خبرهای داغ:
در گفت و گو با هنرمند گوهرتراش قمی مطرح شد

گوهرتراشی سومين رشته پول‌ساز جهان/کسب درآمد 3 میلیونی در خانه

رشته و عرصه گوهر تراشی که آمیخته با هنر است سومین رشته پول‌ساز دنیاست كه قابليت سرمایه‌گذاری زیادی دارد. افراد زیادی در كشورهاي مختلف وارد اين عرصه می‌شوند، آموزش می‌بینند و به مدارج بسیار خوب هنري و اقتصادي دست پیداکرده‌اند.
کد خبر: ۸۸۹۰۰۵۷
|
۳۱ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۸

 
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، زیبادوستی یکی از خصلت‌های روحی انسان است که از فطرت او سرچشمه می گیرد. انسان‌ها در طول تاریخ همواره متناسب با سطح فرهنگ و وضعیت اقتصادی خود به دنبال زیبایی و تزئینات بوده و برای ایجاد این تزئینات، از طبیعت و محیط اطراف بهره می‌گرفتند.
 
در کشور ما نیز که از لحاظ فرهنگ و تمدن در دنیا زبانزد است، از دیرباز ساخت و استفاده از تزئینات و جواهرات از جنس طلا، نقره، برنز و انواع سنگ‌های رنگی رواج داشته و تا امروز نیز استفاده از زیورآلات ادامه یافته است.
 
بر این اساس گوهرشناسی و گوهرتراشی همواره در ایران رواج داشته و مورد توجه خاص مردم بوده است. وجود گوهرنامه‌هایی به نام حاکمان و پادشاهان ایرانی در طول تاریخ، نگارش کتاب‌ها و مقالاتی با موضوع جواهرات و سنگ‌های زینتی و آثار بسیاری که در موزه جواهرات ملی نگهداری می‌شود، همگی شاهدی بر این ادعاست.
 
رشته و عرصه گوهر تراشی که آمیخته با هنر است سومین رشته پول‌ساز دنیاست که قابلیت سرمایه‌گذاری زیادی دارد. افراد زیادی در کشورهای مختلف وارد این عرصه می‌شوند، آموزش می‌بینند و به مدارج بسیار خوب هنری و اقتصادی دست پیداکرده‌اند.
 
وجود معادن بسیاری از طلا، نقره، عقیق، کوارتز و سنگ‌های قیمتی در کشور می‌تواند نقش مهمی در اقتصاد ملی داشته باشد و چند سالی است که وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری و سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور اقداماتی را برای آموزش و ترویج این هنر انجام داده‌اند.
 
محمد فراهانی یکی از هنرمندان تحصیل‌کرده قم است که در رشته صنایع‌دستی با ایجاد آموزشگاه و موزه‌ای برای تراش نگین و سنگ‌های زینتی به‌عنوان کارآفرین نمونه و الگوی اقتصاد مقاومتی در امر معادن، در سال 95 موردتقدیر قرار گرفته است. با وی در زمینهٔ نحوه فعالیتش در این هنر گفتگویی انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید.
 
 
 
*در خصوص حرفه و هنری که دارید توضیح دهید.
 
کار ما آموزشی است و از سال 91 مجموعه «یاقوت کویر» را با رویکرد کارآفرینی در سطح استان قم ایجاد کردیم، درزمینهٔ اکتشاف معدن و زمین‌شناسی با توجه رهنمودهای مقام معظم رهبری و تأکید و سفارش‌هایی که ایشان به اهمیت بخش معدن در ایجاد اشتغال داشتند، با مشارکت گروهی از افراد دارای تحصیلات در سطح کارشناسی ارشد و دکترا و بومی قم تلاش داریم چهار معدن نیمه فعال عقیق استان قم را فعال کرده و در بحث فرآوری مواد معدنی معادن استان ضمن اینکه با این فعالیت‌ها معادن را بازگشایی کنیم شرایط اشتغال جوانان را نیز در قم فراهم کنیم.
 
 
 
* چگونه با این کار آشنا شدید؟
 
رشته تحصیلی من مرتبط با این کار است و در مقطع فوق‌لیسانس، دانشجوی زمین‌شناسی هستم و 18 سابقه کارهای اکتشافی معادن و تخصصی سنگ‌شناسی دارم.
 
 
 
 
* قبل از این کار دیگری داشتید؟ چرا به سراغ کارهای دولتی و پشت‌میزنشینی نرفتید؟
 
بله اتفاقاً من 13 سال کارمند بودم، هر صبح ساعت چهار از منزل حرکت کرده به مدت 10 سال برای کار به تهران می‌رفتم و در یک شرکت نیمه‌خصوصی مشغول بودم، بعدها به سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی وارد شدم. اما از سال 91 استعفا دادم و در استان قم دفتر و شرکت «یاقوت کویر» را ایجاد کردیم که شامل یک مجموعه آموزشی و موزه‌ای کم‌نظیر با سنگ‌های قیمتی است که همه آن‌ها را شخصاً جمع‌آوری کردم.
 
همچنین در این مجموعه بخش‌های جذابی همچون ژئوتوریسم و زمین‌شناسی هم داریم که از عموم مردم دعوت می‌کنم حتماً از نزدیک از این مجموعه بازدید کنند.
 
