خبرهای داغ:
نماینده استان البرز در مجلس خبرنگان رهبری

شهدای روحانی هم از سرچشمه معارف سیراب شدند و هم از درب شهادت به درجه اولیاء خاصه رسیدند

آیت الله میرباقری در یادواره 54 شهید طلبه و روحانی شاهرود گفت: شهدای عالم و روحانی، هم راه علوم و معارف را طی نمودند و هم وادی شهادت را رفتند تا به سرچشمه حیات برسند و هم با خدا با جان معامله کردند و هم به فهم معارف رسیدند.
کد خبر: ۸۸۸۹۶۸۳
|
۲۹ تير ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۷

به گزارش خبرگزاری بسیج از شاهرود، آیت الله سید محمدمهدی میرباقری در یادواره 54 شهید طلبه و روحانی شهرستان شاهرود در حسینیه اعظم مدرسه قلعه شاهرود در سخنانی با تسلیت ایام شهادت امام صادق(ع) و یاد و خاطره شهدا با اشاره به قرآن کریم و کلام آن اظهار کرد: قرآن سه نوع کلام دارد، کلامی که همه مردم آن را می فهمند و کلامی که فقط افرادی که شرح صدر دارند آن را درک می کنند و کلامی که ائمه و اولیاء آن را می فهمند.

وی افزود: شرح صدر به کسانی می دهند که ولایت دارند و این نورانیت وارد قلب آنها می شود و باب هدایت برای آنها گشوده می شود و از این عالم جدا می شوند و به عالم آخرت متوجه و مقام قرب الهی را دست پیدا می کنند.

میرباقری خاطر نشان کرد: علامت نورانیت قلب علامت هدایت است و بخشی از هدایت از قرآن برای انسان های دارای شرح صدر ایجاد می شود و درجه انسان ها به اندازه درک قرآن است.

وی با اشاره به یکی از مَثَل های قرآن که ماء است تصریح کرد: در قرآن از حقیقت علم الهی و علم امام تعبیر به ماء می شود که طهور و پاکیزه است و مَثَل آب حقیقت در علم امام و خود امام دارد.

نماینده استان البرز در مجلس خبرنگان رهبری ادامه داد: در قرآن بیان می فرماید که آبی که خدا نازل می کند از آسمان تشنگان را سیراب می کند و اگر پنهان شود در لایه های زمین چه کسی می تواند دست یابد و این ظاهر آیه است اما باطن این آیه روایات گوناگونی را دارد.

وی با اشاره به روایت امام رضا(ع) در باب این آیه اضافه کرد: مقصود از ماء و درهای گشوده شده ائمه هستند و ائمه هدایت گر هستند و آب که ائمه هستند باب الله هستند برای هدایت به سمت خدا و سرچشمه حیات مظهر هداست و امام سرچشمه حیات است و در قرآن از امام به ماء تعبیر شده است.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی بیان کرد: علم امام آب گواراست که در اختیار ما قرار داده شده که ظاهر آیه قرآن است که خداوند نعمتی داده و ما باید شاکر آن باشیم اما باطن آیه این است که امام در دسترس است و باید قدر بدانیم که راه علم و امام بسته نشود و ما از این ماء معین محروم نشویم.

وی با بیان اینکه در باطن قرآن ماء معین و ماء قَدر امام و علم امام است عنوان کرد: حیات از طرف خداست و اینها که مُرده اند ما آنها را زنده می کنیم و نور قرار دادیم برای انسان تا در وادی نور قدم بر دارد و اهل شک و تردید نباشد.

شهدا چراغ راه مومنان هستند/شهدای روحانی هم از سرچشمه معارف سیراب شدند و هم از درب شهادت به درجه اولیاء خاصه رسیدند/هر که در وادی ولایت امام باشد زنده است 

نماینده استان البرز در مجلس خبرنگان رهبری اظهار کرد: باب معرفت را خدا باز کرده و کسی که از وادی ولایت بیرون است مُرده است و کسی که به امام برسد زنده و صاحب نور است و با امام که تلاقی دارد نه به حسب ظاهر بلکه علم و ولایت امام به او عطا شده و به حیات طیبه برسد و او دیگران را زنده می کند و مومن اینگونه است که مُرده را زنده می کند  و نفس مسیحایی دارد.

