خبرهای داغ:
گزارش/

نهضت سرعت گیر در جاده سربیشه/ گوژپشت ها داد رانندگان را درآورده

تعداد و كيفيت سرعت گيرها طبق استاندارد بين المللي كارشناسي نشده است و روزانه شاهد رشد قارچ گونه اين گوژپشتها در معابر شهري و در نهايت خرابي خودروها و بروز حوادث در برخي نقاط شده است.
کد خبر: ۹۱۴۳۱۳۰
|
۰۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۲

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از خراسان جنوبی، سرعت گاه و سرعت گيرها از جمله روش هاي فيزيكي اجباري براي كاهش سرعت خودروها در معابر هستند كه استفاده غير استاندارد و نامناسب آنها،بلاي جان خودروها در سطح شهر و در برخي مواقع باعث بروز خسارت مالي و جاني براي دارندگان خودرو مي شوند.

مسیر جاده آسفالت مود به سربیشه را که می پیمایید در چندین نقطه با سرعت گیرها و یا به روایت بهتر کاهنده سرعت هایی مواجه می شوید.

 از جمله این مکانها می توان به نقطه تلاقی دو باند جاده در کنار مود، نقطه تلاقی جاده در مجاورت کارخانه ستاره کیان و بدتراز همه در مقابل پلیس راه سربیشه و ورودی شهر سربیشه و غیره که توسط اداره راهداری ایجاد شده اشاره کرد که اعتراض هر رهگذر و راننده ای را به دنبال دارد.

به این بهانه با تعدادی از رانندگان هم کلام شدیم.

راننده ای که دارای خودروی پراید بود گفت: هر روز من از این جاده رفت و آمد دارم  که در محل تلاقی جاده مقابل کارخانه ستاره کیان، در کنارمود به هر سمت جاده که نگاه می کنید 3 الی 4 سرعت گیر در فاصله 50 متر کمتر یا بیشتر در طول مسیر جاده ایجاد شده است. زمانی که خودرو از روی آنها عبور می کند انگار داخل چاله ای افتاده یا از روی یک مانعی بزرگ عبور کرده تمام اسکلت خودرو دچار لرزش می شود.

وی در ادامه افزود: هنوز این سرعت گیرها را می توان تحمل کرد. در مقابل پلیس راه سربیشه راهداری سرعت گیری ساخته که انگار قرار است آب پشت آن ذخیره و به مکانی پمپاژ شود. بهترنبود مسئولین به جای سرعت گیرهایی که به خوروهای مردم آسیب می رساند از علائم هشدار دهنده استفاده می کردند به نظر شما در کشورهای پیشرفته هم راه حل کاهش سرعت در جاده اصلی ایجاد سرعت گیر است؟!

نهضت سرعت گیر در جاده سربیشه/ گوژپشت ها داد رانندگان را درآورده

آقای حسینی  که همراه همکاران خود هر روز مسیر بیرجند به سربیشه را طی می کند نیز گفت: فکر می کنم مسئولین هرگز با خودروی شخصی این مسیر را نرفته اند وگرنه یک تکانی شاید می خوردند و این چنین تپه های را در جاده اصلی ایجاد نمی کردند.

وی اضافه کرد: شاید فکر کنند که با ایجاد سرعت گیر ایمنی جاده بهترشده اما سخت در اشتباه هستند چون راننده موقعی که به تپه های وسط جاده می رسد به خاطراینکه ماشینش آسیب نبیند یک دفعه ترمز می زند، خودروی پشت سرهم می رسد لذا تصادف که به همین صورت پیش خواهد آمد همانطور که تاکنون چند تصادف مقابل پلیس راه سربیشه رخ داده است.

راننده ای دیگر نیز با انتقاد از سرعت گیرهای حادثه ساز در این جاده سخن خود را با این شعر آغاز کرد که " اگر دردم  یکی می بود چه می بود" و گفت:  کاش فقط درد ما سرعت گیر جاده می بود به تازگی در مقابل هر دوربین و هر دو راهی جاده را به تعداد زیاد برش زده اند که انگار جاده موج پیدا کرده است .

وی عنوان کرد: امسال در شهرستان سربیشه به نظر می رسد شعار سال اداره راهداری سال نهضت سرعت گیرها است لذا از مسئولین تقاضامندم فکری اساسی برای این سرعت گیرها بکنند. کاهنده سرعت خوب است اما در نقطه و مکان مناسب نه در وسط جاده که راننده یک دفعه فکر می کند زلزله 8ریشتری آمده است.

نهضت سرعت گیر در جاده سربیشه/ گوژپشت ها داد رانندگان را درآورده

در ادامه با راننده تاکسی هم صحبت شدیم که با وجود این سرعت گیرها به خاطر شکستن شیشه و جلوی داشبرد خودروی خود بسیار ناراحت و عصبانی بود و گفت: کاری دیگر بلد نیستند. ما از گذشته می دانستیم جلوی مدارس باید کاهنده سرعت گذاشت اما حالا برعکس شده در مقابل پلیس راه تا محور تلاقی جاده به هم به جای یکی 3الی 4 تپه آسفالته می گذارند.

وی افزود: بهتر نیست کمی هم به فکرمردم باشند فقط رفع مسئولیت از خود نکنند.

معلمی که محل خدمتش در روستاهای درح بود گفت: کاش این نقیصه فقط مخصوص جاده اصلی می بود سری به روستاهای درح و دهستان لانو بزنید در ورودی هر روستا 3سرعت گیر بسیار بد و تند ایجاد شده ، ما نمی گوییم کاهنده سرعت خوب نیست اما درست و با جانمایی مناسب ، کمی به فکر مردم بدبخت باشید مردمی که در این شرایط به سختی مایحتاج خود را تامین می کنند چگونه باز خسارات رسیده از جاده به خودروی خود را جبران کنند.

درايران در 15 سال اخير استفاده از سرعت گيرها به سرعت افزايش يافته اما تعداد و كيفيت سرعت گيرها طبق استاندارد بين المللي كارشناسي نشده است و روزانه شاهد رشد قارچ گونه اين گوژپشتها در معابر شهري و در نهايت خرابي خودروها و بروز حوادث در برخي نقاط شده است.

ازجمله دغدغه مسئولان در شهرها ، كنترل ترافيك با كمترين هزينه است و هيچ راهي آسان تر و كم هزينه تر از نصب سرعت گير و سرعت كاه نمي بينند و بجاي فرهنگ سازي در رانندگي اقدام به نصب گوژپشت خياباني مي كنند.

 

انتهای پیام/

ارسال نظرات
پر بیننده ها