خبرهای داغ:
علیرضا اسلام پناه*

شاید، از ماست که بر ماست...

سخنی با مردم نجیب شاهرود در آستانه معرفی فرماندار جدید
کد خبر: ۹۰۳۱۰۴۴
|
۰۹ تير ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۵
به گزارش خبرگزاری بسیج از شاهرود،
ابتدا خاطره ای از یکی همشهریان برایتان تعریف کنم؛ یکی از فرمانداران اسبق شهرستان در روزهای آخر کاری خود در شاهرود، موضوع مهمی را بیان کرد که بیانگر واقعیتی تلخ از رفتارشناسی مردم شهرستان ما نسبت به مسئولین بود که قضاوت با خودمان که آیا این رفتار، ناشی از نجابت و بزرگواری ماست یا بی تفاوتی و محافظه کاری و یا تلفیقی از این دو!
مطلبی که آن فرماندار اسبق به این همشهری ما در میان گذاشته بود این بود که من از رفتن از اینجا خیلی ناراحتم چرا که هیچ کجا مثل شاهرود نسبت به عملکرد و دستاوردهای مجموعه تحت مدیریت یک مسئول این قدر راحت و بی خیال برخورد نمی کنند! اصلاً کسی نمی پرسد که فلان قولی که دادی چه شد؟ سهم اعتبارات شهرستان نسبت به استان چقدر بود و چقدر جذب شد؟ شاخص های توسعه و رشد اقتصادی طی این دوره را مطالبه نمی کنند؟ اگر از بیکاری و کمبود امکانات و خدمات رنج می برند مطالبه جدی نمی کنند! با توجه به آب و هوای خوب شهر شما و اماکن و مناطق دلپذیر اطراف شاهرود فرصت خوبی برای زندگی و تحصیل یک مدیر و خانواده اش به شمار می رود. از این روست که مدیران به دور از بازخواست های مردمی در اینجا احساس آرامش نموده و بالطبع از رفتن از شاهرود ناراحتیم و...
اما برعکس این وضعیت، در شهرستان های مجاور مثل دامغان که اگر مدیری به جای ساعت ۷:۳۰ صبح، ساعت ۸:۳۰ در محل کار خود حاضر شود تلفن دفتر فرماندار را یکسره می کنند که چرا اینگونه است و یا در شهرستان سمنان اگر مدیری بر خلاف خواست مردم و اهداف چشم انداز شهر سمنان حرکت کند به لطایف الحیلی وی را برکنار می کنند.
مورد دیگری که شاید بی ارتباط به این بحث نباشد، چند شب قبل در برنامه تلویزیونی جام جهانی ۲۰۱۸ جواد خیابانی از میهمان برنامه در خصوص واکنش مردم و رسانه های آلمان نسبت به باخت تیم ملی کشورشان از کره جنوبی پرسید که کارشناس برنامه گفت: با زبان فارسی سخت می گویم مسئولین تیم را از وسط جر خواهند داد. برایم جالب بود اینکه اگر کشور آلمان، آلمان شد نتیجه کار دست جمعی و پیگیری از مسئولینشان است که می بایست این فرهنگ کار و مطالبه گری در جامعه ما نیز نهادینه شود.
بار‌‌ها دیده ایم که بسیاری از مدیران کل استانی و وزارتی به شاهرود می آیند به جای مطالبه گری و تقاضای حق و سهم شهرستان، صندوق عقب های ماشین های شاسی بلندشان را پر از صنایع دستی و سوغات شاهرود اعم از برگه زرد آلو، کشک، دوغ شتر، جعبه های زردآلو، گیلاس و انگور مرغوب شاهرودی می کنند. درست است که مردم شاهرود مهمان نوازند اما همه می دانند آن مسئولی که این کار را از کیسه بیت المال خرج می کند، انگیزه ای جز خوش خدمتی و حفظ میز و جایگاه و ارتقای خود ندارد و در اغلب موارد با سند سازی و یا به حساب پیمانکاران و افراد حقیقی این بذل و بخشش ها را انجام می دهد.
مدیری که در انتخاب او اصل شایسته سالاری در نظر گرفته نشده و بر اساس روابط خویشاوندی و سیاسی گماشته شده، برای بقای خود حاضر به هر گونه تملق و خوش خدمتی به مقامات مافوق است.
این مقدمه (به صورت خلاصه) بدین منظور بیان شد تا نسبت به گزینش و کنترل مدیران شهرستان از سوی مردم بی تفاوت نباشیم و سعی کنیم فرهنگ مطالبه گری صحیح که مورد تأکید رهبر معظم نقلاب نیز می باشد را در پیش گرفته تا برخی مسئولین شهرستان به خود اجازه ندهند روزی که از این شهرستان رهسپار مقصد دیگری شوند خدای نکرده به ریش ما بخندند و با خود بگویند خوب از آب و هوا و امکانات شاهرود استفاده کردیم و هیچ کار خاص و عمده ای برایشان نکردیم و هیچی کسی هم به ما معترض نشد!
آری حال که در آستانه معرفی فرماندار جدید شهرستان شاهرود هستیم از دکتر چاوشی، استاندار عزیز و بزرگوار می خواهیم که فرمانداری را منصوب کنند که فرامین مقام معظم رهبری در اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید و اشتغال را اجرا نمایند، فرمانداری را منصوب کنند که به جای سیاسی کاری، جبران عقب ماندگی ها و کار اجرایی برای شهرستان را سرلوحه کار خود قرار نهد. فرمانداری را منصوب کنند که به جای لابی گری و توسل به دفتر نماینده و دیگر بزرگان شهرستان، فقط وام دار و هم درد مردم باشد و هم و غم خود را برای پیشبرد پروژه ها، جذب سرمایه گذار و ایجاد اشتغال بگمارد. فرمانداری را منصوب کنند که با مردم صادق باشد و به دور از رفتار پوپولیستی و فریب کاری، پایگاه خود را در دل مردم ایجاد کند و با استفاده از ظرفیت مشارکت عمومی، شهرستان ما را از این بحران و پیچ خطرناک بیرون آورد
والعاقبه للمتقین ...

*روزنامه نگار
ارسال نظرات
پر بیننده ها