امام جمعه بندر دیلم:

آیت‌الله شاهرودی عالمی درطراز حوزه هزار ساله شیعه و صاحب سبک بود

آیت الله هاشمی شاهرودی همه چیز را درپرتو دین می دید و سیاست دینی داشت نه دین سیاستی که این از ویژگیهای بارز و منحصر به فرد این بزرگوار بود.
کد خبر: ۹۰۹۴۲۵۳
|
۰۹ دی ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۳
آیت‌الله شاهرودی عالمی درطراز حوزه هزار ساله شیعه و صاحب سبک بود.به گزارش خبرگزاری بسیج از دیلم، حجت الاسلام سید ابوالحسن حسینی بوشهری صبح جمعه در مراسم یادبود آیت الله حاج سید محمود هاشمی شاهرودی رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام با تسلیت در گذشت این عالم برجسته پیرامون این فقیه عالیقدر وبزرگواربا اشاره به آیات قرآن به مقام شامخ علماگفت: یکی ازارزشهای بزرگ اسلامی بحث علم وعالم است و امام صادق (ع) می فرماید: علما که از دنیا می روند زمین تنگ و کاسته و ناقص می شود و همچنین آن حضرت درباره مقام علما در عصر غیبت در حدیث شریف میفرماید که علمای شیعه ما مرزداران هستند.
امام جمعه دیلم گفت: مرزداران دونوع جغرافیایی و عقیدتی هستند و علما مرزداران عقیدتی هستند و راز و رمز این مرزداری این است که اگرمرزداران عقیدتی نباشند مرزداران جغرافیایی نیز وجود نخواهند داشت.
حسینی بوشهری بیان کرد: مداد علما شهیدپروراست و مقصود از این مداد تالیفات آنها نیست بلکه مقصود از مداد، علم عالم است و علمای عامل مرزداران درمقابل ابالیس،دشمنان بیرونی ودرونی؛ ظاهری وباطنی دشمنان ولشکریان افراط هستند.
وی گفت: همانگونه که مرزداران جغرافیایی ما از نفوذ دشمن درمرزهای جغرافیایی جلوگیری می کنند علما ودانشمندان نیز ازخروج ونفوذ دشمنان برشیعیان وپیروان اهل بیت (ع) جلوگیری می کنند و مانع تسلط ابالیس و دشمنان بافتنه ها و شبهات بر شیعیان اهل بیت می شوند.
امام جمعه دیلم اظهار داشت: البته هرعلمی این کارایی را ندارد نه علم بدون عمل ونه عمل بدون علم بکارمی آید زیرا اگر انسان عمل کندوعلم نداشته باشد درروایات مختلف امده است عابدی که فهم دین ندارد وبصیرت دینی ندارد مثل کسی هست که درشب خانه ای رابنا می کند و در روز آن را خراب می کند و حدود علم و دین و معیارها و ملاک‌های دین رادرک نمی کند از این جهت دچار اشتباه می شود و از طرف دیگر اگر علم باشد و عمل نباشد علم در قیامت دامنگیرانسان می شود مگر اینکه انسان به ان عمل کند.
وی گفت: امیرالمومنین (ع) میفرماید عالم سه علامت دارد علم، حلم و بردباری و سکوت و از ویژگیهای بارز آیت الله هاشمی شاهرودی این سه خصیصه واین امتیاز بودکه هم عالم ، هم اهل حلم وبردباری وهم اهل سکوت بود.
امام جمعه دیلم افزود: آیت‌الله هاشمی شاهرودی یک عالم عادی نبود بلکه یک مرجع تقلید بود اما بسیار کوچک نفس بود و درمقابل مقام معظم رهبری خودش رایک سرباز می دانست و یکی از شاهداتی که مقام معظم رهبری درحق ایشان داد فرمود کارگزاری باوفا بود نسبت به ولایت باوفابود.
حسینی بوشهری تصریح کرد: آیت‌الله شاهرودی عالمی درطراز حوزه هزار ساله شیعه و صاحب سبک بودکه سبک ایشان را امروز مانتوانستیم بخوبی به نسل متاخر منتقل کنیم.
وی گفت: آیت‌الله شاهرودی سمتهایی مختلفی درنظام داشت که درسال ۷۳عضویت فقهای شورای نگهبان و سال ۷۸ریاست قوه قضاییه رابه مدت ۱۰ سال برعهده داشت و بعد از ده سال عضو فقهای شورای نگهبان و عضوتشخیص مصلحت نظام شد و سال ۹۰ مسئولیت حل اختلاف قوا را برعهده گرفت و آخرین حکمی که مقام معظم رهبری به این بزرگوار داد ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام در سال ۹۶ بود.
حجت الاسلام حسینی بوشهری درباره روحیات اخلاقی این عالم بزرگوار گفت: مقام معظم رهبری در سال ۶۹ مسئولیت تاسیس دایره المعارف را به ایشان داد وتعبیری که ازایشان فرمودند که چهره درخشان علم وعمل است.
وی با اشاره به تالیفات آیت الله شاهرودی گفت: از نظر اخلاقی ایشان سیاست دینی داشت و دین سیاسی نداشت که این دو با هم متفاوت است زیرا بعضی از افرادسیاست برایشان اصل ودین فرع است اما آیت‌الله شاهرودی همه چیز را درپرتو دین می دیدو سیاست دینی داشت نه دین سیاستی که این ازویژگیهای بارز و منحصربه فرد این بزرگوار بود.
وی گفت: امروزه بداخلاقی های سیاسی، اتهام زدن‌ها و موضوعات بی حاصل در مسیر سیاسی کشور وجود دارد و بسیاری از دین سیاسی پیروی می کنند اما آیت‌الله شاهرودی ۴۰ سال در نظام جمهوری اسلامی حضورداشت و یک باراخلاق رازیر پا نگذاشت که این از ویژگیهای آن بزرگوار بود.
رئیس شورای فرهنگ عمومی دیلم اضافه کرد: ایشان دارای حلم سیاست ورزی بود و هیچگاه نگفت که من شاگردآیت‌الله صدر یا برادر سه شهید هستم و الان که ازدنیارفته اند هم خیلی ازمردم نمی دانستند، شنونده‌ای صبور و گوینده ای کم حرف و در تقوا سرآمد بود و چنین کسی برازنده حوزه علمیه بود.
وی افزود: درمبارزات انقلاب و در زمانی که درنجف حضور داشت و زمانی که امام واردشد ازامام استقبال کرد و دونفررابط امام بودند باعلمای نجف که یکی حاج احمداقا ودومی آیت‌الله شاهرودی بود.

ارسال نظرات