خبرهای داغ:
رئیس اداره تبلیغات اسلامی میامی:

۸۸ هیئت مذهبی در میامی فعالیت دارند / در میامی ۱۳ خانه عالم روستایی وجود دارد

حجت الاسلام بخشی گفت: ۸۸ هیئت مذهبی در میامی فعالیت دارند که با استفاده از ظرفیت این هیئت‌ها می‌توان کارهای بزرگی را به دست همین مردم توانمند و عاشق اهل‌بیت(ع) انجام داد که نمونه آن را می‌توان در عزاداری‌های سیدالشهدا(ع) مشاهده کنیم.
کد خبر: ۸۸۳۴۹۳۶
|
۱۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۱

به گزارش خبرگزاری بسیج از شاهرود، حجت‌الاسلام مجید بخشی در گفتگو با خبرنگاران در محل اداره تبلیغات اسلامی میامی ضمن تشریح عملکرد اداره تبلیغات اسلامی میامی در سال جاری بیان داشت: هفت مدرسه در شهر میامی و روستاهای کال پوش، حسین‌آباد، پل ابریشم، حق الخواجه، ابراهیم‌آباد، فرومد و ... میزبان ۳۵ گفتمان دینی بودند که نسبت به مدت مشابه سال قبل، تعداد مدارس میزبان این گفتمان‌ها ۲۵ درصد افزایش داشته است.

وی افزود: این گفتمان‌ها با حمایت و همراهی آموزش‌وپرورش در سطح روستاهای میامی با تحت پوشش قرار دادن جمعیت سه هزار و ۵۰۰ نفری دانش آموزان در طول یک سال تحصیلی برگزار شد که خوشبختانه استقبال خوبی از این طرح صورت گرفت.

رئیس تبلیغات اسلامی میامی درباره موضوعات گفتمان‌های دانش‌آموزی، نیز توضیح داد: حجاب، عفاف، جنگ نرم، فضای مجازی، سبک زندگی اسلامی، سیره اهل‌بیت(ع) احکام الهی، اعتیاد، خانواده و استحکام آن، اقتصاد مقاومتی، پژوهش و ... در زمره موضوعاتی هستند که این اداره با دعوت از اساتید برجسته حوزه‌های مختلف سعی در بیان آن‌ها برای دانش آموزان دارد.

بخشی بابیان اینکه طرح‌های اوقاف فراغت میامی در پنج پایگاه شهری و روستایی و ۱۲ پایگاه قرآنی فعالیت داشت، بیان کرد: ما معتقد هستیم که دانش آموزان در بهترین سنین یادگیری ازلحاظ ذهنی قرار دارند که با ذهنی کنجکاو به دنبال یافتن حقیقت هستند لذا باید آموزش‌ها را در این سنین برایشان نهادینه کرد تا شاهد تربیت نسلی انقلابی، متدین و مؤمن باشیم در این زمینه سازمان تبلیغات اسلامی سال‌ها است با برگزاری گفتمان‌های دانش‌آموزی سعی در تبیین راه‌های مهارت آموزش، ارتقای مسائل دینی و معنوی در بین نوجوانان و دوری از هجمه فرهنگی دشمنان دارد.

وی بابیان اینکه اردوی یک‌روزه به فیروزکوه ویژه نوجوانان یکی از بزرگ‌ترین اعزام‌های دانش‌آموزی میامی به خارج از استان در سال‌های اخیر محسوب می‌شد که توسط سازمان تبلیغات اسلامی انجام شد، افزود: یکی دیگر از برنامه‌هایی که اداره تبلیغات اسلامی درباره جوانان و نوجوانان ساماندهی می‌کند، مقوله اوقاف فراغت است که در سال جاری برگزاری دوره‌های آموزشی، کارگاه‌های مهارت آموزشی، گفتمان‌ها، اردوهای تفریحی، فرهنگی، برگزاری مسابقات، رویدادهای فرهنگی، ورزشی و هنری، مساجد و ... در ۲۰ روستای میامی با حضور دو هزار و ۵۰۰ نوجوان برگزار شد که استقبال خانواده‌ها از این برنامه بیش‌ازحد تصور بود.

رئیس تبلیغات اسلامی میامی بابیان اینکه مجوز ۴۵ هیئت مذهبی در سال جاری تمدید شد، گفت: هیئت‌های مذهبی در زمره ظرفیت‌های سازمان تبلیغات اسلامی هستند که این نهاد، با ساماندهی آن‌ها از طریق شناسایی، جذب، هدایت و نظارت در طول سال برنامه‌های ویژه در مراسم آئینی و مذهبی را ساماندهی و برنامه‌ریزی می‌کند که در سال جاری نیمی از هیئت‌های مذهبی فعال در این شهرستان برای تمدید مجوزهای فعالیت خود به تبلیغات اسلامی مراجعه کردند.

