خبرهای داغ:

مشارکت معلمان در تحلیل محتوای کتاب‌های درسی

معاون پژوهش مدیر کل آموزش و پرورش استان سمنان، تمرکز زدایی و تقویت کمیته‌های پژوهشی را از اهداف استقرار دبیرخانه جشنواره تحلیل محتوای درسی در شاهرود عنوان کرد و خواستار مشارکت بیشتر معلمان در تحلیل محتوای کتاب‌های درسی در قالب این جشنواره شد.
کد خبر: ۹۱۵۸۱۶۰
|
۳۰ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۶
به گزارش خبرگزاری بسیج از شاهرود؛ مهدی حزب الهی در اولین نشست اعضای دبیرخانه جشنواره تحلیل محتوای درسی که با حضور اعضای این دبیرخانه در شاهرود بر اهمیت تحلیل محتوای کتاب‌های درسی اشاره کرده و اظهار کرد: تحلیل محتوای کتاب‌های درسی راهگشای بسیاری از مشکلات کنونی آموزش در مدارس می‌باشد و باید بدانیم که تحلیل محتوا یک روش پژوهشی منظم برای توصیف کیفی و کمی محتوای کتاب‌های درسی می‌باشد.
وی در اهمیت برنامه درسی تصریح کرد: برنامه درسی است که مشخص می‌کند برای محقق شدن اهداف نظام آموزش؛ به کدام معلم و با چه شایستگی‌ها و چه نوع نظام ارزشیابی و فناوری نیاز داریم.
معاون پژوهش و برنامه ریزی استان از برنامه ریزی دبیرخانه جشنواره تحلیل محتوای کتب درسی، برای مشارکت بیشتر همکاران در تحلیل محتوا خبر داده و گفت: در سال گذشته درصد کمی از معلمان آثار تحلیلی خود را به دبیرخانه ارسال نموده اند، این در حالی است که بدون تحلیل محتوا، نمی‌توان کیفیت آموزشی را تضمین کرد لذا بر آن هستیم تا با رفع موانع و ایجاد انگیزش در معلمان زمینه حضور پررنگ‌تر ایشان در چهارمین جشنواره تحلیل محتوای درسی را در سال آینده فراهم شود.
علی توانگر رئیس گروه بررسی محتوای آموزشی و پرورشی استان در این نشست به تغییرات محتوایی کتب درسی اشاره کرد و گفت: رمز پیروزی همراه شدن با تغییرات است، اگر در فرایند یاددهی یادگیری، با تغییرات هماهنگ نشویم نمی‌توانیم چیز جدیدی را به دانش آموزان ارائه دهیم. رسالت ما این است که افراد با سواد را به افرادی محقق و پژوهشگر تبدیل کنیم.
وی با عنوان اینکه کتاب درسی؛ متنی سازمان یافته از اهداف آموزش و پرورش در قالب نوشتار، تصویر و .. می‌باشد که درکلاس فرصت تحقق می‌یابد تأکید کرد: ما شاهد تغییر نگاه به مفاهیم یادگیری هستیم؛ امروزه یادگیری به معنای زندگی بهتر است، و مفهوم یادگیری به معنای تثبیت آموزه‌ها در ذهن یادگیرنده تعریفی کهنه و بازمانده از دهه‌های قبل است.
توانگر افزود: یادگیری لحظه‌ای و آنی که در همان کلاس درس به زودی فراموش می‌شود؛ آسیبی بزرگ برای آموزش و پرورش ماست و این جشنواره (تحلیل محتوای کتب درسی) به بازبینی و اصلاح کتاب‌های درسی کمک خواهد کرد.
ربابه یاورپناه کارشناس بررسی محتوای آموزشی و پرورشی استان از اعلام اسامی برگزیدگان جشنواره تحلیل محتوای درسی سال ۹۸-۹۷ در چند روز آینده خبر داد و گفت:: بیشترین آثار رسیده به دبیرخانه این جشنواره از شاهرود بوده است و در همایشی از معلمان پژوهشگری که آثار خود را به این جشنواره ارسال نموده اند تجلیل خواهیم کرد.
کارشناس بررسی محتوای آموزش و پرورشی استان تصریح اظهار داشت: لازم است در کنار افزایش سطح علمی، به توانمندی فنی و مهارتی معلمان در پژوهش و تحقیق توجه شود و دستیابی به این هدف نیز با "روش طرح پژوهشی" که در ۱۰ گام عملیاتی تعریف شده است ممکن می‌شود.
سید محمد موسوی معاون مدیرکل و مدیر آموزش و پرورش شاهرود در این هم اندیشی به فاصله نگاه برنامه ریزان تا کف مدرسه اشاره کرده و گفت: لازم است اعتبارات طرح‌های پژوهشی به همکاران پژوهش گر در مدرسه اختصاص یابد.
معاون مدیرکل و مدیر آموزش و پرورش شاهرود تأکید کرد: اگر معلمان کتاب‌های درسی را تحلیل نکنند، دیگران بر اساس اهداف خود این کار را انجام خواهند داد.
وی بر حفظ ایده‌ها و نوآوری‌های معلمان پژوهشگر در طول فرایند جشنواره تأکید کرد و پیشنهاد داد زمان اجرای جشنواره در اوج برنامه‌های کاری همکاران نباشد و فرصت کافی برای ارائه کار‌های تحقیقی معلمان فراهم شود.
ساده کردن روال ارائه تحقیقات و پژوهش‌های همکاران، رویکرد دریافت الکترونیکی مقالات همکاران با هدف کاهش هزینه‌های چاپ، تهیه کتابی از مقالات و تحقیقات برگزیده جشنواره، تفاهم با سازمان‌ها و ادارات جهت حمایت از کار‌های پژوهشی همکاران و نیز چاپ آثار در مجلات رشد از دیگر پیشنهاد‌های این نشست برای افزایش انگیزه شرکت همکاران در جشنواره تحلیل محتوا بود.
ارسال نظرات
پر بیننده ها