گزارشی از ظرافت‌های یک خانه تاریخی در تبریز؛

حیدرزاده، خانه‌ای با ارسی‌هایی روح‌بخش

مقصودیه از محله‌های قدیمی تبریز است و به‌راحتی می‌توانید با گشت و گذار در آن، خانه‌های تاریخی و زیبای بسیاری پیدا کنید که یکی از آن‌ها خانه‌ی حیدرزاده است.
کد خبر: ۸۸۶۷۳۱۱
|
۱۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۳
به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی به نقل از شهرداری منطقه ۸، خانه تاریخی حیدرزاده در سمت جنوبی شهرداری تبریز قرار گرفته است و چندین خانه‌ تاریخی دیگر مانند خانه‌ سلماسی، خانه‌ بهنام، خانه‌ گنجه‌ای زاده و خانه‌ قدکی در اطراف آن قرار دارند. در مورد تاریخ دقیق ساخت این بنا اطلاعات و اسنادی در دست نیست اما کارشناسان میراث فرهنگی بر اساس مطالعات میدانی ادعا می‌کنند که قدمت خانه به ۱۳۰ سال می‌رسد. گفته می‌شود «حاج حبیب لک» معمار این بنا بود و در نقشه‌ دارالسلطنه‌ تبریز این ساختمان به نام خانه‌ «حاج قلی خان سرتیپ» آورده شده است.
 

مساحت خانه ۹۰۰ متر مربع بوده و در دو طبقه ساخته شده است که ساختمان میان حیاط اندرونی و بیرونی قرار دارد. تمامی پنجره‌ها چوبی و کنده‌کاری شده هستند و در قسمت بالایی، شیشه‌های رنگی دارند که به این خانه شادابی و سرزندگی می‌بخشد و یکی از ویژگی های منحصر به فرد این خانه همان ارسی های مشبک و رنگین آن است که مرمت آنها به تنهایی دو سال زمان برد.

 
خانه حیدرزاده مانند اکثر خانه‌های قاجار، در زیرزمین حوض‌خانه‌ای با یک حوض و فواره وجود دارد و دیوارها و طاق‌ها آجرکاری شده‌اند. قسمت‌های دیگر خانه توسط سالن به یکدیگر راه دارند و اتاق اصلی این خانه یا همان شاه‌نشین، زیباترین اتاق این عمارت است. این خانه در سال ۱۳۷۸ در فهرست میراث ملی ایران با شماره ۲۵۲۴ به ثبت رسید و در سال ۱۳۸۰ بازسازی شد و امروزه به‌عنوان مرکز اطلاع‌رسانی گردشگری استان آذربایجان شرقی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
 
ارسال نظرات
آخرین اخبار