خبرهای داغ:
آیت‌الله مکارم شیرازی مطرح کرد

پرهیز از مصرف مواد شبهه‌ناک /پیشگیری از ابتلا به گناه دستور اسلام است

یکی از مراجع تقلید گفت: از مصرف مواد شبهه‌ناک یعنی موادی که شک دارید مخلوط به حرام است یا نه بپرهیزید چرا که گرچه مصرف آن حلال است ولی آثار نامطلوبی بر روح و جان باقی می‌گذارد.
کد خبر: ۸۸۶۹۱۲۵
|
۱۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۷:۱۱
پرهیز از مصرف مواد شبهه‌ناک /پیشگیری از ابتلا به گناه دستور اسلام است
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی در برنامه چشمه معرفت که دوشنبه شب از شبکه سه سیما پخش شد اظهار کرد: امام سجاد(ع) در دعای مکارم‌الاخلاق بر پیشگیری از ابتلا به گناه تأکید دارد که این مسئله یعنی پیشگیری از ابتلا به گناه از دستورات اسلام است.

وی افزود: یکی از موارد در راستای تحقق پیشگیری از افتادن به دام گناه در اسلام پرهیز از شبهه است، پیامبر(ص) فرموده است«حلال بین و حرام بین و شبهات بین ذلک: سه رقم برنامه وجود دارد که شامل حلال آشکار،  حرام آشکار و سپس آن چیزی است که بین این دو است» و دستور رسیده است که از شبهات پرهیز کنید تا گرفتار محرمات نشوید.

این مرجع تقلید عنوان کرد: در احادیث برای «حرام‌ها» از تعبیر منطقه ممنوعه استفاده شده و توصیه شده است که به منطقه ممنوعه نزدیک نشوید تا به آن ورود نکنید چرا که ممکن است آلوده شوید.

آیت‌الله مکارم شیرازی اذعان کرد: وقتی از سوی فردی به مهمانی دعوت می‌شویم در حالیکه نمی‌دانیم اموال میزبان مخلوط به حرام است یا نه، اسلام می‌گوید حمل فعل مسلم را به صحت کن یعنی بگو به امید خدا که اموالش حرام نیست و می‌توانی دعوتش را بپذیری ولی اگر شبهه‌ناک است و احتمال می‌دهی که آلودگی زیاد باشد از این اموال شبهه‌ناک بپرهیز.

وی با اشاره به مضرات استفاده از اموال شبهه‌ناک گفت: استفاده از اموال شبهه‌ناک سبب می‌شود گناه در نظرتان کوچک شود و در نتیجه به آن مبتلا شوید، توصیه می‌شود که اگر به مهمانی فردی دعوت شدید که اموالش شبهه‌ناک است، هر چه از اموال او به مصرف شما رسید معادل آن را به فقیر کمک کنید تا رد مظالم شود و از شبهه نجات پیدا کنید.

این مرجع تقلید در ادامه با اشاره به مواد خوراکی وارداتی که محتویات تشکیل دهنده آن به صورت دقیق مشخص نیست گفت: مصرف مواد خوراکی که از خارج از کشور وارد می‌شود و مواد تشکیل دهنده آن به صورت دقیق مشخص نیست حلال است چون در اسلام این قاعده وجود دارد که هر چیزی حلال است تا اینکه به حرام بودن آن یقین پیدا کنی، ولی چون محتویات آن دقیق مشخص نیست شبهه‌ناک است و مصرف مواد شبهه‌ناک کم‌کم ممکن است انسان را به گناه آلوده کند.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه نمی‌دانیم گندم و گوشتی که از بازار تهیه و مصرف می‌کنیم قبلا توسط صاحب آن زکات آن پرداخت شده یا نه چون از بازار متعلق به مسلمانان تهیه شده است حمل بر صحت کنید یعنی بنا را بر این بگذارید که زکات آن پرداخت شده است ولی برای اینکه اگر صاحب آن‌ها زکات آن‌‌ها را پرداخت نکرده باشد شما گرفتار به شبهه نشوید توصیه می‌شود که میزان گندم و گوشت مصرفی سالانه خود را حساب کنید و زکات آن که مقدار اندکی می‌شود را پرداخت کنید تا آثار شبهه‌ناک در قلب شما ظاهر نشود.

این مرجع تقلید اضافه کرد: یکی از کارهایی که  امام راحل(ره) پیگیر آن بود این بود که از مصرف مواد شبهه‌ناک خودداری می‎کرد و می‎گفت اگرچه این‌ها حلال است ولی اگر حرام مخلوط آن باشد أثر آن در روح و جان باقی خواهد ماند.

ارسال نظرات