خبرهای داغ:
دکتر ایرج مزارعی کارشناس روابط بین المل:

اهداف تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران در مجلس نمایندگان و سنا

کد خبر: ۸۸۹۴۲۵۹
|
۰۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۹
دقیقا چند مدت پیش بود که بار دیگر شاهد تحریمهای جدید امریکا علیه ایران بودیم و این بار مجلس نمایندگان آمریکا نسخه جدید طرح تحریم ایران را با ۴۱۹ رأی موافق در برابر تنها ۳ رأی مخالف تصویب کرد. این لایحه برای تبدیل‌شدن به قانون باید مجدداً به تصویب سنا میرسید که سنا هم با ۹۸ رای مثبت در روز گذشته آن را تصویب کرد که البته برای تایید نهایی باید به امضای ریس جمهور ترامپ منفعت طلب خواه تا سه ماه آینده  برسد .
در تبارشناسی و ریشه یابی عملکرد  ایالات‌متحده آمریکا نسبت به ایران به این نتیجه میرسیم که از اول پیروزی انقلاب تحدید و تهدید جمهوری اسلامی ایران در همه زمینه های سیاسی و اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی و بویژه تغییر نوع نظام سیاسی در ایران مهمترین سیاست خارجی آمریکا در قبال ایران بوده  است و به وضوح در اعلام و اعمال،  این استراتژی را بعنوان گفتمان حاکم خود به ایران معرفی کرده اند که البته بعد از برجام راهبرد «افزایش فشار» بر ایران را بعنوان محوری ترین و اصلی ترین راهبرد خود  برگزیده و علی‌رغم تعهدات خود طبق برجام انواع تحریم‌های جدید ازجمله قانون تحریم ایران معروف به «ایسا» و نمونه اخیر در پارلمان و سنا  را علیه جمهوری اسلامی ایران اعمال کرده است. 
 سؤالی که در اینجا به ذهن هر خواننده ای متبادر میشود این است که  اصولا آمریکا از راهبرد افزایش فشار بر ایران در این مقطع زمانی چه هدف یا اهدافی را دنبال می‌کند؟
به نظر میاد که  هدف کلی و چشم انداز دولت  آمریکا در قبال ایران، تحدید یا همان محدودسازی و تهدید یا همان تضعیف و درنهایت تسلیم یا واگذاری قدرت و تغییر نظام سیاسی و مدل حکومت داری در ایران  است .در حقیقت آن چیزی که مهم است و واقعیت دارد این است که مدت‌ها است آمریکا اهمیتی به حفظ یا نقض برجام نمی‌دهد، چراکه برجام برای آمریکا ابزاری بود تا برنامه هسته‌ای و اقتدار هسته ای ایران را متوقف و یا سرعت آن را کاهش و بعبارتی  دیگر  سیر صعودی رشد توان هسته‌ای را تبدیل به سیر نزولی کند.
بدون شک این راهبرد امریکا مبنی بر افزایش فشار به ایران در راستای ایجاد تحریم‌های جدید و افزایش فشار بر ایران است و دراین مسیر اصلی که اصلا هیچ اهمیتی برای آمریکایی‌ها نداردتعهدات آنها به جامعه بین المللی و «برجام» است. به طور خلاصه هدف اصلی این  فشارها قانع کردن ایران و  مجبور کردن آن  به نشستن بر سر میز مذاکره در مورد «توان موشکی» و  کاهش نفوذ و حضور ایران در منطقه  غرب آسیا و بعبارتی همان «کاهش نقش منطقه‌ای» و از دست دادن مزیتهای راهبردی  ایران در این منطقه است . فلذا تبدیل ایران به کشور غیرهسته‌ای و  بدون توان موشکی و سیاست تساهل گرایانه در معادلات سیاسی منطقه خاورمیانه تصویری است که آمریکایی‌ها از ایران در انتهای این زنجیره فشارها دارند.
البته  برجام داری آثار و برکات زیادی نیز برای کشور ایران داشته که مهمترین و برجسته ترین آن برای ملت ایران، عبرت‌آموزی تاریخی از سیاست خصمانه آمریکا به ایران ، قابل اشاره است . بنابراین دستگاه سیاست خارجی کشورمان باید نسبت به ویژگی های مثبت و منفی برجام اهتمام لازم داشته باشند و ضمن تامین منافع ملی خود از برجام و دستاوردهایی که میتواند داشته باشد به موازات آن به سیاست عدم اعتماد به دشمن، عدم کوتاه آمدن از موضع مقاومت، عدم رعایت توازن در داده‌ها و ستانده‌ها و عدم رعایت همگامی اجرای تعهدات  توجه ویژه داشته باشد . اشتباهاتی که در صورت عدم توجه به آن  می‌تواند ، مؤلفه‌های قدرت و اقتدار ملی را به سرنوشت ظرفیت هسته‌ای دچار کند و این همان هدفی است که آمریکاییها از فشار به ایران دنبال میکنند . 

دکتر ایرج مزارعی 
کارشناس روابط بین المل
ارسال نظرات
پر بیننده ها