بخشی درباره اهمیت ساماندهی هیئت‌های مذهبی نیز توضیح داد: هیئت‌های مذهبی، بزرگ‌ترین شبکه تبلیغی دنیای اسلام هستند لذا باید به اهمیت کارکرد مذهبی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و معنوی آن‌ها در جامعه پی برد، امروز هیئت‌های مذهبی با دارا بودن سه ویژگی بارز شامل مردم، روحانی و مداح از گسترش خوبی در سطح جامعه برخوردار هستند و این اثرگذاری ویژه باعث شده تا این هیئت‌ها، بیش از همیشه مورد هجمه فرهنگی دشمنان قرار گیرند.

وی افزود: ۸۸ هیئت مذهبی در میامی فعالیت دارند که با استفاده از ظرفیت این هیئت‌ها می‌توان کارهای بزرگی را به دست همین مردم توانمند و عاشق اهل‌بیت(ع) انجام داد که نمونه آن را می‌توان در عزاداری‌های سیدالشهدا(ع) مشاهده کنیم.

رئیس تبلیغات اسلامی میامی همچنین بابیان اینکه ۱۳۵ روحانی شهرستان در سامانه سجام ثبت‌نام کردند، گفت: در سال گذشته این آمار قریب به ۱۲۰ نفر بود که در سال ۹۵ شاهد رشد ۱۰ درصدی استقبال روحانیان از سامانه سجام هستیم که امیدواریم در آینده بتوانیم شاهد تکمیل پروسه ثبت‌نام روحانیان اعزامی و مستقر میامی در این سامانه باشیم.

بخشی درباره سامانه سجام، توضیح داد: این سامانه مخفف سامانه جامع اعزام مبلغ است که از سوی سازمان تبلیغات اسلامی برای ساماندهی نظام‌مند فعالیت‌های شبکه تبلیغی در سطح کشور، سامانه طوبی ویژه مداحان و هیئت‌های مذهبی طراحی‌شده و در آن تمام اطلاعات یک اعزام شامل روحانی، محل اعزام، زمان، موقعیت مکانی و زمانی، موضوع مورداشاره در سخنرانی، مطالعات ویژه این موضوع، گزارش مبلغ از نشست برگزارشده و ... درج می‌شود.

وی افزود: ویژگی خوب این سامانه آن است که دیگر دو روحانی در یک روستا پیرامون یک موضوع سخنرانی نمی‌کنند چراکه در سوابق این روستا آمده که کدام روحانی در کدام مجلس، کدام سخنان را بیان کرده تا از تکرار مباحث برای مردم پرهیز و همچنین کاربردی‌تر کردن آن‌ها برای ارتقای سطح آموزه‌های دینی در دستور کار قرار گیرد.

رئیس تبلیغات اسلامی میامی همچنین از استقرار ۱۲ روحانی در این شهرستان خبر داد و گفت: علاوه بر این افراد، شش روحانی طرح هجرت نیز در روستاهای شهرستان در مناسبت‌های مختلف ملی و مذهبی مشغول به فعالیت‌های تبلیغی هستند.

بخشی بابیان اینکه در میامی ۱۳ خانه عالم روستایی وجود دارد، ابراز کرد: سه خانه روستایی دیگر نیز به همت اداره کل تبلیغات اسلامی استان سمنان، در این شهرستان در دست‌ساخت است همچنین عملیات اجرایی یک‌خانه عالم دیگر هم‌اکنون در برنامه‌های اداره تبلیغات اسلامی میامی برای سال ۹۶ قرار دارد همچنین خانه عالم روستای پل ابریشم نیز در سال آتی کلنگ زنی خواهد شد تا درنهایت مجموع خانه‌های عالم روستایی میامی در آینده‌ای نه‌چندان دور به ۱۸ برسد.

وی بابیان اینکه میامی بیشترین روحانی اعزامی و مستقر را در سطح شهرستان‌های هشت‌گانه استان سمنان به نسبت جمعیت دارد، افزود:در سال ۹۵ علاوه بر روحانیان مستقر و بومی میامی، ۲۸ مبلغ نیز از شهر مقدس قم برای امور تبلیغی به میامی اعزام شدند که این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۰ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

رئیس تبلیغات اسلامی میامی از وجود ۱۵ خانه قرآنی در این شهرستان خبر داد و گفت: ۱۲ خانه قرآن روستایی و سه خانه قرآن شهری در میامی، تحت نظارت اداره تبلیغات اسلامی فعالیت‌های ترویجی و آموزشی قرآن کریم را بر عهده‌دارند که از این نظر نیز میامی یکی از پیشتازان عرصه آموزش‌های خانگی قرآن در سطح استان سمنان است. همچنین باید گفت در سال جاری ۲۲۴ گواهینامه قرآنی در سطوح یک، دو و سه توسط اداره تبلیغات اسلامی میامی صادرشده است.

