یادداشت؛

نقش رسانه ها در اقتصادمقاومتی؛ تبیین، مطالبه گری

مطرح شدن اقتصاد و اهمیت آن طی چند سال اخیر در آغاز سال در نامگذاری سال ها از سوی رهبر فرزانه انقلاب نشان از ضرورت آن برای پیشرفت کشور در همه ابعاد دارد.
کد خبر: ۸۸۴۴۷۳۳
|
۲۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۷

به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، ابعاد مختلفی که خواه ناخواه اقتصاد مهم ترین رکن آن برای پیشرفت به شمار می رود تا بتواند شکوفایی و خودکفایی کشور را در سطح داخلی و خارجی رقم بزند.

بر همین اساس رهبر فرزانه انقلاب موضوع اقتصاد مقاومتی را به عنوان شاه کلید حل مشکلات برای مسئولان در قالب سیاست های کلی ابلاغ کردند تا در دستگاه های مختلف بنا به مبنای آن ها اجرا شوند.

ولی آنچه در این میان مهم به نظر می رسد نوظهور بودن این پدیده(اقتصادمقاومتی) در جامعه به عنوان الگوست که باید با فرهنگ سازی آن را در جامعه نهادینه کرد.

نهادینه شدن این موضوع راهبردی قطعا نیازمند همت مسئولان و پای کار بودن مردم است تا با همدلی و اتحاد همچون عرصه های دیگر در مقاطع مختلف بتوان شاهد نتیجه بخشی آن بود.

برای نهادینه شدن فرهنگ اقتصاد مقاومتی و تاکید آن به برخی از مسئولان که هنوز نسبت به این موضوع آن گونه که باید توجه داشته باشند، ندارند، نقش رسانه ها به عنوان نمایندگان افکار عمومی و رکن چهارم جامعه ضروری به نظر می رسد.

رسانه ها در گام نخست به عنوان رصدکنندگان جامعه باید حرکت این دو گروه(مردم و مسئولان) را با نگاه تحلیلی و تفسیری تشریح و تبیین کنند و در گام بعدی آن را در بین سازمان های فرهنگ ساز اشاعه دهند.

برای این کار رسانه ها نقش مهمی در قالب گزارش، مصاحبه، یادداشت و ... دارند تا بتوانند این فرهنگ را با تبیین درست و اصولی در بین مردم نهادینه کنند که متاسفانه تاکنون اقدام رسانه ها در این خصوص رضایت بخش نبوده است.

همچنین رسانه ها باید به عنوان نمایندگان افکار عمومی از مسئولان در این خصوص مطالبه گری کنند تا با ارائه گزارش عملکرد آن ها، افکار عمومی را در جریان اقدامات صورت گرفته قرار دهند.

البته باید گفت رسانه ها برای پرداخت به این موضوع راهبردی مهم باید اطلاعات کامل و جامعی از اقتصادمقاومتی، اثرات و چگونگی اجرای آن داشته باشند تا بر اساس آن این موضوع مهم را در بین عموم مردم تبیین و فرهنگ سازی و از مسئولان مطالبه گری کنند وگرنه نمی توانند تاثیرگذار باشند.

بنابراین رسانه ها با کسب اطلاعات لازم می توانند موجب فهم مشترک مردم و مسئولان در خصوص اقتصادمقاومتی بوده و جامعه را در رسیدن به خودکفایی و خودباوری کمک کنند که اگر چنین اقدامی از طرف رسانه ها صورت گیرد قطعا کشورمان در این عرصه نیز همچون عرصه های دیگر در برابر فشارها و تحریم ها موفق خواهد بود.

ابراهیم نوروزی فر

ارسال نظرات
آخرین اخبار