 
 
*به نظر شما اقتصاد مقاومتی چیست؟
 
اقتصادی که متکی به نفت نباشد اقتصاد مقاومتی است، به نظر من، تا وقتی نفت باشد و ما فروش نفت را سرمایه کنیم به دنبال کارهای جدید نخواهیم بود و تا زمانی که از پول نفت استفاده می‌کنیم اقتصاد مقاومتی محقق نخواهد شد. با توجه به اینکه رشته تحصیلی بنده زمین‌شناسی است می‌گویم این ذخایر تجدید پذیر نیستند و با شرایط خاص و در مدت‌زمان بسیار طولانی امکان تولید مجدد آن است و درنتیجه یک روز به اتمام می‌رسد؛ بنابراین باید کاری کنیم تا بتوانیم از منابع خدادادی دیگر مانند معادن بهره‌برداری کنیم و استفاده از ذخایر نفت باید برای شرایط خاص صورت گیرد.
 
 
 
*در کارتان موفق هستید؟
 
بله قطعا؛ مردم می‌توانند از نزدیک بیایند و چرخه تولید را مشاهده کنند، سنگ دلخواه خود را انتخاب کنند و یقین داشته باشند که این سنگ، سنگ اصل است؛ خریداری کنند و طبق سلیقه خودشان نوع  تراش سنگ را انتخاب کرده و در اختیار گروه همکار ما که کار تهیه جواهرات و زیورآلات را در همان مکان به عهده دارد قرار بدهند.
 
ما نخستین مرکزی هستیم که سفارش‌ها را با شناسنامه و جعبه خاتم نفیس که آن‌هم هنر اصیل ایرانی و صنایع‌دستی است تحویل مشتری می‌دهیم.
 
 
 
*پیشنهاد شما به مردم به‌ویژه جوانان برای رفتن به سمت فعالیت‌های اقتصادی تولیدی چیست؟
 
ما جوانان بااستعدادی داریم که همه دارای ایده‌های بسیاری هستند. ما با کمیته امداد امام خمینی، بهزیستی، ایتام و بسیج تفاهم‌نامه  آموزشی داریم، استعدادهای خوبی در میان این جوانان وجود دارد که به دلیل عدم وجود شرایط مناسب بروز پیدا نکرده و وقتی آموزش‌های لازم را فرامی‌گیرند بهترین گوهرتراش‌ها تربیت می‌شوند.
 
 پیشنهاد من به نسل جوان این است که اگر مقداری تأمل و تفکر کنند می‌بینند همه‌چیز در پول خلاصه نمی‌شود، درست است که پول تسهیل‌کننده کار است، اما به‌عنوان‌مثال با سرمایه‌گذاری چهار میلیون تومانی که یک‌میلیون آن صرف هزینه آموزش و یک و نیم میلیون تومان صرف خرید تجهیزات و دستگاه کار است، می‌توانند صاحب شغل خانگی شوند و میانگین از 500 هزار تومان تا سه میلیون تومان به‌صورت ماهانه درآمد کسب کنند.
 
 
 
*چه نهادهایی از شما برای تولید حمایت کردند؟
 
همه نهادها ازجمله استانداری، سازمان صنعت و تجارت و میراث فرهنگی و صنایع‌دستی حمایت‌های معنوی داشتند، اما صندوق کارآفرینی امید وام 100میلیون تومانی با سود چهار درصد را برای تهیه دستگاه در اختیار ما قرارداد.
 
 
 
 *مشکلات تولید و عرضه محصول شما چیست؟
 
این کار جزء مشاغل خانگی است و محصولاتش می‌تواند در منزل تولید شود. افراد علاقه‌مند می‌توانند با مواد اولیه و سنگ‌هایی که در اختیارشان می‌گذاریم و تجاری‌سازی محصولاتشان که ما انجام می‌دهیم وارد بازار شوند. اما باید این حرفه را بومی‌سازی کنیم و تولید را بالا ببریم، ما اکنون فاقد دستگاه‌های به‌روز هستیم و از نظر فنّاوری به‌صورت جدی در این حرفه عقب‌مانده‌ایم. اگر بتوانیم با فناوری‌های روز تولید را افزایش بدهیم قطعاً هزینه‌ها کاهش می‌یابد.
 
ورود سنگ‌های بی‌کیفیت رنگی که باهدف منفعت‌طلبی بری افراد سودجو وارد کشور می‌شود نیز از دیگر مشکلات پیش روی این حرفه است.
 
 
 
*کسانی که تمایل دارند وارد حرفه شما بشوند از کجا باید این کار را  شروع کنند؟
 
ما برای شروع آموزش را به‌عنوان ابزار و محور طرح ارائه کردیم، علاقه‌مندان می‌توانند ضمن آموزش در این مجموعه، مجوزهای لازم را دریافت کنند، به این صورت که آموزش‌ها را در آموزشگاه «یاقوت کویر» فرامی‌گیرند و با شرکت در آزمون مدرک فنی حرفه‌ای دریافت می‌کنند، سپس به سازمان میراث فرهنگی و صنایع‌دستی معرفی می‌شوند و با دریافت پروانه کار می‌توانند با تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی به این اشتغال روی بیاورند و ضمن رسیدن به درآمد مناسب در مسیر تحقق اقتصاد مقاومتی نیز قدم بردارند.
 
حسین طالب علی
ارسال نظرات