خبرهای داغ:
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان خبر داد

برگزاری جشنواره تابستانی گردشگری در استان همدان/انعقاد 60 قرارداد مرمتی آثار باستانی

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان از برگزاری جشنواره تابستانی گردشگری در استان همدان خبر داد و گفت: این جشنواره 12 مرداد تا 20 شهریورماه برگزار می‌شود.
کد خبر: ۸۸۹۳۹۵۱
|
۰۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۵۸
برگزاری جشنواره تابستانی گردشگری در استان همدان/انعقاد 60 قرارداد مرمتی آثار باستانی
به گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، علی مالمیر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: استان همدان امسال میزبان دومین جشنواره منطقه ای «سفره ایرانی - فرهنگ گردشگری» است.

وی با بیان اینکه این جشنواره با حضور چهار استان همدان، کرمانشاه، ایلام و کردستان از 18 تا 20 مرداد ماه در باغ نظری برگزار می شود در خصوص هدف از اجرای جشنواره افزود: غذا نقش مهم و ممتازی در حوزه گردشگری و جذب مسافر دارد و برای جذب و نگهداری گردشگران بسیار تاثیرگذار است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان ابراز داشت: این جشنواره با هدف معرفی برندها و فرهنگ‌سازی استفاده از غذاهای سنتی به علت غنی بودن ارزش غذایی، ایجاد فرصت بروز و ظهور استعدادهای طبخ غذا و ارتقای رفاه و توسعه در راستای تحقق اهداف توسعه پایدار، در استان برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه توجه به غذای سنتی به عنوان میراث ناملموس برای گردشگران خارجی از اهمیت بسزایی برخوردار است، افزود: در این جشنواره نمایشگاهی از غذاهای بومی و محلی نیز برپا و غذاهای سنتی نیز عرضه خواهد شد.

مالمیر از برگزاری نخستین «جشنواره ملی گردشگری پایدار کشور» در همدان خبر داد و عنوان کرد: امیدواریم با این شروع، در سال های آینده ظرفیتی را برای همدان در این زمینه داشته باشیم.

وی با تاکید بر اینکه این جشنواره با همکاری بخش خصوصی در قالب جشنواره تابستانی برگزار می‌شود، گفت: تلاش خواهیم کرد «جشن ملی شهر مبل و منبت» را در ملایر اجرا کنیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان اضافه کرد: نشان جغرافیایی منبت تویسرکان را کسب کرده ایم که در پایان تابستان برنامه آن اجرا خواهد شد.

*انتخاب 4 روستای همدان برای طرح توسعه اشتغال روستایی

وی با بیان اینکه در برنامه ششم توسعه 500 روستا به صورت هم افزا توسط بنیاد مسکن، سازمان میراث فرهنگی و وزرات کشور در راستای توسعه اشتغال روستایی در نظر گرفته شده است، گفت: این امر علاوه بر تحقق شعار سال مبنی بر «اقتصاد مقاومتی تولید و اشتغال»، مهاجرت از روستا به شهر را کاهش خواهد داد.

مالمیر با بیان اینکه در سال اول برنامه در سازمان میراث فرهنگی 76 روستای کشور به عنوان پایلوت در راستای تقویت و ایجاد فرصت‌های شغلی جدید و افزایش رشد و ایجاد درآمد انتخاب شده اند، افزود: سهم استان همدان از 500 روستا، چهار روستا است که نسبت به میانگین سهم بیشتری داریم.

وی روستاهای ورکانه همدان، قلعه جوق فامنین، ملحمدره اسدآباد و گشانی تویسرکان را به عنوان چهار روستای منتخب استان در طرح ضربتی اشتغال برنامه ششم توسعه معرفی و عنوان کرد: طبق توافق‌نامه امضا شده برای هر روستا 100 میلیون تومان اعتبار عمرانی در راستای ایجاد و تقویت زیرساخت تخصیص می‌یابد و علاوه بر آن سازمان میرات فرهنگی متعهد می شود که به همین میزان برای حوزه آموزش صنایع دستی، مرمت و معرفی آثار و تبلیغات هزینه کند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان از گرفتن مجوز برای ساخت پایگاه پژوهشی برای غار علیصدر خبر داد و بیان داشت: خوشبختانه با وجود تمام محدودیت ها برای ساختار جدید و مقاومتی که سازمان برنامه و بودجه برای توسعه ساختارها انجام می دهد، توانستیم یک پایگاه پژوهشی برای میراث پر اهمیت استان یعنی غار علیصدر مجوز بگیریم که این پایگاه به زودی شکل خواهد.

وی در ادامه سخنان خود به تأسیس موزه منطقه‌ای در همدان اشاره و تاکید کرد: با پیگیری‌های مستمر توانستیم برای این موزه 2.5 میلیارد تومان اعتبار دریافت کنیم که امیدواریم، بتوانیم تا پایان سال مخزن امن موزه منطقه ای را که با استانداردهای بین المللی طراحی شده تکمیل کنیم.

مالمیر با بیان اینکه با وجود تعداد اشیاء موزه ای، برخورداری از یک مخزن امن که به لحاظ پدافند عامل و به لحاظ امنیتی و فاکتورهای فنی در نگهداری آثار تاریخی لازم است، افزود: نیاز است که به صورت فنی و منفک این زیرساخت آماده شود تا بتوانیم نگهداری مطلوب از آثار تارخی داشته باشیم.

