دبیر اجرایی هشتمین کنگره سلامت در بلایا:

تلاش برای عملی کردن مباحث علمی کنگره از ویژگی‌های برجسته این دوره است

دبیر اجرایی و رئیس کمیته پدافند غیرعامل در هشتمین کنگره سلامت در بلایا، گفت: این کنگره به صورت عملی متفاوت با سایر کنگره‌ها است و تنها به دنبال برگزاری یک مبحث علمی که آن نیز در جای خود ارزشمند است، نیست بلکه در این دوره به صورت جدی به دنبال اجرایی کردن مباحث هستیم.
کد خبر: ۸۸۴۷۰۸۳
|
۲۶ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۲

به گزارش سرویس بسیج جامعه پزشکی خبرگزاری بسیج، هشتمین کنگره سلامت در بلایا در تاریخ ۲ تا ۴ اردیبهشت ماه به همت سازمان بسیج جامعه پزشکی کشور و با همکاری سایر ارگان‌ها برگزار می‌شود.

محمد رئیس‌زاده، رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی کشور، در این همایش بزرگ دو سالانه، دبیر اجرایی کنگره و رئیس کمیته پدافند غیرعامل است.

این مقام مسئول در گفت‌وگو با خبرنگار سینا، درباره محورهای اصلی کنگره و کمیته پدافند غیرعامل در سلامت، توضیحاتی ارائه داد.

وی گفت: به امید خداوند، هشتمین کنگره سلامت در حوادث و بلایا، اوایل اردیبهشت ماه سال جاری برگزار می‌شود، این هشتمین کنگره‌ای است که از سال 82 شروع شده و تقریبا به شکل دوسالانه برگزار می‌شود؛ هدف از برگزاری آن نیز این است که جنبه‌های مختلف مدیریت سلامت و بحران را در حوزه حوادث غیرمترقبه به بحث و بررسی بگذارد.

رئیس‌زاده، افزود: وقتی حادثه‌ای رُخ می‌دهد که طبیعی و غیرمترقبه است، کمک‌هایی ازجمله امداد و نجات، رسیدگی به مصدومین و مجروحین و حتی مدیریت اجساد و متوفیان حادثه از اولین نیازهاست، این بحث مهمی است که در سراسر دنیا به عنوان یک مقوله مهم به آن پرداخته می‌شود؛ در کشور ما این بحث غریب بود اما اولین دستاوردی که این کنگره طی هشت سال گذشته برایمان رقم زد، جاری و ساری کردن مفهوم "سلامت در حوادث و بلایا" بود که آن را تبدیل به بحث رایجی در عرصه‌های علمی کرد و لذا در کنگره هشتم هم مباحث مختلفی از این موارد تحت بررسی و واکاوی قرار خواهد گرفت.

دبیر اجرایی کنگره، تصریح کرد: برجستگان مدیریت بحران در سراسر دنیا از کشورهای مختلف در این کنگره حضور دارند، اساتیدی از دانشگاه‌های خارجی و داخلی دراین همایش حضور خواهند یافت.

وی ادامه داد: این کنگره به صورت عملی متفاوت با سایر کنگره‌ها است و تنها به دنبال برگزاری یک مبحث علمی که آن نیز در جای خود ارزشمند است، نیست بلکه این کنگره به صورت جدی به دنبال اجرایی کردن مباحث است، آنچه از ثمرات قطعی برگزاری این کنگره طی چندین سال گذشته می‌توان برشمرد، موثر بودن در تشکیل سازمان مدیریت بحران کشور، دخیل بودن در اصلاح قانون سازمان مدیریت بحران کشور و راه اندازی و شکل گیری دوره PHD سلامت در بلایا در دانشگاه‌های کشور است.

رئیس‌زاده، یادآور شد: در کنگره هشتم، کمیته‌های مختلفی هستند از جمله کمیته پدافند غیرعامل که به بررسی پدافند غیرعامل در حوزه سلامت می‌پردازد و آن دسته از جوانبی از پدافند غیرعامل که می‌تواند در بحث مدیریت بحران و سلامت در حوادث و بلایا به ما کمک کند را بررسی می‌کند، برای مثال باید بدانیم هم اکنون بیمارستان‌ها و مراکز درمانی چه خصوصیاتی باید داشته باشند که در زمان‌های بروز حادثه بتوانند بحران را مدیریت کنند.

رئیس کمیته پدافند غیرعامل در کنگره، تاکید کرد: بررسی سیستم‌های اطلاعاتی در بیمارستان‌ها، مراکز درمانی و اورژانس، بررسی ساختار مدیریت بحران، بررسی وضعیت ساختمان‌های درمانی به منظوراینکه چگونه در زمان بروز بحران‌ها، کمترین آسیب را متحمل شوند، کار اصلی است کمیته پدافند غیرعامل است که در کنگره به آن پرداخته خواهد شد.

وی در پایان براهمیت برگزاری این کنگره و حفظ دستآوردهای قطعی آن طی دوازده سال برگزاری تاکید کرد.

 


ارسال نظرات