برای اولین بار در ایران انجام شد؛

ساخت دستگاه «آسیب زننده ضایعات نخاعی، مغزی و عصب سیاتیک» در کشور

جانشین بسیج جامعه پزشکی استان آذربایجان شرقی گفت: دستگاه «آسیب زننده ضایعات نخاعی، مغزی و عصب سیاتیک» در مرکز تحقیقاتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز ساخته شد که سه سال زمان برد؛ این دستگاه به شکل استاندارد ضایعات نخاعی ایجاد می‌کند.
کد خبر: ۸۸۵۹۶۳۸
|
۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۹
به گزارش سرویس بسیج جامعه پزشکی خبرگزاری بسیج، پرویز شهابی، جانشین بسیج جامعه پزشکی آذربایجان شرقی درباره ساخت «دستگاه آسیب زننده ضایعات نخاعی، مغزی و عصب سیاتیک» برای اولین بار در کشور گفت: افرادی که با ضایعات نخاعی به بیمارستان مراجعه می‌کنند برای درمان آنان در ۲۴ ساعت نخست یک دارو دریافت می‌کنند؛ پس از این مدت نیز داروی دیگری برای فرد تزریق نخواهند شد و فرد را مرخص می‌کنند.

 

وی با اشاره به اینکه داروی خاصی برای درمان ضایعات نخاعی وجود ندارد، ادامه داد: اگر به دنبال درمان این ضایعات هستیم در ابتدا باید بر روی حیوانات آزمایشگاهی داروهای جدید را امتحان کنیم.

 

شهابی، تصریح کرد: تاکنون یک روش استاندارد برای ایجاد ضایعات نخاعی در حیوانات وجود نداشت، فقط یک شرکت آمریکایی دستگاهی را ساخته بود که به دلیل تحریم‌ها نیز دستگاه به ایران فروخته نشد و قیمت دستگاه نیز در حدود ۱۲۰ میلیون تومان بود؛ به همین دلیل ما برای ساخت آن در ایران دست به کار شدیم.

 

وی با تاکید بر اینکه دستگاه «آسیب زننده ضایعات نخاعی، مغزی و عصب سیاتیک» در مرکز تحقیقاتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز ساخته شد که سه سال زمان برد، بیان کرد: این دستگاه در حیوانات آزمایشگاهی به شکل استاندارد ضایعات نخاعی ایجاد می‌کند.

 

جانشین بسیج جامعه پزشکی آذربایجان شرقی درباره ویژگیهای این دستگاه گفت: این دستگاه ویژگیهای منحصر به فردی دارد؛ به این شکل که در ده میلی ثانیه ضربه‌ای را به نخاع وارد می‌کند و بر روی هر نوع موش آزمایشگاهی که ما بخواهیم قابل اجرا است؛ به این شکل که نیروی خاصی به آن حیوان وارد، و ضایعه نخاعی در آن حیوان ایجاد می‌شود.

 

وی ادامه داد: به عنوان مثال اگر ۶ حیوان داشته باشید و بخواهید که تمامی این حیوانات به یک اندازه دچار ضایعه قطع نخاعی شوند، برای استاندارد سازی این میزان ضایعه نخاعی نیاز به این دستگاه وجود دارد؛ البته ممکن است که بتوان در حیوانات به اشکال دیگر ضایعه نخاعی ایجاد کرد اما به دلیل اینکه یک دست نیستند، نمی‌توانید راجع به میزان و اثر دارو قضاوت کنید.

 

عضو بسیج جامعه پزشکی کشور درباره تفاوت این دستگاه ایرانی با نمونه خارجی آن تاکید کرد: ویژگی‌های مثبت دستگاه ما از نمونه نخستی که آمریکا ساخته بیشتر است؛ این دستگاه داخلی می‌تواند ترومای مغزی ایجاد کند که نمونه خارجی آن این گزینه را ندارد همچنین ما می‌توانیم در عصب سیاتیک به شکل استاندارد ضایعه ایجاد کنیم که در گزینه آمریکایی آن وجود ندارد.

 

وی درباره فروش و تولید انبوه دستگاه «آسیب زننده ضایعات نخاعی، مغزی و عصب سیاتیک» خاطرنشان کرد: یک دستگاه را دانشگاه علوم پزشکی تبریز سفارش داده و ستاد علوم شناختی نیز در حال بررسی است که با قیمت کمتر این دستگاه را از ما خریداری کند.

 

شهابی، در پایان اذعان کرد: حتی ستاد علوم شناختی پذیرفته است که هر دانشگاهی که این دستگاه را خریداری کند، این ستاد ۵۰ درصد هزینه خرید را تقبل کند.

 

گفتنی است که این طرح توانسته مدال طلای اختراعات جهان را نیز کسب کند.

 

ارسال نظرات