خبرهای داغ:

مصاحبه با فرمانده سپاه شهرستان اندیمشک در خصوص هفته دفاع مقدس

اندیمشک اگر چه در شمالی‌ترین نقطه خوزستان و دورتر از بسیاری از شهرهای مرزی خوزستان است، اما با نگاهی به تاریخچه ۸ ساله جنگ تحمیلی، از هفته اول جنگ و درگیری شدید در جسر نادری اندیمشک تا طولانی‌ترین بمباران بعد از جنگ جهانی اول در اندیمشک و چه نقش بی بدیل دوکوهه اندیمشک بر عمق اهمیت این شهر یکهزار شهید پی‌ می‌بریم.
کد خبر: ۹۰۶۴۳۳۶
|
۱۰ مهر ۱۳۹۷ - ۰۷:۲۶

اهمیت اندیمشک برای صدام

در چندین تحلیل از کارشناسان نظامی، محور غرب اندیمشک_دزفول در جنگ تحمیلی از محورهای بسیار مهم در تصرف و سقوط خوزستان برای صدام بوده البته اگر نخواهیم بگوییم این محور مهمترین محور برشمرده شده است.

پس با همین رویکرد در اولین هفته از آغاز حمله عراق به ایران یکی از مسیرهای چندگانه مورد حمله و پیشرونده برای نیروهای بعثی منطقه کرخه بوده، و در روز ۶ مهر صدامیان توانستند خود را به کرخه برسانند.

نیروهای نظامی واقع در این مناطق که هنوز در شوک حمله بودند نتوانستند دوام زیادی بیاورند، که البته این دوام به دستورهای فرماندهان مرکز برای عقب نشینی نیز بستگی داشت؛ پس همه چیز آماده بود تا دشمن متجاوز به اندیمشک وارد شود و این شهر استراتژیک را تصرف کند که اگر می‌توانستند موفق شوند راه‌هاي ارتباطي ريلي و آسفالته (جاده‌اي) خوزستان با مركز كشور ايران را قطع و استان خوزستان را از ناحیه ی شمال محاصره کرده و سپس با يك حمله گسترده مي‌توانستند سراسر خوزستان را تصرف و از طرف ديگر با به دست گرفتن تلمبه خانه‌هاي نفت انديمشك جريان نفت به سوي مركز كشور را نيز قطع نمايند، اما همه این موارد در گروه حل مشکلی به نام رد شدن از پلی به نام نادری وجود داشت.

پس درگیری شدیدی در این منطقه بین نیروهای ارتش و دشمن روی داد، مردم اندیمشک که از این حمله و اهمیت این جسر(پل) مطلع بودند به هر طریقی با اسلحه‌های شخصی خود را به جسر رسانده و در کنار ارتشیان از مهمترین پل آن‌روزهای ایران دفاع کردند و اجازه ندادند هرگز دشمن از پل عبور کند و نخستین عملیات جنگ تحمیلی توسط ارتش و مردم را رقم زده و حماسه عظیم مردم و ارتش دوشادوش هم در این نقطه فراموش نشدنی است.

فرمانده سپاه اندیمشک در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در اندیمشک اظهار کرد: اولین عملیات جنگی در کتب دفاع مقدس به نام جسر نادری ثبت شده است، اما قبل از آن در هفته اول دفاع مقدس اتفاقاتی در محدوده پل کرخه افتاد که منجربه مقاومت مردمی شهرستان اندیمشک دوشاش نیروهای عزیزی ارتشی شد.

 

وی افزود: نیروهای بعثی که با هجوم خود قصد داشتند از محور جسر نادری و پل کرخه خود را به سمت سه راهی دهلران برسانند با حضور مقاومت مردمی و یگان‌های از ارتش مواجه شدند.

 

کریمپور گفت: دشمن با عبور از پل نادری به نقشه خود که سقوط شهرهای اندیمشک ، شوش و دزفول در این منطقه بود نزدیکتر می شد و همین امر اندیمشک و پل نادری را به کانون توجهات دشمن در سال‌های ابتدایی دفاع مقدس، تبدیل کرده بود.

وی عنوان کرد: اگر خرمشهر تصرف شد در واقع یک شهر سقوط می‌کرد اما اگر پل کرخه تصرف می‌شد، ارتباط شمال استان خوزستان با استان‌های همسایه‌ قطع می‌شد.

فرمانده سپاه اندیمشک در ادامه بیان کرد: مراسم بزرگداشتی هرساله‌ با عنوان 6 مهر در اندیمشک برگزار و یاد و خاطر شهدای دوران دفاع مقدس و بعد از آن‌که که در محور‌های عملیاتی فتح المبین و کرخه به فیض شهادت رسیده‌اند گرامی داشته می‌شود.

ارسال نظرات
پر بیننده ها