نماز باران در برازجان اقامه می ­شود

نماز باران پنج شنبه 21 دی ماه امسال به امامت حجت الاسلام حسن مصلح امام جمعه برازجان در جوار گلزار شهدای گمنام برازجان اقامه می ­شود که قرار است مردم این شهر از سه شنبه به مدّت سه روز، روزه بگیرند.
کد خبر: ۸۹۷۳۶۲۹
|
۱۹ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۶

 

به گزارش خبرگزاری بسیج از دشتستان، امام جمعه برازجان در خطبه ­های این هفته نماز جمعه برازجان با اشاره به کمی بارش باران در برازجان گفت: بارش باران امسال خیلی به تأخیر افتاده است و به همین علّت تعداد زیادی از مردم درخواست اقامه نماز باران را داشتند تا ان ­شاءالله با تضرع، زاری و استغفار از اعمال ناشایست خود از خداوند متعال بخواهیم باران رحمتش را بر ما نازل کند.

مردم برازجان در سال­ های اخیر، سال­ های کم‌بارانی را پشت سر گذاشته ­اند که به همین علّت مردم برازجان در سال ­های 1394 و 1395 نیز به ترتیب در تاریخ­ های هفدهم و نوزدهم دی ماه این سال ­ها نماز باران را در جوار گلزار شهدای گمنام و به امامت امام جمعه برازجان اقامه کردند.

وقتى رحمت الهى – باران - قطع شود و چشمه ‏ها و قنات ‏ها بخشكد و كمبود آب پدید آید براى نزول رحمت الهى و آمدن باران، نماز می ‏خوانند که نام این نماز، نماز استسقاء یا نماز باران است.

چگونگی خواندن نماز باران به طور خلاصه به این شکل است که باید به بیابان رفت و نماز باران را که شبیه نماز اعیاد سعید قربان و فطر است با زاری، خشوع، چشم گریان و قلب متوجّه به جا آورد. سپس ذکر تکبیر و تهلیل را صد بار همراه با امام جماعت با صدای بلند به زبان آورد و از خداوند متعال خواست تا از گناهان در گذرد و باران رحمت خود را نازل کند. نمازگزاران بعد از اقامه نماز باران، خاضعانه و با چشمانی اشکبار از خدای عزوجل طلب نزول باران می ­کنند.

در طول تاریخ اسلام، رسول خدا، امیرالمؤمنین علی علیه السلام و بیش­تر ائمه اطهار علیهم السلام بارها نماز باران را که به نماز استسقاء معروف است، خوانده‌اند و به برکت قلب پاک آن ها باران رحمت خداوند بر مردم نازل شده است.

بلند خواندن حمد و سوره این نماز، قرائت سوره اعلی در رکعت اوّل و سوره شمس در رکعت دوّم، گرفتن سه روز روزه، توبه از گناهان و تطهیر اخلاق خود از صفات پست نفسانی و بیرون رفتن امام جماعت همراه با نمازگزاران به صحرا در نهایت وقار، آرامش، خشوع و حالت نیاز و انتخاب جایی تمیز برای نماز و داشتن حالتی نیازمندانه و ترحم انگیز مثل پا برهنه بودن از جمله مستحبات این نماز است.

انتهای خبر/

ارسال نظرات