خبرهای داغ:
ایوب حسین‌پور

ایجاد مرکز فرهنگی دفاع مقدس؛ رهایی خاطرات جنگ از زندان بی‌توجهی

ایجاد مرکز فرهنگی دفاع مقدس در حقیقت پایانی بر محرومیت از یک ذخیره عظیم فرهنگی است؛ محلی برای روایتگری سینه‌های مالامال از خاطره‌ای که نفسشان نباید خاموش شود.
کد خبر: ۹۰۱۰۴۱۵
|
۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۷
به گزارش خبرگزاری بسیج از شاهرود، کار تحقیق کتاب مصور «روایت شاهرود در هشت سال دفاع مقدس» به پایان رسید و آماده چاپ شد.
این کار در مجموع 10 سال مستمر به طول انجامید و سرانجام با حضور جمعی از مسؤولان محلی، استانی و کشوری و همچنین جمع قابل‌توجهی از فرماندهان، رزمندگان اسلام و خانواده معظم شهدا، از 100 مجلد 30 هزار صفحه‌ای تحقیق‌شده که قابلیت چاپ و تکثیر پیدا کرده است، رونمایی شد.
در این مجموعه نفیس، بازخوانی عملیات و خطوط پدافندی، خاطرات رزمندگان، اسناد و تصاویری ناب از حضور حماسی هزاران نفر به ثبت رسیده که به‌عنوان یک دایرة‌المعارفی استثنایی برای نسل فعلی و آینده آماده بهره‌برداری شده است.
همچنین در این مدت، تعداد 100 هزار قطعه عکس- سوژه ناب، ۶۰ هزار دقیقه فیلم و دو هزار قطعه از اقلام یادگاری رزمندگان و شهدای عزیز با بسته‌بندی‌های ویژه و زیبایی گردآوری شده که جهت انتقال به موزه بزرگ دفاع مقدس در جوار گلزار شهدای شهر شاهرود آماده انتقال و بهره‌برداری است.
در این موزه، روایت جزء به جزء صحنه‌های ایثارگری مردمان باصفای این شهر در عرصه‌های جهاد و مقاومت به تصویر کشیده و بیان خواهد شد.
محرومیت از یک ذخیره عظیم به فعل درنیامده‌
این ذخیره مهم و نفیس می‌تواند از هر جهت روایت شاهرود در دفاع مقدس را که بخشی از حضور حماسی استان سمنان در صحنه‌های رشادت‌ها و شهادت‌هاست، را به رخ دشمنان اسلام و قرآن بکشد و همچنین دل دوستانی را شاد کند که در دل معرکه از کیان اسلام و دستاورد امامشان دفاع مقدس جانانه داشتند.
در این مدت، با برنامه‌ریزی‌های فشرده، 100 راوی در طول سه سال از آموزش‌های تخصصی در سطوح مختلف بهره‌مند شده‌اند و در حد اعلای ممکن آمادگی حضور در تمام عرصه‌های روایتگری را در 40 موضوع متنوع در جای‌جای شهرستان، استان و مناطق عملیاتی دارند.
این خبری بود که در پایان دهه ۷۰ منتظر شنیدن آن بودیم؛ ولی نه‌تنها محقق نشد بلکه امروز بعد گذشت قریب به ۳۰ سال از پایان جنگ تحمیلی و در میانه راه چهل سالگی دفاع مقدس از وجود چنین ذخیره عظیم به فعل درنیامده‌ای محروم هستیم.
10 هزار روزی که یکی پس از دیگری در کمال ناباوری گذشت و امروز اگر از ابتدا شروع کنیم، به همین زمان نیاز داریم و اگر شبانه‌روز و سه شیفته کار کنیم؛ به سه هزار روز.
خلق ارزش‌های مناسبتی؛ لازم اما غیرکافی
گرچه در این مدت مدید، خلق ارزش‌های مناسبتی کم نداشته‌ایم ولی وجود «مرکزی جامع با موضوع حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس» در مجموعه یک شهرستان تنها به یک تصور و تخیل تبدیل شده است و به جد جای آن بسیار خالی است.
البته در این فرصت شهرهایی بوده‌اند که توانسته‌اند گلیم خود را از آب بیرون بکشند. شاهرود با وجود هزاران شهید، جانباز و رزمنده، معدن استخراج نشده‌ای است که راهی بس طولانی و عمیق در پیش دارد و می‌تواند با تجمیع در ساختارها و رویه‌ها منجر به خلق اثری کم‌نظیر بشود.
این خواسته شدنی است؛ اگر سخن مقتدای دیانت و سیاست و امام انقلابمان آویزه گوشمان بشود که عنصر مؤمن شاهرودی اهل اقدام است.
سخن از حال و آینده‌ای است که اگر بیش از این دست روی دست بگذاریم، مسؤول خواهیم بود. نقد امروز به از نسیه فرداست؛ گرچه دیر شده و قضای آن باید به جای آورده شو، د ولی با اندیشه، تأمل و تفکر و اقدام گذشته را می‌شود جبران کرد.
این تلاش‌ها اگر به فرداهایی دیگر موکول شود، خسرانی بر ما وارد خواهد شد که جبران آن برای هیچ‌وقت میسر نخواهد شد و نسل‌های بعد ما را مسؤول دانسته و بدون حضورمان ما را مؤاخذه خواهند کرد.
توقف در سطح ذکر چند خاطره!
شاهرود با ۱۸۰ نقطه کانونی محلی در دهه ۶۰ و بیش از ۵۰ نقطه حماسی در مناطق عملیاتی دفاع مقدس حرف‌های ناگفته فراوانی دارد و روایت امروز ما روایتی ناقص بوده که اکثر اوقات به ذکر چند خاطره بسنده می‌شود که به‌زودی از اذهان پاک و به فراموشی سپرده خواهد شد.
اقدام امروز مسؤولان شهرستان‌های شاهرود و میامی با پشتوانه معنوی و مادی مردمی و خودجوش برای ایجاد مرکز فرهنگی دفاع مقدس و مجهز به عناصر کارآمد و سیستمی به‌روز یک نیاز ضروری است.
شاهرود درون خود هزاران اثر ماندگار کشف‌نشده دارد که امروز به‌شدت نیاز به تفحص و تحقیق دارد.
این نیاز را باور کنیم تا فردا مثل امروز حسرت نخوریم؛ بعد از شهدا حجت‌الاسلام سلیمانی‌ها، سهراب‌ها، حاج عبدالله‌ها، مهدیان‌ها، آیت‌الله طاهری‌ها، رضا آجدانی‌ها و ده‌ها ایثارگر با سینه‌ای مملو از خاطرات هشت سال دفاع مقدس بدون استخراج خاطرات و ناگفته‌ها سفری ابدی کردند. امروز را دریابیم که فردا خیلی دیر است.
در ابعاد گوناگون روایت امروز حکایت قابل‌تأملی است که با گفت‌وگو و تبیین می‌شود این مهم را با نظر و مشورت به‌سوی بهترین‌ها سوق داد.
ارسال نظرات
پر بیننده ها