خبرهای داغ:
مسئول سازمان بسیج مهندسین کشاورزی خراسان جنوبی:

راه اندازی کانون یادگیری دام سبک برای اولین بار در خراسان جنوبی

مسئول سازمان بسیج مهندسین کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه متأسفانه کانون یادگیری در خصوص دام سبک در استان راه اندازی نشده است گفت: کانون های یادگیری بسیج در کنار مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی باعث ایجاد نشاط و انگیزه نوآوری درسطح روستاها می شود.
کد خبر: ۹۰۳۹۳۷۹
|
۰۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۲

دکتر جویبان مسئول سازمان بسیج مهندسین کشاورزی خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج با بیان اینکه متأسفانه کانون یادگیری در خصوص دام سبک در استان راه اندازی نشده است اظهارداشت: فضای مجازی نمی تواند کمک حال کشاورزان و دامداران در این خصوص باشد زیرا در این حوزه بومی سازی در سطح استان نشده است.

 

وی با بیان اینکه آموزش برعهده سازمان نیست اما کلاس های آموزشی بسیج رایگان برای کشاورزان برگزار می شود گفت: کانون های یادگیری بسیج در حوزه دامداری و دامپروری در کنار مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی باعث ایجاد نشاط و انگیزه نوآوری درسطح روستاها می شود.

 

مسئول بسیج مهندسین کشاورزی استان ادامه داد: در کانون یادگیری دنبال این هستیم که سطح آگاهی و درآمد محصولات افزایش پیدا کند و می خواهیم برای اصلاح نژاد کار کنیم.

 

وی خاطرنشان کرد: ما دنبال نژادهایی می گردیم که در مناطق کم آب مانند استان خراسان جنوبی کشاورزان بتوانند پرورش دام سبک نیز داشته باشند.

 

جویبان با بیان اینکه باید مسئولین با ارائه راهکارهای  مناسب در کنار روستاییان  باشند گفت: مشکل اساسی در سطح استان فروش محصولات کشاورزی مخصوصا در گیاهان دارویی است.

 

وی ادامه داد: باید تشکل ها و اتحادیه های تولیدی را تقویت کنیم که با بازاریابی محصولات را از کشاورزان خریداری کنند  و از طریق صندوق های حمایت که زیر نظر مدیر جهادکشاورزی شهرستان است تامین اعتبار صورت گیرد.

 

مسئول بسیج مهندسین کشاورزی استان با تاکید بر اینکه آموزش به کشاورزان و علم تغذیه گیاهان ضرورت دارد گفت: در استان خراسان جنوبی بر اساس تغییر اقلیم که در استان اتفاق افتاده هنوز کشاورزان بر اساس تجربیات خودشان به کار ادامه می دهند که در برخی موارد شاید خوب باشد اما کامل نیست باید آموزش را مورد توجه جدی قرار دهیم چون از این طریق بهره وری را افزایش می دهیم.

 

وی با بیان اینکه توسعه صنایع تبدیلی کوچک در روستاها حائز اهمیت است خاطرنشان کرد: روستاها با توجه به سابقه محصولی که در گذشته در روستا بوده در مناطقی که آب کافی برای کشاورزی ندارند مردم باید به صنایعی از قبیل توبافی، قالی بافی، مرغ بومی و غیره رو بیاورند که نیاز به ترویج و آموزش دارد.

ترویج و کاشت گیاهان دارویی مطلوب خراسان جنوبی است

 

جویبان متذکر شد: با توجه به کمبود آب باید گلخانه های کوچک به صورت مجتمع در روستاها ایجاد کنیم و محصولات تولیدی آنها را تضمینی توسط یک شرکت بازاریاب به فروش برسانیم.

 

وی اضافه کرد:  با توجه به اینکه روزهای آفتابی زیادی داریم بهتر است برای ترویج و کاشت گیاهان دارویی به صورت زراعی آموزش داده شود که ارزش افزوده خوبی برای کشاورزان دارد.

 

مسئول بسیج مهندسین کشاورزی استان با بیان اینکه زنان روستایی اساسی ترین رکن اقتصادمقاومتی در خانواده ها هستند گفت: باید فرزندان و زنان روستاییان را در زمینه علم کشاورزی آموزش دهیم و ترغیب به ادامه کشاورزی و حفظ مزارع روستاها مهمترین ضرورت است.

 

وی با اشاره به ضرورت آشنایی کشاورزان با علم بسته بندی و بازاریابی افزود: محصولات تولیدی خودشان از قبیل عناب، زرشک، زعفران و غیره به خصوص برای جوانان برای افزایش درآمد خانواده های روستایی موثر است.

 

دکتر جویبان با اشاره به گلایه مسئولین استان از نبود سرمایه گذاری در استان گفت: در فروش و فرآوری محصولات کشاورزی باید اقدامات مؤثری انجام شود و این طرح ها نیاز به تسهیلات و آموزش دارد که تاکنون مطلوب نبوده است.

 

وی عنوان کرد: کشاورزان محروم ترین و مظلوم ترین قشر جامعه هستند و حداقل کاری که از عهده ما برمی آید انعکاس مشکلات آنان است تا تلنگری به مسئولین بزنیم چون همه ما کشاورز زاده هستیم.

 

 

ارسال نظرات
پر بیننده ها