* افزایش 29.4 درصدی اقامت گردشگران در هتل‌های همدان

وی به انعقاد 60 قرارداد مرمتی آثار باستانی در حوزه میراث اشاره و عنوان کرد: امیدواریم تا یک ماه آینده مرمت‌هایی که از محل اعتبارات سال 95 در حال انجام بوده، به اتمام برسد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان در ادامه سخنان خود با اشاره به افزایش 29.4 درصدی اقامت گردشگران در هتل‌ها به ارائه آماری در خصوص میزان بازدید های ثبت شده گردشگران از آثار تاریخی اشاره و بیان کرد: در چهار ماهه نخست امسال 349 هزار و 341 نفر از اماکن تاریخی همدان بازدید کردند که این میزان در مدت مشابه سال گذشته 159 هزار و 374 نفر بوده است.

وی با بیان اینکه نمی‌توان آمار دقیقی از میزان جذب گردشگر به استان ارائه داد، اضافه کرد: میزان ماندگاری مسافران در استان نسبت به سال گذشته افزایش یافته است اما با توجه به اینکه برخی مسافران در اماکن غیررسمی اقامت دارند نمی توان آمار دقیقی استخراج کرد.

مالمیر از برگزاری جشنواره تابستانی گردشگری در استان همدان خبر داد و تصریح کرد: این جشنواره 12 مرداد تا 20 شهریورماه به منظور افزایش ماندگاری مسافران در شهر همدان و تبلیغ آداب و رسوم و معرفی همدان و شخصیت‌های برجسته این شهر برگزار خواهد شد.

وی با بیان اینکه سازمان میراث فرهنگی متولی اجرای جشنواره نیست و بخش خصوصی آن را حمایت و سازمان میراث فرهنگی اجرا می کند، گفت: میراث فرهنگی هیچ‌گاه از برگزاری جشنواره تابستانی ممانعت نکرده اما دولت نیز برگزارکننده جشنواره تابستانی نیست و اعتقاد ما بر این است جشنواره باید از سوی بخش خصوصی برگزار شود تا اثرگذاری قابل توجهی داشته باشد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان بر ظرفیت‌های استان در برگزاری جشنواره ها در هر چهار فصل سال اشاره و تأکید کرد: استان همدان در تمامی فصول زیبایی های خاص خود را دارد که می‌توان در هر فصل شاهد برگزاری جشنواره بود.

وی به بدهی‌های سازمان میراث فرهنگی استان همدان اشاره و عنوان کرد: سال گذشته یک میلیارد و 300 میلیون تومان از بدهی پرداخت شد اما درحال حاضر 3 میلیارد تومان بدهی دارد که عمده آن بدهی جاری جشنواره‌ها و همایش‌های سال‌های گذشته است.

* پرونده غار علیصدر نیز برای ثبت جهانی در حال پیگیری است

مالمیر با بیان اینکه سازمان میراث فرهنگی استان 60 قرارداد در راستای مرمت آثار تاریخی انعقاد کرده است، گفت: برای این اقدام 7.5 میلیارد تومان اعتبار از محل اعتبارات ابلاغی سازمان میراث فرهنگی تخصیص یافته است.

وی با بیان اینکه برای حفظ و نگهداری بناهای تاریخی باید سالانه مرمت آنها در دستورکار قرار گیرد؛ به مکان های مهم در جهت مرمت اشاره و بیان کرد: گنبد مسجد جامع، آرامگاه بوعلی، سرای قلم‌دانی بازار همدان، پنجره‌های میدان امام، شیروانی مجتمع ابن‌سینا، آرامگاه باباطاهر و امامزاده محسن از جمله این مکان ها هستند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان مسیر حیدره به امامزاده محسن(ع) را از مهمترین و بهترین مسیرهای گردشگری استان همدان دانست و تصریح کرد: امسال 800 میلیون ریال در راستای مرمت گنبد این امامزاده عقد قرارداد شد و اکنون در حال طرح تعیین تکلیف گردشگری دامنه شمالی الوند پیش بینی شده است.

وی با اشاره به آثار تاریخی استان که ثبت جهانی شده از آثار دره ارزانفود و ارگ نوشیجان به عنوان آثاری با کمترین چالش در راستای ثبت جهانی نام برد.

مالمیر اضافه کرد: استان همدان دارای آثار متعددی است که ظرفیت جهانی شدن دارد اما برخی از آنها همچون تپه هگمتانه، بافت همدان و کتیبه های گنجنامه با موانعی همراه هستند و اولویت در ثبت جهانی با آثاری است که کمترین چالش را دارد.

وی با بیان اینکه بیش از یک هزار و 800 اثر تاریخی، طبیعی و گردشگری در استان همدان وجود دارد که حدود یک هزار اثر از این آثار ثبت ملی شده است، اضافه کرد: امسال 250 میلیون تومان اعتبار تملک به سازمان اختصاص یافته و اولویت در بخشی است که کمترین چالش و هزینه تملک را داراست.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان با اشاره به اینکه پرونده غار علیصدر نیز برای ثبت جهانی در حال پیگیری است، یادآور شد: ارگ نوشیجان نیز از جمله ظرفیت های خوبی برای ثبت جهانی دارد که هم اکنون قراردادی با دانشگاه بوعلی سینا بسته شده که پرونده ثبت جهانی این ارگ را تهیه کنند.

انتهای پیام/

ارسال نظرات