خبرهای داغ:
فاطمه اسدزاده
نماینده ولی فقیه در استان فارس گفت: در جریان سیل‌های اخیر دیدیم که ارتش ایران ارتش ارزشمند و خدمتگذار است.
کد خبر: ۹۱۳۲۷۱۵
|
۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۹

به گزارش خبرگزاری بسیج از فارس، آیت‌الله لطف‌الله دژکام، نماینده ولی فقیه در استان فارس در همایش سیاسی فرماندهان ارتش کل این استان گفت: ارتش در قضیه سیل نشان داد که ارتش ایران ارتش ارزشمند و خدمتگذاری است و انسانیت و مروت و دیگر خصیصه‌های خوب در ارتش اوج دارد و ارتش حقیقتاً آماده است تا خود را فدای ملت کند. این صفات در ارتش بماند کافی نیست و جامعه‌پردازی یعنی به سمت اجتماع برود.

وی یادآور شد: افسری که در سیل خم می‌شود تا مردم روی کمر او پا گذاشته و بالا بروند، این انسان آدم دیگری است که رهبر انقلاب در مقابل همه افسران جهان به او افتخار می‌کند. افسرهای ما انسانیت دارند. افسران ما در سوریه در مقابل دشمنان می‌ایستند.

آیت‌الله دژكام با تصریح اینکه انقلاب اسلامی ایران انسان‌های دیگری ساخته است و این آدم‌ها متفاوت هستند، گفت: آن طرف عده‌ای شاید قدرتمند باشند ولی از انسانیت بهره‌ای ندارند و این طرف کسانی قرار گرفته‌اند که هم قدرت دارند و هم انسان هستند و می‌گویند مولای ما علی(ع) است.

نماینده ولی فقیه در فارس اضافه کرد: سرباز شما از روزی که می‌آید تا روزی که می‌رود اگر یاد گرفت که چگونه باشد تا در خدمت جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی شود خوب است. شما مرد تحویل جامعه می‌دهید و این از عناصر مهم جامعه‌پردازی است.

آیت‌الله دژکام یادآور شد: اگر تصمیم بگیریم این نقش را برجسته کنیم خود به خود در آینده متوجه پیشرفت‌های خیلی زیادی خواهیم شد. خصوصاً امروزه که سربازها تحصیل کرده هستند و فکر آن‌ها باز است. وقتی سرباز از افسران سربلند و روحانیان معززی که در مجموعه هستند مسائل را فرا گیرد جامعه‌پردازی شکل می‌گیرد و ان‌شاءالله در این راستا همت عالی به خرج دهید.

با اشاره به آیه ۱۶۸ سوره بقره «یا أَیهَا النَّاسُ كُلُوا مِمَّا فِی الْأَرْضِ حَلَالًا طَیبًا وَلَا تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِ الشَّیطَانِ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُبِینٌ؛ اى مردم از آنچه در زمین است‏ حلال و پاكیزه را بخورید و از گام‌هاى شیطان پیروى مكنید كه او دشمن آشكار شماست»، گفت: خداوند نعمت را برای استفاده انسان آفریده است و استفاده از نعمت الهی ۲ شرط دارد اول حلال و دوم پاکیزه بودن.

وی افزود: خدا یک نکته را برای حاکمان عدل یا به تعبیر امیرالمؤمنین(ع) ائمه عدل تاکید فرموده و آن این است که جوری استفاده نکنید که آن‌هایی که کم دارند یا محروم هستند احساس کنند کسی به فکرشان نیست.

آیت‌الله دژکام با بیان اینکه در نعمت‌ها و بهره‌مندی‌ها، زیاد و کم وجود دارد، گفت: نکته مهم این است که فرد رئیس با افراد دارا هم تیپ نشود و بقیه در محرومیت باشند، بلکه مسئول و حاکم باید مطابق افراد کم درآمد و محروم زندگی کند تا به مردم احساس آرامش دهد.

