در هشتمین کنگره سلامت در بلایا مطرح می‌شود؛

کاهش صدمات و مرگ‌ومير با ارائه خدمات به موقع بیمارستان‌ها

در مقاله‌ای که توسط جمعی از محققین انجام شده و قرار است در هشتمین کنگره سلامت در بلایا ارائه شود، بیمارستان‌ها نماد قدرتمند پیشرفت اجتماعی و پیش نیاز ثبات و توسعه اقتصادی هر جامعه‌ای معرفی شده‌اند .
کد خبر: ۸۸۴۷۰۸۲
|
۲۶ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۲

به گزارش سرویس بسیج جامعه پزشکی خبرگزاری بسیج، هشتمین کنگره سلامت در بلایا درتاریخ ۲ تا ۴ اردیبهشت ماه در سالن همایش‌های رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران به همت سازمان بسیج جامعه پزشکی کشور و سایر ارگان‌ها برگزار می‌شود.

در این همایش مقالات متعددی ارائه خواهد شد که عنوان یکی از آنها "بیمارستان‌های مبتنی بر بلایا: مفهوم و کاربرد آن" است.

در این مقاله بیان شده است که بیمارستان‌ها نماد قدرتمند پیشرفت اجتماعی و پیش نیاز ثبات و توسعه اقتصادی هر جامعه‌ای هستند و با جذب بیشترین سرمایه های مادی و انسانی، عملگراترین واحد در سیستم بهداشت و درمان هستند و در زمان بروز بلايا از اصلی ترین واحدهاي ارائه خدمات بهداشتي درماني هستند كه آمادگي و ارائه خدمات به موقع آنها، در كاهش صدمات و مرگ ومير نقش حياتي دارد؛ هدف از این مقاله مفهوم ، نقش و کاربرد بیمارستانهای مبتنی بر بلایا بعد از حوادث و بلایا است.

روش کار این مقاله به صورت مروری به منظور شناخت مفهوم و کاربرد بیمارستان‌های مبتنی بر بلایابوده و مقالات پژوهشی مرتبط با تحقیقات انجام شده در این زمینه بررسی می‌شود؛ بیشتر این تحقیقات بر روی بیمارستان‌های ایمن و تاب آور انجام گرفته‌اند و تحقیقات در این زمینه بسیار محدود است.

یافته‌ها حاکی از آن است که باوجود پیشرفت بیمارستان‌ها در سرتاسر جهان بسیاری از بیمارستان‌ها عملکرد مناسبی در حوادث و بلایا ندارند که این می‌تواند به دلیل یکپارچگی ضعیف ساختاری و ضعف زیر ساخت‌های بیمارستان ( از جمله آب و برق)، کمبود امکانات، آموزش ناکافی، ضعف در مدیریت و ارتباطات و تخصیص نادرست منابع باشد که علاوه بر خسارت اقتصادى، تخريب يا غير فعال شدن بيمارستان حس عدم امنيت و ناپايدارى اجتماعى را در صورت نبود تسهيلات جايگزين در پى خواهد داشت.

كشور ما ايران نيز با توجه به موقعیت اقلیمی و جغرافيايي يكي از كشورهاي پُرخطر جهان ازنظر وقوع حوادث و بلايا است و مطالعات نشان می‌دهد که بیمارستان‌های کشور از آمادگی کافی برای مواجهه با مشکلات در حوادث و بلایا را ندارند؛ از طرفی اولين و مهم‌ترين مطالبة مردم در زمان رُخداد حوادث، سلامت است و ارائه خدمات سلامت هماهنگ، يكپارچه، مداوم و قابل دسترسي ضرورت داشته و از شاخص‌هاي مهم توسعه ملی است.

در این مقاله به تعاریف بیمارستان‌های ایمن، بیمارستان‌های تاب آور و بیمارستان‌های افزایش ظرفیت پرداخته شده است؛ دراین مقاله بیمارستان مبتنی بر بلایا به صورت جامعتری تعریف خواهیم شد؛ بیمارستانهای مبتنی بر بلایا، بیمارستانهایی هستند که نقش مهمی در آماده سازی و مدیریت حوادث و بلایا بازی می‌کنند و از الزامات آن داشتن ساختمان‌های مقاوم در برابر زلزله و خطوط ارتباطی قوی در حوادث و بلایا است و مرکزی برای پذیرش بیماران یا اعزام کارکنان مورد نیاز در زمان وقوع حوادث و بلایا است.

نتیجه گیری این تحقیق نشان داد که با توجه به نبود مطالعه‌ای در این زمینه، مطالعه جامع‌تری در خصوص معرفی و کارکرد بیمارستان‌های مبتنی بر بلایا در حوادث و بلایا سازگار با شرایط بومی ایران به صورت عملیاتی مورد نیاز است.

 

ارسال نظرات