خبرهای داغ:
معاون اداره صنعت، معدن و تجارت شاهرود:

معدن بوکسیت شاهوار ۱۳۲۰ هکتار اجازه کار معدنی دارد/تمام فعالیت های معدن قانونی است

معاون اداره صنعت، معدن و تجارت شاهرود گفت:در واگذاری معدن بوکسیت شاهوار بر طبق قانون کار انجام شده است.
کد خبر: ۹۰۱۰۴۲۲
|
۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۰
به گزارش خبرگزاری بسیج از شاهرود، صالحی در نشست با اصحاب رسانه در سالن جلسات فرمانداری شاهرود با موضوع معدن بوکسیت شاهوار با بیان اینکه سال ۱۳۸۷ محدوده معدنی را شرکت آلومینایی جاجرم در کالک سازمان صنایع معادن ثبت کردند افزود: ابتدا استعلام از منابع طبیعی اخذ و در آذر ۱۳۸۷ با توجه له اینکه معدن در طبقه اول معادن قرار نداشت از سازمان میراث‌فرهنگی مجوز گرفته نشد و در سال ۱۳۹۲ منجر به صدور مجوز و پروانه بهره‌برداری شد.
وی با بیان اینکه سال ۱۳۹۴ میزان استخراج از ۱۲۰ هزار تن به ۲۱۰ و سپس ۳۵۰ هزار تن افزایش یافت بیان کرد: درخواست افزایش میزان استخراج مورد بررسی قرار گرفت و به شورای عالی معادن کشور ارجاع شد تا رسیدگی کنند که اعضا آن وزیر صنعت معدن به عنوان رئیس، یک قاضی از قوه قضاییه، رئیس سازمان محیط زیست و جنگلبانی و منابع طبیعی، یک حقوق دان و سازمان زمین شناسی کشور و اعضا دیگر می‌باشند و این شورا موافقت افزایش پروانه بهره برداری سالانه ۳۵۰ هزار تن برداشت را صادر و تا ۲۵ درصد بیشتر می‌توانند برداشت کنند و جریمه بیشتر از این تعلق می‌گیرد.
صالحی با اشاره به اینکه مساحتی که معدن بر اساس اصلاحیه صورت گرفته با توجه به رای شورای عالی معادن می‌تواند بهره برداری کند ۱۳ کیلومتر و ۲۰۰ مترمربع است که در هر مرحله از منابع طبیعی اجازه می‌گیرد و واگذار می‌شود وحق الارض را پرداخت میکند.
وی با بیان اینکه در مرحله اول بیست هکتار موافقت شد که عملیات معدنی انجام شود گفت: این معدن ۱۳۲۰ هکتار اجازه کار معدنی را دارد و منابع طبیعی هم موافقت کرده که انجام دهد، اما در هر مرحله اجازه برای افزایش یابد ارائه شود و الان درخواست بیست هکتار دارد علاوه بر بیست هکتار قبل.
کارشناس مسئول معدن اداره صنعت، معدن و تجارت شاهرود با بیان اینکه سال ۹۵ مجوز استخراج ۳۵۰ هزار تن را داشتند که ۳۱۰ هزار تن برداشت شده است افزود:سال ۹۵ روزی هزارتن میانگین برداشت می‌شده است و برداشت به آن حد مجوزی که صادر شده هم نرسیده است.
وی با اشاره به راهکار‌های بررسی استخراج معادن گفت: بازدید از مکان و حجم معدن و بارگیری و حمل بار، بازار فروش از جمله راهکار‌های میزان استخراج معاون است و با وجود بیش از ۱۳۰ معدن در شهرستان شاهرود و میامی همه بررسی می‌شود تا به عدد نهایی می‌رسیم و، چون شرکت آلومینای جاجرم دولتی است تمام مراحل استخراج ضبط و ثبت می‌شود.
صالحی با اشاره به سه بار استعلام از منابع طبیعی در ایجاد معدن عنوان کرد: اول درخواست محدوده، دوم استخراج و اکتشاف استعلام گرفته می‌شود و ۱۲ درصد به منابع طبیعی حق الارض داده می‌شود که خسارت تخریب داده می‌شود و تلاش است تخریب به حداقل برسد، اما معدن‌های روباز اینگونه است که تخریب بیشتری هست.
وی ادامه داد: این معدن از لحاظ اجرای قوانین مورد تایید سازمان صنعت معدن تجارت است که سال ۱۳۹۲ پروانه بهره برداری صادرشده و سال ۸۷ محدود ثبت شده و تا سال ۹۲ عملیات اکتشافی صورت گرفته و ذخیره معدنی کشف‌شد و بعد پروانه بهره برداری و استخراج صادر شده است و تا ۲۵ سال اعتبار دارد و بعد از آن هم می‌تواند تمدید شود.
معاون اداره صنعت معدن تجارت شاهرود گفت:در سال ۹۶ به حد مجوز استخراج انجام شده است و اگر از بیست هکتار بیرون رفته است باید اداره منابع طبیعی جواب دهند.
وی با بیان اینکه ماهیت معدن تخریب است تاکید کرد:در واگذاری این معدن تمام کارهایش قانون رعایت شده است.
ارسال نظرات
پر بیننده ها