خبرهای داغ:
گزارش «بسیج» پاسخ استاندار

پرورش بز سانن در خراسان جنوبی خسارت نه سرمایه گذاری/ جلوی مهاجرت روستاییان را با اجرای ایده های کارشناسی شده بگیرید

کد خبر: ۹۰۳۷۰۱۰
|
۲۷ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۵

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از خراسان جنوبی، طبق اعلام محسن یوسفی معاون  اداره کل منابع طبیعی استان 43 درصد جمعیت استان یعنی 318 هزار نفر ساکن روستاها هستند و عمده مهاجران استان جوانان روستایی بوده است.

 

وی عنوان کرد: مهم‌ترین عوامل مهاجرت در استان بیکاری و پایین بودن درآمد، کاهش نزولات جوی و کاهش آبدهی منابع آبی، تأثیر بادهای 120 روزه سیستان و افزایش عرصه‌های بیابانی است.

 

معاون منابع طبیعی خراسان‌جنوبی به برخی از راهکارها برای پیشگیری از بافت‌های ناکارآمد شهری اشاره داشت و گفت: توانمندسازی روستاها و ایجاد اشتغال با درآمد مناسب پایدار، حمایت از سازمان‎‌های مردم‌نهاد با هدف آگاه‌سازی و جلب مشارکت، جلوگیری از آسیب‌های ناشی از بلایای طبیعی و اجرای پروژه‌های محرک بازآفرینی و بهبود خدمات زیربنایی از جمله این موارد است.

 

حال اگر چاره اندیشی مسئولین برای ایجاد اشتغال در روستاها و مناطق محروم و مرزی استان و جلوگیری از مهاجرت از روستاها به حاشیه شهرها را دنبال کنیم به اینجا می رسیم که...

 

محمدمهدی مروج‌الشریعه استاندار خراسان جنوبی 23تیرماه در جلسه کارگروه تخصصی اشتغال اظهارداشت: ما داد می‌زنیم که مزیت بزرگ استان شتر است و از طرفی دیگر دنبال واردکردن بزسانن‌ هستیم، چرا مزیت بزرگ استان را نمی‌بینیم؟

 

 مروج‌الشریعه خطاب به معاونانش، گفت: از دایره استان خارج شوید، از هر جایی که می‌توانید سرمایه‌گذار جذب کنید و دیگر نگران هیچ‌چیز نباشید.

 

حال این موضوع مطرح است که وقتی مدیران کل و معاونین از خراسان رضوی هستند و حتی خانواده هایشان را برای مدت کوتاه تصدی گری خود در پست جدید به استان ما نمی آورند خواه ناخواه از دایره استان خارج هستند.

 

به سراغ کارشناس رفتیم تا از مزایا و یا احیانا مضرات پرورش بز سانن در استان کویری خراسان جنوبی جویا شویم.

 

دکتر جویبان مسئول بسیج مهندسین کشاورزی استان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج اظهارداشت: برای خرید و پرورش دام سبک، بز سانن ترویج پیدا کرده  که از کوه های آلپ و هیمالیا منشاء می گیرد اما آیا از لحاظ آب و هوایی آن منطقه مانند استان ما است؟

 

وی افزود: اصالت بز سانن مربوط به مناطق سردسیری است این نوع نژاد به سرما توأم با رطوبت حساسیت دارد و دچار بیماری ذات الریه می شود که بر این اساس در مناطق شمال ایران توصیه نمی شود.

 

مسئول بسیج مهندسین کشاورزی استان گفت: در بررسی کارشناسان در تهران به این نکته رسیدیم که چون اصل نژاد بز سانن یا آلپاین مربوط به فرانسه است پرورش بز سانن به هیچ عنوان برای سیستم روستایی و مرتعی مناسب نیست اگر بز سانن به مرتع برده شود توانایی راهپیمایی ندارد و نمی تواند همچون سایز بزها از سرشاخه های گیاهان تغذیه کند.

 

وی متذکر شد: پرورش بز سانن فقط به صورت صنعتی و در سیستم بسته و زمین زراعی آبی مناسب است. تغذیه این نژاد به صورت دستی است در غیر اینصورت قابلیت نگهداری ندارد.

 

دکتر جویبان ادامه داد: اگر خوراک لازم و به اندازه کافی به دام نرسد چندقلو زایی آن از بین می رود چون بز سانن جزو نژادهای  پربازده به لحاظ راندمان تولید مثلی است.

 

وی بیان داشت: بز سانن در برابر بیماری ها مقاومت بسیار کمتری نسبت به سایر بزها دارد و حتی برخی علوفه ها در مراتع روستایی این دام  را دچار مسمومیت می کند. در شرایط ایزوله و کنترل شده باید نگهداری شود و حداقل باید در هر ماه 2بار ویزیت شوند و واکسن آنان تزریق شود.

 

این کارشناس کشاورزی افزود: به طور کلی  به ازای هر هکتار زمین زراعی آبی 25 تا 30 رأس از نژاد سانن در سیستم صنعتی و بسته می تواند هر دامدار داشته باشد.

 

وی افزود: با وجود این نکات با قیمت های بسیار بالا به خصوص خرید و فروش بز سانن در طبس انجام می شود که مناسب منطقه ما نیست.

 

جویبان متذکر شد: بز سانن جزو نژادهایی است که برای سیستم روستایی و مرتعی مناسب نیست و حتی خیلی کشاورزان توان خرید این دام را ندارند.

 

ارسال نظرات
پر بیننده ها