وی با بیان اینکه حیات ظاهر همان نفس است که در حیوانات نیز می باشد افزود: اما روح الایمان و روح القوه و روح القدس اینها روح باطنی هستند که امام سرچشمه این ارواح است و شیعه کامل صاحب روح القدی مس شود.

میرباقری با بیان اینکه مردم سه دسته اند گفت: مقربون و انبیا الهی که شیعیان کامل هستند و مصداق اَتم آن ابراهیم خلیل است و حیات حقیقی رسیده و ملائکه دسته دوم و مومنان دسته سوم هستند که روح القدس مقربون هستند که به درجه ایمان و شیعه کامل رسیده و به ولایت امام راه یافته اند.

وی تاکید کرد: اصل در وجود ائمه است و شعاع آن در انبیاء و ملائکه و مومنان قرار دارد و امام سرچشمه حیات و روح حیات است و کسی که به امام برسد حقیقتاً زنده است و نفس او محیی می شود مانند ابراهیم خلیل و کسانی که راه به امام می برند مبدا حیات می شوند.

میرباقری با بیان اینکه یکی از راه های رسیدن به امام علم امام است افزود: از علم امام می توان به سرچشمه حیات رسید و مُحیی شد و در آیه قرآن است که اگر کسی نفسی را زنده کند همه مردم را زنده کرده و امام صادق بیان دارند که مقصود ظاهر این است که از کسی را از غرق شدن نجات دهی احیا نموده ای اما اگر کسی را از گمراهی نجات دهی کار بزرگی انجام داده ای.

شهدا چراغ راه مومنان هستند/شهدای روحانی هم از سرچشمه معارف سیراب شدند و هم از درب شهادت به درجه اولیاء خاصه رسیدند/هر که در وادی ولایت امام باشد زنده است 

وی ادامه داد: اگر کسی را که در ظلال است نجات دادی و به امام رساندی زنده کردی و فراگرفتن معارف الهی و ترویج آن در جامعه می شود احیا و انسانی را به امام برسانی و محاسن کلام را فرابگیری و تعلیم دهی جامعه را زنده کرده ایم.

نماینده استان البرز در مجلس خبرنگان رهبری تاکید کرد: آن هایی که مسیر شهادت را طی می کنند به سرچشمه حیات می رسند و راه دوم رسیدن به حیات طیبه مسیر شهادت است و عمده راه برای رسیدن به حیات طیبه همین دو مسیر است که اولی معارف الهی را طی کردن و یه حقیقت معارف رسیدن و دومین شهادت.

وی اضافه کرد: امام صادق(ع) باب علم را گشودند که در سقیفه آن را بستند و مردم را محروم کردند و امام صادق باب حیات را گشوند هر چند امروز ما از قرآن فهمی نداریم و باید امام زمان(عج) بیایند تا باب حیات بازگشایی شود.

میرباقری با بیان اینکه شهدا میان بُر رفتند گفت: امام راحل فرمودند شهدا ره صد ساله را یک شبه طی نمودند و دسته سومی نیز داریم که هم راه علوم و معارف را طی نمودند و هم وادی شهادت را رفتند تا به سرچشمه حیات برسند و هم با خدا با جان معامله کردند و هم به فهم معارف رسیدند و آنها شهدای عالم و روحانی هستند که این مجلس به نام و یاد آنها برپاست.

وی ادامه داد: خداوند در قرآن بیان می فرماید که شهدا از سرچشمه حیات بهره برده و زنده اند و حیات طیبه دارند و گمان نکنید که مُرده اند بلکه از ارزاق حیات طیبه برخوردار هستند چرا که در راه خدا استقامت کردند و شهادت دری از درهای جنت خداست که اولیاء خاصه خدا داده می شود و اینها چراغ راه مومنان هستند.

نماینده استان البرز در مجلس خبرنگان رهبری با گرامیداشت یاد و خاطره آیت الله طاهری وی را مردی اهل تقوا و مراقبت نفس و عالم بیان کردند.

در پایان نیز ذکر مصیبتی از امام صادق(ع) بیان نمودند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها