معاون فرهنگی و تبلیغات نمایندگی ولی فقیه در سپاه:

شعر فراگیرترین راهبرد فرهنگی است

معاون فرهنگی و تبلیغات نمایندگی ولی فقیه در سپاه در اختتامیه ششمین کنگره سراسری شعر پاسدار در مهمانسرای شهدای خلیج فارس منطقه دوّم ندسا در بندر بوشهر گفت: شعر فراگیرترین راهبرد فرهنگی است.
کد خبر: ۸۹۷۶۴۱۸
|
۲۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۴

به گزارش خبرگزاری بسیج از بوشهر، سردار حسین محبی در این مراسم با اشاره به توطئه­ های استکبار جهانی بر ضدّ نظام جمهوری اسلامی اظهار کرد: هر قدر زمان می­ گذرد آمریکا بیش­ تر به قدرت جمهوری اسلامی ایران پی می ببرد و طبیعی است که آمریکا تمام تلاش خود را می­ کند تا به هر شیوه­ ای جلوی قدرت جمهوری اسلامی ایران بایستد و در این راه دست به بهانه­ های گوناگون می­ زند زیرا با اصل دین و پایبندی مردم به دین مخالف است.

وی تصریح کرد: ما به عنوان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی رسالت پاسداری از انقلاب اسلامی را بر عهده داریم امّا رسالت پاسداری ما فقط حفظ دستاوردها نیست بلکه وظیفه حفظ اصل انقلاب اسلامی را نیز بر عهده داریم که برای دستیابی به این هدف لازم است از همه ظرفیّت­ ها از جمله ظرفیّت­ های فرهنگی استفاده کنیم.

معاون فرهنگی و تبلیغات سپاه انقلاب را یک حرکت رونده و دگرگون آفرین دانست و افزود: پاسداری از انقلاب اسلامی به این معنا است که ما مراقبت کنیم که این حرکت متوقّف نشود و این روندی که شروع شده و فراگیر شده و تمام دنیا را تحت نفوذ اندیشه­ های خود می­ بیند، باز نایستد.

سردار محبی خاطرنشان کرد: معاونت فرهنگی و تبلیغات نمایندگی ولی فقیه در سپاه تمام افراد دارای توان فرهنگی نظیر نویسندگان، سخنرانان، شاعران، مداحان، هنرمندان، فعالان قرآنی، ائمه جماعت و راویان را در قالب فرهنگ یاران سازماندهی کرده و در جهت توانمندسازی آن­ ها تلاش می­ کند.

شعر فراگیرترین راهبرد فرهنگی است

وی در ادامه تأکید کرد: شعر با دارا بودن قدرت بازنمایی، حکایت­گری و واقع­ نمایی می­ تواند حالات و وضعیّت­ های مختلف را به تصویر کشیده و به مخاطبین خود منتقل کند که شاعران به خاطر برخورداری از قدرت بسیار خوب خیال­ انگیزی می­ توانند این واقع­ نمایی را به خوبی انجام دهند.

شعر فراگیرترین راهبرد فرهنگی است

محبی اذعان کرد: البته واقع­ نمایی شاعر یک واقع­ نمایی معرفت­ شناسانه فلسفی نیست که دقیقاً واقع­ نمایی تطابقی باشد بلکه این واقع­ نمایی با تصرف شاعر می­ تواند بیش از آن چه که هست نشان داده شود یعنی برای نمونه می­ توان زیبایی­ های یک مطلب را بیش از آن چیزی که هست زیبا نشان داد و یا زشتی­ های یک مسئله را زشت­ تر از آن چه که هست نشان داد.

این مقام مسئول ابراز کرد: آن چه را که شاعر به مخاطبین منتقل می­ کند به گونه­ ای است که قدرت خیال مخاطبین را هم برمی­ انگیزاند و این واقع­ نمایی را که در واقع متناسب با حس­ های درونی فرد است مخاطب به خوبی می­ تواند دریافت کند.

سردار محبی خاطرنشان کرد: شعر به خاطر ویژگی­ هایی که دارد گاهی اوقات از استدلال و برهان هم کارایی بالاتری دارد زیرا استدلال و برهان، تصدیق را به دنبال دارد امّا شعر علاوه بر تصدیق، تأثیر را به دنبال دارد که قدرت تأثیر در برانگیختگی مخاطب بسیار بیش تر از قدرت تصدیق است و این شعر و شاعری است که از این قدرت برخوردار است.

وی تأکید کرد: شعر می­ تواند تعداد بیش­ تری از انسان­ ها را مخاطب خود قرار دهد زیرا بیش­ تر انسان­ ها دارای لذّت­ های خیالی هستند و انسان­ های محدودی هستند که صرفاً از لذّت­ های عقلی استفاده می­ کنند به همین علّت مخاطبین شعر بسیار بیش­تر از مخاطبین استدلال و برهان و حتّی موعظه است و شعر می­ تواند تأثیرگذاری بیش­ تری در این زمینه داشته باشد.

معاون فرهنگی و تبلیغات سپاه اذعان کرد: اگر ما بپذیریم که شعر دارای چنین قدرتی است که هم می­ تواند خیال­ انگیز باشد، هم می­ تواند واقع­ نمایی داشته باشد و هم می­ تواند بیش­ترین افراد را مخاطب خود قرار دهد به این نتیجه اذعان خواهیم کرد که فراگیرترین راهبرد فرهنگی ما شعر است.

محبی تصریح کرد: شاعران گران­قدر می­ توانند با استفاده از نعمت خدادادی شعر به مصون­ سازی فرهنگی مورد هجوم دشمن بپردازند و از ارزش­ ها دفاع کرده و به تثبیت آن­ ها بپردازند.

انتهای خبر/

ارسال نظرات