مدیر کل دفتر طب سنتی وزارت بهداشت توصیه کرد؛

اجتناب از مصرف غذاهای تند و سرخ کردنی در تابستان

مدیر کل دفتر طب سنتی وزارت بهداشت ضمن تأکید بر دوری از مصرف غذاهای تند حاوی فلفل تصریح کرد: بهتر است در تابستان به جای غذاهای سرخ کردنی از "آب دوغ خیار" استفاده کنیم چرا که با خاصیت رطوبت بخشی باعث دفع صفرا شده و از شدت حرارت کبد کم می‌کند.
کد خبر: ۸۸۸۱۸۸۰
|
۱۳ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۰

به گزارش سرویس بسیج جامعه پزشکی خبرگزاری بسیج، محمود خداودوست مدیر کل دفتر طب سنتی وزارت بهداشت با اشاره به راهکارهای دوری از گرمازدگی در فصل تابستان مهمترین روش را پرهیز از قرار گرفتن در معرض نور آفتاب و استفاده از مایعات و نوشیدنی‌های خنک عنوان کرد.

مدیر کل دفتر طب سنتی وزارت بهداشت گفت: استفاده از شربت خاکشیر، شربت تخم شربتی، کاهو سکنجبین، کاسنی و شاطره می‌تواند نقش مهمی در کاهش تب بدن و دوری از گرمازدگی داشته باشد.

سکنجبین خیار از شدت حرارت کبد کم می‌کند

خدادوست ضمن تأکید بر دوری از مصرف غذاهای تند حاوی فلفل تصریح کرد: بهتر است در تابستان به جای غذاهای سرخ کردنی از "آب دوغ خیار"، سکنجبین خیار و سکنجبین هندوانه (مخلوط هندوانه و خیار رنده شده با سکنجبین) استفاده شود چرا که با خاصیت رطوبت بخشی باعث دفع صفرا شده و از شدت حرارت کبد کم می‌کند.

وی به نحوه پوشش در تابستان اشاره کرد و گفت: بهتر است در تابستان از کلاه و سایه بان، لباس‌های کتان و نخی که مانع تابش آفتاب به پوست می‌شود استفاده شود ضمن اینکه بهره گرفتن از ضد آفتاب نیز در تابستان برای محافظت پوست توصیه می‌شود.

دوش آب سرد در هنگام گرمازدگی باعث وارد آمدن شوک به بدن می‌شود

از سویی راهکارهای طب سنتی برای مواقعی که شخص دچار گرمازدگی می‌شود نیز قابل تأمل است از جمله اینکه هنگام گرمازدگی از گرفتن دوش آب سرد به جهت ایجاد شوک، قرار گرفتن در معرض باد مستقیم کولر به دلیل ایجاد عفونت‌های تنفسی و از نوشیدن سریع مایعات بسیار سرد به جهت به هم خوردن وضعیت سیستم ایمنی و گوارشی بدن خودداری کنید.

همچنین با مالیدن حوله خنک به بدن فرد گرمازده، وی را به حالت طبیعی بازگردانید و از آنجا که فرد گرمازده اشتهای زیادی برای خوردن آب سرد و یخ دارد، باید وی را تشویق کرد تا به تدریج و آهسته مایعات را بنوشد تا معده وی دچار تحریک و درد نشود.

از طرفی با چکاندن چند قطره آب‌لیمو در آب آشامیدنی و افزودن مقدار کمی نمک، ترکیب مناسبی به دست می‌آید که می‌تواند کمک زیادی به پیشگیری از بروز گرمازدگی کند.

ارسال نظرات