خبرهای داغ:
رئیس پژوهشکده بین‌المللی عروه‌الوثقی عنوان کرد

تلاش برای راه‌اندازی دفاتر پژوهشکده در کشور‌های اسلامی/تلاش صهیونیست‌ها برای ارائه محتوا‌های نادرست علمی از اسلام

رئیس پژوهشکده بین‌المللی عروه‌الوثقی با اشاره به آغاز فعالیت دفتر پژوهشکده در تهران گفت: به دنبال این هستیم تا بتوانیم در دیگر کشور‌های اسلامی نیز دفاتر این پژوهشکده را راه‌اندازی کنیم.
کد خبر: ۹۰۶۵۵۴۴
|
۰۷ مهر ۱۳۹۷ - ۱۸:۱۶
تلاش برای راه‌اندازی دفاتر پژوهشکده در کشور‌های اسلامی/تلاش صهیونیست‌ها برای ارائه محتوا‌های نادرست علمی از اسلام
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسین مختاری ظهر امروز طی نشست خبری که در سالن جلسات پژوهشکده بین‌المللی عروه‌الوثقی برگزار شد، با اشاره به اینکه مؤسسه عروه الوثقی از سال ۷۵ کار خود را با محوریت پاسخ‌گویی به شبهات جوانان دنبال کرده است، اظهار کرد: بعد از مدتی با نگاه بین‌المللی خود کار را در راستای رسیدن به اهداف مورد نظر توسعه دادیم و اکنون به تشکیل یک پژوهشکده بین‌المللی رسیده‌ایم.

وی از برگزاری همایش‌های مختلفی در خارج از کشور برای پاسخ‌گویی به شبهات دینی یاد کرد و افزود: برخی از این همایش‌ها با پیام مراجع تقلید و حضور علما و اندیشمندان بزرگ دینی دنبال شده است.

رئیس پژوهشکده بین‌المللی عروه‌الوثقی با بیان اینکه بسیاری از کتاب‌های علوم دینی که ترجمه‌شده است در کشور‌های دیگر پاسخ‌گو نیست، تصریح کرد: کتاب‌هایی در داخل کشور برای پاسخ‌گویی به شبهات دینی ارائه شده است که این کتاب‌ها بر اساس نیاز و تفکرات جوانان ایرانی نوشته شده است به همین علت بایستی کتاب‌هایی نوشته شود که با نیاز نسل جوان کشور‌های دیگر هماهنگ باشد.

وی با تاکید بر اینکه جامعه‌شناسی و مخاطب‌شناسی در فعالیت‌های دینی باید به صورت ویژه مورد توجه قرار گیرد، خاطرنشان کرد: اکنون به زبان تولید محتوا‌های دینی به زبان مخاطب هستیم تا بتوانیم پاسخ‌ها و نیاز‌های جامعه امروز را پاسخ دهیم.

مختاری ادامه داد: نوع نگاه ما در حوزه فقه جدای از مباحث سنتی فقه حوزه است چراکه ما بسیاری از مباحث جدید داریم که نتوانسته به شیوه مطلوب در عرصه‌های فقه به آن‌ها بپردازیم.

وی با اشاره به اینکه پژوهشکده عروه‌الوثقی در حوزه فقه، اصول و کلام به مباحث مورد نیاز جوانان داخلی و خارجی می‌پردازد، مطرح کرد: اکنون در حوزه تربیت و آموزش به دنبال جذب طلاب نخبه هستیم تا بتوانیم در آینده از این افراد به عنوان طلاب نخبه زبان‌دان استفاده کنیم هر چند تنها مبلغ بودن و زبان دانستن کفایت نمی‌کند و باید از نظر محتوا، از فقه فلسفه و اصول نیز آگاهی کافی داشته باشد.

رئیس پژوهشکده مطالعات تقریبی با بیان اینکه اکنون در برخی از دانشگاه‌ها کرسی‌های شیعه‌شناسی درحال برگزار شدن است، عنوان کرد: برخی از دانشگاه‌های خارجی از پژوهشکده عروه‌الوثقی درخواست کرده‌اند تا این مجموعه برای آن‌ها یک کتاب جامع در حوزه اسلام‌شناسی ارائه کند.