امام جمعه شیراز با یادآوری اینکه خدای متعال در ادامه آیه شریفه ۱۶۸ سوره بقره فرموده از گام‌های شیطان تبعیت نکنید؛ چرا که شیطان دشمن شماست، گفت: ما باید ببینیم شیطان به چه کسانی اطلاق می‌شود؟ در قرآن کریم شیطان هم به انسان هم به موجود غیر انسان اطلاق می‌شود، یعنی ممکن است شیطان از جنس خود ما باشد؛ هر کسی که انسان را از راه حق منحرف کند شیطان است.

وی با بیان اینکه باید در این بحث به گام‌های شیطان هم توجه داشت، گفت: مرحوم علامه طباطبایی فرمودند که در تغییرات اجتماعی مردم مانند یک انقلاب حرکت می‌کنند تا به هدف مورد نظر خود برسند؛ انقلاب اسلامی ایران را ببینید؛ در سال ۵۷ مردم گفتند ما دنبال حکومت اسلامی هستیم و وقتی مردم در اوج کار انقلاب اسلامی هستند شیطان بگوید نمی‌خواهم مسلمان باشید و احکام اسلام پیاده شود کسی گوش نمی‌دهد، اما برنامه‌ریزی شیطان به گونه‌ای می‌شود که مقداری تغییر ایجاد کند و مردم یک قدم از تصمیم‌گیری خود عقب‌نشینی کنند و شیطان به همین یک قدم راضی است.

آیت‌الله دژكام گفت: در مسائل اخلاقی، اوایل انقلاب بسیار مراعات می‌کردند اما امروزه با تبلیغ خصوصا در فضاهای مجازی مقداری وضع اجتماع تغییر کرده و شیطان تلاش می‌کند تا مردم یک قدم از ارزش‌های خود دور شوند و این‌گونه شیطان به هدف خود رسیده است. خدا می‌گوید شیطان ذره ذره آدم‌ها را به جهنم می‌برد و باید مراقب بود حتی ذره‌ای با او هم قدم نشد.

نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس اظهار كرد: شیطان قدم به قدم پیش می‌رود تا به سمتی برویم که از ارزش‌های الهی دور شویم؛ چرا که شیطان دشمن ما و دشمن منتظر یک لغزش ما است تا به ما ضربه بزند و لحظه لغزش و غفلت در همین قدم‌هایی که با شیطان می‌روید، حاصل می‌شود.

وی با بیان اینکه دشمن در گام دوم انقلاب همراه ما که پیرو سخنان رهبری حرکت می‌کنیم، می‌آید، گفت: باید دید که در عرصه مبارزه چه کسی پیروز می‌شود؟

آیت‌الله دژكام با طرح این سئوال که انقلاب اسلامی دنبال چه هدفی بوده است، به این بیت از غزل حافظ که می‌فرماید آدمی در عالم خاکی نمی‌آید به دست/ عالم دیگر بباید ساخت و از نو آدمی اشاره كرد و گفت: به نگاهی که حافظ قرآن به انسان دارد؛ انسان در عالم خاک به مقام انسانیت نمی‌رسد و باید از عالم خاک بالا رود پس یک عالم دیگر باید بسازیم که عالم خاکی نباشد و یک آدمی که آدم خاکی نباشد؛ این تصوری که حافظ از انسان دارد در انقلاب اسلامی مایه حرکت ما است یعنی درهمین راستا انقلاب کردیم.

امام جمعه شیراز ادامه داد: در مقابل ما آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها هستند که انسان را همین آدم خاکی می‌دانند و کاری به آدمی که می‌خواهد آسمانی و معنوی باشد ندارند. اگر انسان معنویت نخواهد از نگاه دینی به جایی نمی‌رسد.

نماینده ولی فقیه در فارس گفت: انقلاب اسلامی ایران جهان را به سمت دیگری برد؛ پیش از انقلاب ما مطرح نبودیم اما امروز مطرح هستیم و در دنیا معادلات سیاسی و معضلات بین‌المللی بدون در نظر گرفتن نقش و نظر ایران قابل حل نیست.

