خبرهای داغ:
کارشناس رسانه و فضای مجازی:

بازی‌های دیجیتال تاثیرگذارترین قالب رسانه‌ای هستند

کارشناس رسانه و فضای مجازی گفت: در بازی‌های دیجیتال، نوجوانان احساس می‌کنند همان شخصیت داخل بازی هستند و بیشترین تاثیر را از آن می‌گیرند.
کد خبر: ۹۱۰۳۳۹۶
|
۰۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۵
بازی‌های دیجیتال تاثیرگذارترین قالب رسانه‌ای هستند

به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، مصطفی ضابط در حاشیه سومین دوره کشوری تربیت راهنمایان سواد مجازی با رویکرد نوجوانان که زیر نظر سازمان فضای مجازی سراج در مجتمع یاوران مهدی قم برگزار می‌شود، در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: فضای مجازی، انواع رسانه‌های دیجیتالی جدید، بازی‌های کامپیوتری، فیلم‌های سینمایی، انیمیشن، موسیقی و ... که امروزه درگیرشان هستیم، کارکرد و رسالت‌شان انتقال مفاهیم به ما است.

وی با بیان اینکه امروزه بازی‌های دیجیتال (رایانه‌ای، موبایلی و کنسولی) تاثیرگذارترین قالب رسانه‌ای هستند، ابراز کرد: این بازی‌ها ویژگی‌های خاصی دارند؛ برای مثال وقتی بازی را شروع می‌کنیم، خودمان درگیر شخصیت اصلی آن می‌شویم و بیشترین تاثیرپذیری را از آن شخصیت و کاراکتر می‌گیریم، در حالی که در فیلم‌ها این میزان تاثیرپذیری را مشاهده نمی‌کنیم.

کارشناس رسانه و فضای مجازی ادامه داد: ویژگی‌های خاص بازی دیجیتال در فیلم‌ها نیست و به همین دلیل نوجوانان بیشترین تاثیر را از بازی‌های دیجیتال می‌گیرند.

وی با اشاره به اینکه در مراحل رشد و نوجوانی، به یک بلوغ فکری می‌رسیم، گفت: در کودکی، بچه‌ها هنوز فرق واقعیت و غیر آن را نمی‌دانند، ولی نوجوان متوجه این موضوع می‌شود و بنابر این، اگر این رده سنی بازی‌های دیجیتال را انجام دهد، تاثیر خواهد گرفت.

ضابط اظهار کرد: اعتقادات و باور‌های بزرگسال شکل گرفته و بازی‌های دیجیتال نمی‌تواند باور‌های آن‌ها را تغییر دهد، اما در نوجوانان اینطور نیست و آن‌ها به شدت در معرض تغییر هستند و به‌خاطر اینکه تازه هویت خود را کشف می‌کنند، این بازی‌ها می‌تواند به آن‌ها آسیب بزند و یا حتی فرصتی فوق‌العاده باشد.

وی ادامه داد: اگر مفاهیم خوب منتقل شود و پایه‌های اعتقادی درست شکل بگیرد می‌توان از بازی‌های دیجیتال به نحو مطلوبی بهره برد، ولی متاسفانه ما خودمان از این‌ها درست استفاده نمی‌کنیم و عمده‌ی بازی‌هایی که الان در جامعه استفاده می‌شود، بازی‌های منفی است.

وی یادآور شد: اگر کسی تحقیق کند می‌تواند انواع بازی‌های آموزشی و خوب که مهارت‌های لازم را یاد می‌دهد و موجب رشد خلاقیت می‌شود را پیدا می‌کند.

کارشناس رسانه و فضای مجازی تصریح کرد: وظیفه هر کسی است که در سواد دیجیتال و رسانه جستجو کند و در هر جا رسانه‌ای فرصتی به وجود آورده، به سمت آن پیش برود و بهره ببرد.
ارسال نظرات