خبرهای داغ:
فاطمه اسدزاده
در آئین پایانی سومین هفته هنر انقلاب اسلامی در شیراز؛
در آئین پایانی سومین هفته هنر انقلاب اسلامی در شیراز، از ۷ عنوان کتاب تولیدی حوزه هنری رونمایی شد.
کد خبر: ۹۱۲۷۹۴۵
|
۲۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۷:۲۶

به گزارش خبرگزاری بسیج از فارس، در آئین پایانی سومین هفته هنر انقلاب اسلامی با حضور فرهنگوران و هنرمندان استان فارس، آئین رونمایی از ۷ عنوان کتاب تازه تولید حوزه هنری فارس در مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس برگزار شد.

بر این اساس، در این نشست تازه‌ترین اثر استاد عبدالعلی دست غیب با عنوان «کتاب شعر» که مجموعه‌ای از مقالات انتقادی با موضوع چیستی شعر و نگاه فنی این چهره ماندگار نقد ادبی به تعریف شعر است رونمایی گردید.

همچنین مجموعه شعرهای عاشقانه عفیف ایوب پرندآور با عنوان «بیش از تمام اهل زمین دوست دارمت» از دیگر آثار تازه نشر حوزه هنری فارس است که رونمایی شد؛ این مجموعه به کوشش پریچهر کوهنورد گردآوری شده و حاوی نقدهایی از چند چهره برجسته ادبیات انقلاب اسلامی بر آثار پرندآور است.

دیگر کتاب شعر این نشست «سهم ارادت» نام دارد که شامل تازه‌ترین شعرهای آئینی پروانه نجاتی شاعر نام آشناست؛ اثر ارزشمندی از مجید خادم، صدیقه قانع و زهرا قادرپور با عنوان «شناخت نامه داستان نویسان فارس» است که جلد اول یک مجموعه چند جلدی است.

این در حالیست که همزمان با هفته هنر انقلاب اسلامی، ۳ اثر از دکتر فاطمه تسلیم جهرمی با عنوان «کالبد شکافی طنز در شعر متعهد»، کتابی از دکتر آرزو حقیقی با نام «دفاع مقدس در آئینه رمان نوجوان امروز» و اثری از هاشم کرونی با عنوان «فراتر از خط کشی‌ها» سه اثر تحلیلی پژوهشی است که در این روز رونمایی شد.

در ادامه این مراسم که با حضور رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی فارس برگزار شد، از ۹ نفر از چهره‌های برتر هنر انقلاب اسلامی فارس تجلیل شد که دکتر غلامرضا کافی در بخش پژوهش ادب و هنر، محمد محمودی نورآبادی در بخش ادبیات پایداری، ایوب پرندآور در بخش ادبیات-شعر، سیدحسن حسینی ارسنجانی در بخش ادبیات-داستان و هادی فردوسی در حیطه ادبیات کودک و نوجوان تجلیل شدند.

همچنین سهیلا نیک سرشت در بخش هنرهای تصویری، علیرضا اسدپور در بخش هنرهای نمایشی، عمران جمالی در بخش موسیقی و سرود و سعید صادقی در بخش هنرهای تجسمی دیگر چهره‌های مورد تجلیل بودند.

فاطمه تسلیم جهرمی نویسنده کتاب کالبدشکافی طنز در شعر متعهد انقلاب اسلامی در این مراسم گفت: کتاب ۴ فصل دارد و بر اساس محتوا و مضامین طنز و شناخت طنزنویس انقلاب می‌پردازد.

وی در ادامه افزود: مؤلفه پرده پوشی و ابهام از ویژگی‌های طنز پس از انقلاب است.

سپس آرزو حقیقی درباره کتاب خود با عنوان دفاع مقدس در آئینه رمان نوجوان عنوان کرد: ادبیات همیشه در خدمت انسان سازی و پویاسازی جامعه بوده است.

مسئول کانون پرورش فکری شهرستان نی ریز ادامه داد: ضروری است نویسندگان تجربیات نسل انقلاب و دفاع مقدس را به نسل جدید انتقال دهند؛ در این پژوهش به آسیب شناسی با هدف تولید کتاب ایرانی برای نوجوان ایرانی پرداختم.

در ادامه مجید خادم، نویسنده و پژوهشگر شناختنامه داستان نویسان فارس (جلد اول) پیرامون این اثر تحقیقی تصریح کرد: این کتاب آغاز پروژه‌ای بزرگ و ۱۰ ساله است که منتهی به ۶ جلد کتاب خواهد شد.

وی اضافه کرد: دست کم ۲۰ نفر در تهیه جلد اول کتاب کمک کردند. جلد دوم مولدین ۱۳۱۰ تا ۱۳۲۹ است که امیدوارم تا پایان سال ۹۹ آماده انتشار شود.

خادم تصریح کرد: در رابطه با داستان نویسان استان فارس مشکلی که وجود دارد کمبود منابع مورد نیاز است.

پریچهر کوه نورد که مجموعه شعرهای عاشقانه ایوب پرندآور را گرد آورده است درباره کتاب یاد شده گفت: این کتاب شعرهای عاشقانه یک شاعر آئینی را ارائه می‌کند.

این شاعر و منتقد ادبی از وجود ۷۵ غزل عاشقانه در این کتاب خبر داد که ۵ کارشناس و منتقد آن‌را به نقد نشسته‌اند.

سپس پروانه نجاتی با مجموعه شعر سهم ارادت به بیان مطالبی پرداخت و در خصوص این اثر ادبی گفت: این کتاب مجموعه شعرهای آئینی است اما تفاوت آن با ۱۶ کتاب دیگرم تقاضا جامعه مداحان کشور بود.

وی در ادامه یک غزل عاشقانه در رسای امام زمان (عج) قرائت کرد.

عبدالعلی دست غیب منتقد ادبی با مجموعه مقالات انتقادی با عنوان کتاب شعر دیگر نویسنده‌ای بود که در این مراسم به معرفی تازه‌ترین اثر مکتوب خود پرداخت.

وی درباره ادبیات و شعر عنوان کرد: در طول تاریخ ایرانی‌ها در رشته علم و فلسفه کاری انجام نداد تنها در رشته ادبیات و شعر آثار به وجود آوردیم که شاید کم نظیر باشد. ادبیات فارسی چه نثر و چه نظم وضعیت خاصی دارد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها