خبرهای داغ:
اردو‌های جهادی حرکتی آتش به اختیارانه بود که توسط عده‌ای از دانشجویان آغاز شد و این بار بسیج دانشجویی استان فارس با گروه مشکات مهربانی به عرصه اشتغالزایی برای نقاط محروم ورود کرده است.
کد خبر: ۹۰۲۸۹۱۶
|
۰۲ تير ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۶

به گزارش خبرگزاری بسیج از شیراز به نقل از تسنیم، اردوهای جهادی حرکتی آتش به اختیارانه بود که توسط عده‌ای از دانشجویان آغاز شد. مقام معظم رهبری در این باره فرموده‌اند: « این کار از خود جوانها شروع شد. خود جوان‌های دانشجو و دانش‌آموز در بخش‌های مختلف این حرکت را شروع کردند، در سال 79 گزارش این حرکت زیبا به ما رسید و منجر شد به اینکه پیام بسیج سازندگی به قاطبه جوانان کشور داده شد».

وقتی صحبت از اردوهای جهادی و محرومیت‌زدایی می‌شود ناخودآگاه ذهن به سوی فعالیت‌های عمرانی می‌رود اما فعالیت‌ها یا حرکت‌های جهادی منحصر به فعالیت‌های عمرانی نیست. میثم فضل‌الله‌پور، مسئول سازندگی بسیج دانشجویی استان فارس با اشاره به فعالیت 110 گروه جهادی در این ناحیه از دیگر عرصه‌های خدمت‌رسانی بسیج دانشجویی سخن می‌گوید.

به گفته وی 11 سرفصل برای فعالیت‌های جهادی دانشجویی تعریف شده که از جمله آنها می‌توان به حوزه‌های فرهنگی، تربیتی، آسیب‌های اجتماعی، مشاوره، کشاورزی، مطالبه‌گری و امور قرآنی اشاره کرد.

فضل‌الله پور از فعالیت 40 گروه جهادی در سطح شیراز خبر می‌دهد که در حوزه آسیب‌های اجتماعی در برخی از محلات این شهر که دچار آسیب هستند، فعالیت می‌کنند. به اعتقاد وی روحیه و هویت اصلی اردوها و فعالیت‌های جهادی " از خود گذشتگی و ایثار" است، موضوعی که سبب شده بسیاری از افراد به این فعالیت‌ها جذب شوند.

به گفته مسئول سازندگی بسیج دانشجویی استان فارس عمده فعالیت اردوهای جهادی در تابستان و ایام نوروز رخ می‌دهد که البته در دیگر زمان‌ها نیز برخی از گروه‌ها تعطیلات آخر هفته خود را صرف خدمت‌رسانی به مردم محروم می‌کنند. وی البته اذعان می‌کند که هدف و برنامه بسیج دانشجویی در فعالیت‌های جهادی استمرار و دوام این حرکت است.

اشتغالزایی یکی از عرصه‌های خدمت‌رسانی به مردم مناطق محروم است، این موضوع در گروه مشکات مهربانی قرارگاه اجتماعی شهری ناحیه دانشجویی تبلور ویژه‌ای داشته به گونه‌ای که به گفته دبیر قرارگاه تاکنون چندین کارگاه در محلات حاشیه‌ای شیراز و روستاهای اطراف برای اشتغالزایی راه‌اندازی شده است.

احسان مدبری، دبیر قرارگاه اجتماعی شهری بسیج دانشجویی استان فارس می‌گوید: کارگاه‌هایی که توسط گروه مشکات مهربانی ایجاد شده حاصل 6 ماه کار تحقیقاتی است که بیشتر در حاشیه شیراز و روستاهای اطراف راه‌اندازی شده است.

یک کارگاه گوهرتراشی با اشتغالزایی برای 5 نفر، کارگاه خیاطی با اشتغالزایی برای 7 نفر، کارگاه عروسک‌سازی و عروسک خمیری با اشتغالزایی برای 10 نفر حاصل کار این گروه است که برای زنان ساکن در محلات حاشیه‌ای و روستاهای هدف اشتغال ایجاد کرده است.

به گفته وی تلاش شده و هدف راه‌اندازی این کارگاه‌ها نیز این بوده که خانواده‌ها پس از مدتی وابستگی به قرارگاه نداشته باشند و بتوانند با فروش محصولات خود و ارتباط مستقیم با بازار به استقلال مالی برسند.

یکی از افرادی است که در این کارگاه مشغول به کار شده، علت ورود خود به این عرصه را بیکاری همسرش و نیاز مالی عنوان می‌کند و معتقد است که باید از این نوع کارگاه‌های کوچک در روستاها راه‌اندازی و گسترش پیدا کند.

به گفته وی بسیاری از زنان روستا برای یافتن شغل به شهرک صنعتی یا شیراز می‌روند در صورتی که اگر چنین کارگاه‌هایی در روستا توسعه پیدا کند، نیازی به طی مسافت طولانی نیست و زنان روستا می‌توانند در کنار خانواده‌هایشان مشغول به کار شوند.

قرارگاه اجتماعی شهری بسیج ناحیه دانشجویی چراغ مهربانی خود را در روستاها روشن کرده، حال این همت مسئولان است که سنگ موانع اداری و بوروکراسی را از مقابل پای این افراد بردارند تا مسیری هموار برای اشتغال خرد در روستاها ایجاد شود.

ارسال نظرات
پر بیننده ها