وی خاطرنشان کرد: اکنون برخی از کتاب‌های فقه شیعه را صهیونیست‌ها به زبان انگلیسی در نزدیک به سه جلد نوشته‌اند و برخی از کرسی‌های تدریس مرتبط را در برخی دانشگاه‌ها بر عهده گرفته‌اند، این نشان می‌دهد که ما باید از لفاظی‌ها دور شویم و عمل‌گرا باشیم.

مختاری از تهیه مجله انگلیسی با موضوع دین مبین اسلام به همت پژوهشکده عروه‌الوثقی یاد کرد و ادامه داد: برای این مجله هیئت تحریریه‌ای با حضور اندیشمندانی از ۱۰ کشور انتخاب کرده‌ایم؛ رهبر انقلاب اسلامی موضوع نظریه‌پردازی توسط حوزه‌های علمیه را مورد تاکید قرار داده‌اند، ما باید مباحث علوم اسلامی را به سمتی ببریم که با مطالعه تقریبی و مقارن پاسخ‌گوی نیاز‌های نسل جوان باشیم.

وی با تاکید بر اینکه جای ایرانی‌ها و حوزوی‌ها در همایش‌های بین‌المللی دینی خالی مانده است، گفت: بسیاری از مؤسسات پژوهشی در دنیا آمده همکاری با این پژوهشکده هستند تا کار‌های مشترک را در حوزه‌های پژوهشی دنبال کنند و ما نیز در این راستا انعقاد تفاهم‌نامه‌هایی را دنبال کرده‌ایم.

این استاد حوزه علمیه از فعالیت معاونت‌های پژوهش، اداری و توسعه، ارتباطات و بین‌الملل و آموزش در پژوهشکده عروه‌الوثقی یاد کرد و افزود: امروز در حوزه‌های علمیه جوانان فرهیخته و خوش‌فکری داریم که به شیوه مطلوب از آن‌ها استفاده نمی‌شود.

وی با اشاره به آغاز فعالیت دفتر پژوهشکده عروه‌الوثقی در تهران مطرح کرد: به دنبال این هستیم تا بتوانیم در دیگر کشور‌های اسلامی نیز دفاتر این پژوهشکده را راه‌اندازی کنیم.

مختاری با بیان اینکه فضای مجازی نیز حساسیت خاص خود را دارد، گفت: استکبار جهانی با استفاده از فضای مجازی و قدرت رسانه در عرصه شیعه‌هراسی فعالیت‌های مختلفی داشته است، اما ما با حضور فکری، علمی، فرهنگی و آرام خود باید سایر مذاهب را به رسمیت بشناسیم و جریان تند افراطی نابخردانه را نفی کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در راستای انعکاس فعالیت‌ها و اقدامات پژوهشکده به مرور در عرصه‌های سمعی و بصری اقداماتی را درنظر داریم که این اقدامات دنبال می‌شود.

مختاری با تاکید بر اینکه مؤسسه عروه‌الوثقی طی دو ماه اخیر فعالیت خود را به‌عنوان پژوهشکده دنبال کرده است، گفت: با مجموعه‌های مختلف از جمله دانشگاه مذاهب، مجمع جهانی اهل‌بیت (ع)، جامعه‌المصطفی و مراکز مختلف حوزوی ارتباط داریم تا بتوانیم از ظرفیت‌های یکدیگر استفاده و از موازی‌کاری دور باشیم.

وی یادآور شد: مقابله با افراطی‌گری یک موضوع مهم است و ما به دنبال این هستیم تا اسلام را با مفاهیم دقیق و مطلوب به مخاطبان ارائه دهیم و پژوهشگران پژوهشکده عروه‌الوثقی نیز با نگاه تقریبی خود به دور از رفتار‌های خشن کار علمی خود را دنبال می‌کنند.
ارسال نظرات