بخشی بابیان اینکه تعداد خانه‌های قرآنی میامی نسبت به دو سال گذشته سه برابر شده است، ابراز داشت: ازنظر میزان رشد در خانه‌های قرآنی روستایی در سطح استان سمنان، شهرستان میامی رتبه‌ای ممتاز دارد اما درباره فعالیت‌های قرآنی که دارای اهمیت بسزایی نیز هستند باید گفت در سال ۹۵ در سطح شهرستان، ۴۰ طرح قرآنی در قالب طرح‌های با قرآن در رمضان، با قرآن در زلال اعتکاف، جلسات حفظ، طرح بینات، کاروان نور در ماه رمضان، کرسی تلاوت، قرائت سطح یک و دو و ... به انجام رسیده است.

وی درباره طرح‌های اجراشده در تبلیغات اسلامی میامی نیز افزود: علاوه بر این برنامه‌ها، در سال جاری ۱۵ کارگاه آموزشی با موضوعات مختلف مانند مهارت‌های زندگی، قرآن، سبک زندگی اسلامی و ... ویژه قرآنیان، معلمان، مادران، کارکنان دولت و ... برگزارشده که تعداد این کارگاه‌ها نسبت به سال قبل ۶۰ درصد افزایش‌یافته است.

رئیس تبلیغات اسلامی میامی از برگزاری چهار کارگاه تخصصی مداحان در این شهرستان طی سال جاری خبر داد و گفت: در این کارگاه‌ها بیش از ۵۰۰ نفر روز آموزش ارائه شد که آخرین آن‌ها در هفته گذشته با حضور قاسم رضایی رئیس سابق کانون مداحان کشور بود که با استقبال بسیار درخور توجه مداحان و پیر غلامان میامی روبرو شد.

بخشی در پاسخ به پرسشی درباره ساماندهی مداحان در میامی نیز ابراز داشت: همان‌طور که بیان شد سامانه طوبی ویژه ساماندهی مداحان و شعرای آئینی در میامی نیز آماده ثبت‌نام از این اقشار است که در سال جاری ۵۵ مداح در این سامانه ثبت‌نام کرده‌اند و به‌زودی کار سطح‌بندی آنان شروع می‌شود.

وی بابیان اینکه در میامی ۱۸۹ مداح شناسایی‌شده‌اند، افزود: مداحان پس از ثبت‌نام در سامانه طوبی بر اساس سابقه، مهارت، سطح دانش و فن و ... طبقه‌بندی‌شده و کد تبلیغی ملی دریافت می‌کنند که این سازوکار با حضور یک نماینده تبلیغات اسلامی، رئیس کانون مداحان استان و شهرستان میامی و یک پیر غلام و پیشکسوت مداحی انجام می‌شود و از طریق این بررسی سطح، هر مداح یک کد دریافت می‌کند، همچنین درباره این سامانه باید توضیح داد که در سال جاری تنها هفت هیئت مذهبی در سامانه ثبت‌نام کرده‌اند که در روزهای آتی کد تبلیغی دریافت خواهند کرد لذا از سایر هیئت‌های مذهبی نیز می‌خواهیم تا این اقدام را عاجلانه صورت دهند.

رئیس تبلیغات اسلامی میامی همچنین از برگزاری هشت همایش توسط این اداره در سال جاری خبر داد و گفت: این همایش‌های با همراهی ارگان‌های مختلفی مانند سپاه، آموزش‌وپرورش، اوقاف، ارشاد اسلامی و... با موضوعات مختلفی مانند حجاب، مداحی، سیره نبوی و اهل‌بیت(ع)، اقتصاد مقاومتی، اعتیاد، معضلات اجتماعی و... برگزارشده است.

بخشی همچنین از برگزاری هفت نشست ستاد شئون فرهنگی در مناسبت‌های مذهبی شهرستان میامی در سال جاری خبر داد و ابراز داشت: این نشست‌ها با موضوعات مختلفی مانند فاطمیه، محرم و صفر، دهه فجر، هفته دولت، ولادت امام زمان(عج)، وفات پیامبر(ص) و ... با حضور اعضای این ستاد و به ریاست اداره تبلیغات اسلامی برگزارشده است.

وی در پایان و درباره فعالیت‌های جانبی تبلیغات اسلامی میامی نیز توضیح داد: تفاهم‌نامه همکاری بین تبلیغات اسلامی و دادگستری درزمینهٔ مطرح کردن معضلات اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم در روستاها در زمره اقدامات برون‌سازمانی در سال ۹۵ بوده است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها