خبرهای داغ:
رئیس انجمن جنگلبانی ایران

70 درصد حفاظت از محیط‌زیست را رسانه‌ها انجام داده‌اند/ به مردم رفتارهای محیط زیستی را یاد بدهیم

رئیس انجمن جنگلبانی ایران گفت: 70 درصد حفاظت از محیط‌زیست در چند سال اخیر را رسانه‌ها انجام داده‌اند و ما باید اول مطالبه گری را بیاموزیم تا مسئولیت‌پذیر باشیم و این مهم با آگاهی بخشی که رسانه‌ها انجام می‌دهند محقق می‌شود.
کد خبر: ۸۹۷۶۶۸۸
|
۲۸ دی ۱۳۹۶ - ۲۳:۴۷
به گزارش خبرگزاری بسیج از شاهرود، هادی کیادلیری امشب در میزگرد تخصصی بررسی آینده طبیعت ایران که به همت جمعیت دیدبان طبیعت شاهرود در سالن اجتماعات اداره ورزش و جوانان شاهرود برگزار شد، اظهار کرد: احیای حیوانات امکان‌پذیر نیست، اما باید سنگ بنای حفاظت از حیوانات را بگذاریم، زیرا حیوانات طبیعت را حفظ خواهند کرد.
وی افزود: در جنگل‌های شمال تمام این گونه‌های حیوانی را از دست داده‌ایم چرا که این جنگل‌ها پناهگاه حیوانات بودند و ما بدون در نظر گرفتن شاخص‌ها جنگل‌ها را از بین بردیم.
رئیس انجمن جنگلبانی ایران با اشاره به اینکه دو میلیون هکتار از جنگل‌های زاگرس به دلیل بیماری‌های مختلف در حال از بین رفتن است، تصریح کرد: یک اضمحلال در جنگل‌های شمال روی داده و به دلیل اینکه ما شرایط محیطی را بر هم زدیم، چهل میلیون پایه شمشاد بومی ایران در عرض ۴ تا ۵ سال گذشته نابود شده است.
وی با بیان اینکه ۲۰ تا ۳۰ سال قبل در زاگرس بیماری داشتیم و اکنون در جنگل‌های شمال با این مشکل رو برو هستیم، اظهار کرد: تغییر اقلیم نیز سرعت از بین رفتن جنگل را بیشتر می‌کند.
کیادلیری افزود: از سال ۷۵ شاهد طغیان هفتاد گونه آفت در سطح ۳۵۰ هزار هکتار از جنگل‌ها هستیم که ۱۲۶ هزار هکتار مربوط به درختان خارجی بوده است و با این روند جنگل‌های هیرکانی نابود خواهد شد.
وی به آمار‌هایی که موسسه تحقیقات و سازمان جنگل‌ها ارائه می‌دهند گفت: تا سال ۸۵، ۱۴۸ هزار هکتار جنگل از بین رفته است و با این حال، طرح تنفس جنگل که در سال ۹۲ در هیئت وزیران تصویب شده بود، با سهل‌انگاری مسؤولان تا سال ۹۵ مسکوت ماند و در این تاریخ با ابلاغ دستوری وزیر عملیاتی شد.
رئیس انجمن جنگلبانی ایران اظهار کرد: ما که تاکنون درآمد اقتصادی حاصل از فروش چوب را می‌دیدیم، در طرح تنفس باید درآمد حاصل از غیر چوب را ببینیم.
وی گفت: سرمایه طبیعی شامل دو جزء است که یکی منابع طبیعی و دیگری خدمات طبیعی را شامل می‌شود و کشور‌های توسعه‌یافته به جای منابع طبیعی از خدمات طبیعی استفاده می‌کنند.
کیادلیری تصریح کرد: این طرح جدید نیست و در اروپا از سال ۱۹۷۰ میلادی در راستای سازگاری و توسعه محیط‌زیست انجام شده است.
وی افزود: توسعه باید بر اساس فرهنگ بومی محقق شود و اینکه ما خواستیم با الگو گیری از خارجیان به آن برسیم، سبب شد تا جنگل‌های ما نابود شود.
رئیس انجمن جنگلبانی ایران با بیان اینکه ما به مردم آگاهی محیط زیستی دادیم، اما رفتار‌های محیط زیستی را یاد ندادیم، عنوان کرد: یکی از دستاورد‌های ما ملی شدن مراتع کشور بود، اما فقط این طرح در ۵۰ درصد جنگل‌ها اجرا شد و آن هم در جا‌هایی که چوب بود به خوبی حفاظت شد و لازم است ضمن اصلاح این طرح، از منابع غیر چوب استفاده کنیم.
وی گفت: تحقق بودجه ۸۰ میلیارد تومانی محیط‌زیست در مقابل اعتبارات چند برابری که برای یک تیم باشگاهی هزینه می‌شود، کار سختی نیست.
کیادلیری با اشاره به اینکه با خطر کم‌آبی مواجه هستیم، تصریح کرد: طرح تنفس برگشت‌پذیر نبوده و در مدت ده سال کار مطالعاتی را پشت سر می‌گذارد و البته محدود به ده سال نیست.
وی گفت: سالانه ۴۵۰ هزار هکتار از اراضی به معادن واگذار می‌شود و هم اکنون نیز ۳۴ میلیون هکتار از طرف معادن درخواست آمده است که باید بدانیم که این اراضی بعد از تمام شدن کار معدن به مرتع برنمی‌گردد.
رئیس انجمن جنگلبانی ایران به موافقت‌نامه‌ای که بین معاونین سه وزیر امضا شده اشاره کرد و گفت: در خصوص اجرای طرح تبدیل اراضی به باغات ۹۰ میلیون هکتار از اراضی کشور به این امر اختصاص پیدا می‌کند.
وی با انتقاد از این رویه گفت: ۶۹ هزار هکتار از اراضی شمال کشور واگذار شده که ۶۰ هزار هکتار آن در مازندران بوده و باید سؤال کرد چه اتفاقی صورت گرفته و چه نتیجه‌ای حاصل شده است؟
کیادلیری اظهار کرد: در حالی که به شدت نیاز به آب داریم و کمبود آن کاملاً محسوس است، ایجاد باغ و درخت‌کاری که به آب نیاز دارد و پس از ده سال محصولی می‌دهد، به هیچ وجه کارشناسی شده نیست.
وی با تأکید بر لزوم بازنگری قوانین گفت: قانون‌گذاران هیچ ماده و بند قانونی در حمایت از جنگل‌ها و مراتع نیاورده‌اند تا طبیعت و جنگل حفظ شود.
ارسال نظرات
پر بیننده ها