خبرهای داغ:
مسئول سازمان بسیج مهندسان کشاورزی و منابع طبیعی خراسان جنوبی خبر داد

اجرای طرح اعتلای بسیج همگام با کشاورز در 200 روستای خراسان جنوبی

مسئول سازمان بسیج مهندسان کشاورزی و منابع طبیعی خراسان جنوبی گفت: امسال طرح اعتلای بسیج همگام با کشاورز در 200 روستای خراسان جنوبی اجرایی می شود.
کد خبر: ۹۰۹۱۰۹۳
|
۲۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۰

به گزارش خبرگزاری بسیج از خراسان جنوبی، دکتر زین العابدین جویبان مسئول سازمان بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی استان گفت: این طرح که با هدف علمی سازی کشاورزی در 200 روستای استان برای بهره مندی کشاورزان، تا پایان سال اجرایی می شود.


جویبان، با بیان اینکه این طرح ملی از سال 92 آغاز شده است، افزود: این طرح پارسال در 90 روستای خراسان جنوبی اجرا شد و با توجه به نتایج مثبتی که در افزایش عملکردها در مزارع استان رخ داد این طرح امسال در روستاهای هدف افزایش یافت.


وی با اشاره به فعالیت 130 شبکه علمی سازی در ارتباط با اجرای موفق این طرح در استان گفت: برگزاری دوره های آموزشی مختلف، چاپ سه عنوان کتاب زعفران، عناب و زرشک برای انجام آموزش های علمی و عملی به کشاورزان، راه اندازی 5 کانون یادگیری فیزیکی برای جذب مهندسان کشاورزی و مشاوره به کشاورزان از جمله خدماتی است که در این طرح انجام می شود.


مسئول سازمان بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی استان از کشاورزان خواست برای بهره مندی از این طرح به ادارات بسیج مهندسان کشاورزی و منابع طبیعی شهرستانهای خود مراجعه کنند.
در طرح اعتلای بسیج همگام با کشاورز، افزایش پایدار تولید محصولات از طریق ارتقاء سطح دانش و تکنولوژی کشاورزان با بهره گیری از راهنمایی های اساتید، دانشجویان، مهندسان و کارشناسان نمونه است.

 

ابراهیمی مدیر کانون بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی بیرجند در خصوص برگزاری کلاس­‌های آموزش روستایی در قالب طرح بسیج همگام با کشاورز و علمی ­سازی کشاورزی اظهار کرد: تاکنون عمده روستاهای توابع شهرستان بیرجند تحت پوشش طرح بسیج همگام با کشاورز قرار گرفته‌اند و سعی شده در برگزاری کلاس‌­های آموزشی و کارگاه­‌های عملی در مزرعه از اساتید برجسته و خبره استفاده شود.

 

وی با اشاره به برگزاری کلاس‌های آموزشی برای کشاورزان، افزود: امید است بتوانیم در راه تعالی و توسعه بخش کشاورزی گام موثری بر­داریم.

 

مدیر کانون بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی بیرجند با بیان اینکه اقدامات حائز اهمیتی در قالب طرح بسیج همگام با کشاورز و آموزش روستائیان صورت گرفته است، گفت: تغذیه باغات ،بسترسازی کاشت نهال ، بهره­‌وری آب و استفاده از روش­‌های نوین آبیاری،مبارزه با آفات گیاهی،مبارزه با شوری خاک، استفاده از کودهای آلی (کمپوست و ورمی­کمپوست و کودهای حیوانی) از جمله اقدامات انجام شده بوده است.

 

ابراهیمی اظهار کرد: با عنایت به اجرایی بودن مسائل فوق الذکر و پتانسیل‌­های موجود شهرستان نیاز است کشاورزان عزیز توصیه­‌های کارشناسان بخش کشاورزی را در نظر قرار داده و اجرایی کنند تا در آینده نزدیک شاهد تحول بخش مذکور باشیم.

 

وی با بیان اینکه در کنار آموزش و ترویج مسائل کشاورزی بحث موارد بهداشتی دام  نیز مورد توجه است، بیان کرد: در این کلاس‌ها مبارزه با بیماری های واگیردار دامی، بهداشت و به‌سازی جایگاه دام،مبارزه با بیماری­‌های مشترک بین انسان و دام، دفع بهداشتی فضولات دام، مبارزه با انگل­‌های خارجی و داخلی دام نیز برای دامداران آموزش داده می‌شود.

 

 اتنهای پیام/

ارسال نظرات
پر بیننده ها