وی اضافه کرد: یک نظامی هست که یک طرف آن شما هستید و بقیه آن‌ها در طرف دیگر قرار دارند و تا وقتی منافع دنیوی آن‌ها با شما هماهنگ است با شما همراهی می‌کنند و لحظه‌ای که منفعتشان با آن‌ها شد شما را رها می‌کنند و مردانگی در قاموس آن‌ها نیست.

امام جمعه شیراز با بیان اینکه مبانی انقلاب این است که مرد پای حرفی که می‌زند می‌ایستد، گفت: تا زمانی که این مسائل را برای خود هضم نکنیم، تحلیل‌های سیاسی برای حفظ کردن خوب است؛ تا این مسئله حل نشود که ما به‌عنوان اسلام یک طرف و مقابل ما کفر قرار دارد، نمی‌توان پیش رفت.

آیت‌الله دژكام با تصریح اینکه شیطان قدم قدم ما را به سمت جهنم هل می‌دهد و در این میدان مردانگی ما هست که نشان داده می‌شود و آن‌ها نامردی خود را به نمایش می‌گذارند، گفت: یک روز صدام قرارداد الجزایر و روز دیگر ترامپ برجام را پاره می‌کند. این نشان می‌دهد که در برابر جمهوری اسلامی همواره پیمان‌شکنان و نامردان صف کشیده‌اند.

وی با بیان اینکه بیانیه گام دوم مقام معظم رهبری در سه کلمه خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی خلاصه شده است، گفت: گام دوم خودسازی است؛ صبری که می‌کنید یعنی خودسازی، تمرین کنید که منضبط باشید. افسر نظم و انظباط را فهمیده و روح او مانند الماس تراش خورده است و وقتی نور به او بتابد قشنگ منعکس می‌کند.

نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس ادامه داد: افسران عالی رتبه نسبت به پایین دست خود رحم داشته باشند و محبت کنند، اما سرباز نیز باید آداب را نگه دارد؛ این خودسازی است. خودسازی یعنی هر کس جای خود را خوب بشناسد. اگر خودسازی نداشته باشیم پس از مدتی جامعه به هم ریخته و شلوغی خواهیم داشت. افرادی که در جامعه می‌آیند باید خود را ساخته بوده و چارچوب داشته باشند.

آیت‌الله دژكام در خصوص جامعه‌پردازی مدنظر مقام معظم رهبری نیز گفت: اگر جامعه‌پردازی خوب انجام شود، بازار ایران برای چرخاندن اقتصاد کشور کافی است؛ بازار به این بزرگی را دست کالاهای ضعیف خارجی داده‌ایم و از این رد نمی‌شویم. اگر جامعه‌پردازی کرده باشیم از کالای تولید خود استفاده می‌کنیم و همه سعی می‌کنیم بهترین کالا را تولید کنیم. کالای درست تولید کنیم خریدار خواهد داشت. دزدی از حق طرف مقابل باعث می‌شود معامله جوش نخورد.

امام جمعه شیراز گفت: جامعه‌پردازی یعنی ما در ارتباطات اجتماعی از معاملات و داد و ستد گرفته تا تولید و کارهای فرهنگی و ... به جایی برسیم که هر کس حق دیگری را درست مراعات کرده و نظم در اجتماع ایجاد شود؛ تا خودسازی انجام نشود، جامعه‌پردازی را نخواهیم داشت.

وی با بیان اینکه برای رسیدن به تمدن‌سازی، باید مراحل قبلی را به خوبی طی کرده و جامعه‌پردازی را محقق کرد، گفت: سعی کنیم الگویی که در مراکز نظامی خصوصا ارتش وجود دارد را به جامعه سرایت دهیم؛ چون ارتش در نظم و انضباط همیشه حرف اول را می‌زند؛ جامعه ما جامعه‌ خیلی منظمی نیست؛ ارتش باید در این زمینه الگو شود.

ارسال نظرات
پر بیننده ها