خبرهای داغ:
به همت محققان مركز تحقيقات و آموزش كشاورزي و منابع طبيعي استان سمنان

ساخت دستگاه تيپ‌ پهن‌كن قابل تنظيم در شاهرود

دستگاه تيپ‌ پهن‌كن قابل تنظيم در مركز تحقيقات و آموزش كشاورزي و منابع طبيعي استان سمنان (شاهرود) ساخته شد.
کد خبر: ۸۸۶۷۲۴۰
|
۱۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۸

به گزارش خبرگزاری بسیج از شاهرود، دستگاه تيپ‌پهن‌كن قابل‌تنظيم (فاصله‌ رديف‌هاي كاشت و عمق قرارگيري نوار تيپ) جهت كاشت محصولات رديفي (آفتابگردان، چغندرقند و ...) توسط مهندس اميدمهر محقق بخش فني و مهندسي مرکز طراحي و ساخته شد و بر روي رديف‌كار نصب شد.

امید مهر در مورد لزوم طراحی این دستگاه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری بسیج در شاهرود اظهار کرد: با توجه به قرار گرفتن كشور ايران در منطقه جغرافيايي خشك و بروز خشك‌سالي‌هاي اخير، صرفه‌جويي در مصرف آب واستفاده بهينه از آن از اهداف مهم جامعه كشاورزي كشور است.؛ در همين راستا كليه محصولات زراعي (ذرت علوفه‌اي، گندم، سيب زميني، گوجه فرنگي، آفتابگردان، كلزا، كدو و ....) در مركز تحقيقات و آموزش كشاورزي و منابع طبيعي سمنان (شاهرود) توسط لوله‌هاي نواري تيپ آبياري مي‌شود. بطوري كه آبياري نواري موجب كاهش بيش از 50 درصدي مصرف آب و افزايش 100 درصدي عملكرد ذرت علوفه‌اي در اراضي مركز تحقيقات شده است.

وی افزود: تاكنون سه دستگاه تيپ‌پهن‌كن در اين بخش ساخته شده است و بر روي سه دستگاه ماشين كاشت (رديف‌كار پنوماتيك، خطي‌كار غلات و ريزدانه‌كار) نصب شده است و اين دستگاه در مزارع ازديادي مركز و توسط كشاورزان پيشرو شاهرود مورد استفاده و استقبال قرار گرفته است.

امیدمهر خاطر نشان کرد: با نصب تيپ‌پهن كن بر روي ماشين كاشت، كار پهن كردن تيپ خيلي راحت انجام مي‌شود و با توجه به اينكه فاصله لوله‌هاي نواري (تيپ) از يكديگر با توجه به نوع محصول و بافت خاك هر منطقه متغير است، بنابراين امكان تغيير فواصل بين لوله‌ها و عمق قراري لوله در اين دستگاه‌ها در نظر گرفته شده است.همچنين دانش و تجربه كافي در خصوص تعيين فاصله‌ لوله‌هاي نواري در خاك‌هاي با بافت‌ مختلف وجود دارد.

مهندس نادعلي عضو هيات علمي بخش تحقيقات زراعي و باغي مركز شاهرود در مورد این دستگاه نیز عنوان کرد: پهن كردن لوله‌هاي تيپ با دست در مزرعه زمان‌بر بوده و از نظر اقتصادي باعث افزايش هزينه‌هاي توليد مي‌شود، لذا دستگاه تيپ‌پهن‌كن موجب بالابردن سرعت عمليات كاشت  و صرفه‌جويي در هزينه كارگري مي‌شود.

ارسال نظرات
پر بیننده ها