خبرهای داغ:
اوروجی عنوان کرد

قم مستعد ترین استان وجود ریزگردها در کشور/ برگزاری همايش درياچه نمك و پديده گرد و غباردر قم

مدیرکل مدیریت بحران استانداری قم گفت: در مطالعاتی که سال 95 انجام شد با روند فعلی استان قم مستعدترین استان برای ایجاد گردو غبار شناخته شده است.
کد خبر: ۸۸۴۹۷۸۲
|
۳۱ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۵
قم مستعد ترین استان وجود ریزگردها در کشور/ برگزاری همايش درياچه نمك و پديده گرد و غباردر قم
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، محسن اوروجی ظهر امروز در دیدار با آیت‌الله امینی اظهار کرد: 45 نوع بلایای طبیعی در دنیا شناخته شده و خسارت‌هایی را به همراه دارد که در کشور ما 34 حادثه تجربه شده و در استان قم از این تعداد 18 حادثه رخ داده است.

وی افزود: در سال‌های اخیر به دلایل گوناگون مانند تغییرات اقلیمی، کاهش باران‌ها، برداشت‌های بی‌رویه از چاه‌های آب برای بخش کشاورزی و ... موجب شده که خشکی در کشور رخ بدهد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری قم با اشاره به آثار خشکسالی های سال 75 گفت: این واقعه موجب به وجود آمدن پدیده گرد و غبار در مرکز کشور شده است که بخشی از آن منشا خارجی داد و به دلایلی در کشورهای عراق و سوریه به وجود می‌آید و به ایران نیز ورود می‌کند.

وی با بیان اینکه وجود ریزگردها از سال 75 در کشور بیش از پیش بروز کرده است، عنوان کرد: از سال 90  تا کنون این پدیده به اوج خود رسیده است.

اوروجی ادامه داد: این پدیده در سال 1365 نیز به وجود آمد و بیش از سه روز طول نکشید ولی مدت زمان آن در سال 1395 به 95 روز و در سال 1394 به 104 روز افزایش داشته است که مهم‌ترین عامل آن برداشت بی رویه آب از منابع زیر زمینی است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری قم با بیان اینکه آمارها نشان از این است که از سال1365 شاهد افزایش این پدیده هستیم، افزود: میزان ریزگردها در طول این سال‌ها با افزایش روبرو بوده است و در آینده نیز می‌تواند موجب مشکلات فراوانی شود.

وی با اشاره به دستور استاندار برای برطرف کردن این مشکل در استان قم گفت: بر اساس دستور استاندار مقرر شد همایشی در این راستا برگزار شود که به صورت علمی با جمع آوری نظریه دانشمندان برای رفع این مشکل راهکار علمی بیاندیشیم. در این راستا 6 تا هفت اردیبهشت‌ماه سال جاری نشستی علمی در قم برگزار می‌شود.

اوروجی با بیان اینکه بخش بزرگی از این مشکلات به دلیل خشک شدن دریاچه حوض سلطان است، گفت: کشت زارها و درختچه‌های طبیعی که اطراف این دریاچه رشد می‌کردند براثر کاهش آب این دریاچه از بین رفته و منجر به پدیده گرد و غبار شده است.

وی افزود: پدیده گرد و غبار بیش از پیش به قم نزدیک شده و با وزش باد حدود 60 کیلومتر در ساعت از سمت شرق استان که منشاء داخلی دارد اذیت می‌کند و این پدیده موجب ادامه این روند شده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری قم گفت: در نشست علمی که برگزار می‌کنیم و مقالاتی که ارسال شده است به دنبال یافتن راهکار علمی و عملی هستیم که این پدیده ممکن است شرایط بسیار بدتری از شرایط شهر ارومیه و دریاچه ارومیه در کشور به وجود بیاورد.

وی اضافه کرد: اگر نتوانیم راهکاری برای این مشکل بیابیم در آینده شاهد گرد و غبارهای نمکی خواهیم بود که بیماری‌های ناشناخته‌ای را ایجاد می‌کند و امیدواریم بتوانیم با راهکار مناسب از پدیده ای که ممکن است قم را تهدید کند پیشگیری کنیم.

اوروجی افزود: حدود 105 هزار هکتار اراضی داریم که الان مستعد گرد و غبار هستند و در مطالعاتی که سال 95 انجام شد با روند فعلی استان قم مستعدترین استان برای ایجاد گردو غبار شناخته شده و 400 هزار هکتار بیابان داریم که با روند فعلی در حال گسترش است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری قم ادامه داد: 105 هزار هکتاری که الان باید اقداماتی در آن انجام شود اولویت بندی و تقسیم بندی لازم صورت گرفته ولی نیازمند تأکیدات مراجع و علما برای تامین بودجه از سوی مسوولین دارد و استان نمی‌تواند از منابع خود این کار را انجام دهد، زیرا روند گسترش خشکسالی و بیابانی بسیار بیشتر از اقداماتی است که ما در حال انجام آن هستیم.

ارسال نظرات