خبرهای داغ:

كنگره تاريخ معماري و شهرسازي استان سمنان آغاز به كار كرد

كنگره تاريخ معماري و شهرسازي استان سمنان با حضور جمعي از مسئولان، پژوهشگران و دانشجويان رشته‌هاي معماري، شهرسازي و .... امروز در محل دانشگاه آزاد اسلامي سمنان آغاز به كار كرد.
کد خبر: ۸۸۲۹۷۹۶
|
۰۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۶
به گزارش خبرگزاری بسیج از سمنان، امروز و در چهارمين كنگره تاريخ معماري و شهرسازي ايران با محوريت استان سمنان، مقاله‌هاي پژوهشگران در زمينه معماري و شهرسازي استان سمنان از گذشته تا كنون ارائه مي‌شود.

"دلازيان سمنان، ردپايي از معماري ماد"، "سمنان شهري در باغ"، "معضلات فضاهاي بدون دفاع شهري"، "انعطاف پذيري خانه‌هاي سنتي"، "نويافته‌هاي مسجد جامع فرومد"،" بافت تاريخي در طرح كلان شهري" و "شيوه‌هاي سنتي تقسيم آب" از جمله مقاله هايي است كه امروز و در روز نخست اين كنگره ارائه مي‌شود.

سخنراني استاندار سمنان پايان بخش روز نخست اين كنگره است و روز دوم كنگره در سالن شهيد مطهري سمنان با سخنراني رئيس سازمان نظام مهندسي ساختمان استان سمنان، معاون اجتماعي و پيشگيري از وقوع جرم دادگستري كل استان و يكي از مدرسان و پژوهشگران مباحث حقوق مهندسي برگزار مي‌شود.

اين كنگره علمي توسط اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان سمنان و با همكاري ارگانها و مراكز آموزش عالي استان سمنان در حال برگزاري است.

حوزه‌هاي فرهنگي- طبيعي شهرها و روستاهاي تاريخي، منظر فرهنگي و منظر شهر تاريخي، سازه در تاريخ معماري و شهرسازي، باستان شناسي، معماري و شهرسازي، ميراث معماري و شهرسازي مدرن، ميراث آب و كشاورزي، ميراث فرهنگي ناملموس، راه هاي فرهنگي و عناصر وابسته از جمله محورهاي اين كنگره است.

استان سمنان داراي بيش از يك هزار اثر تاريخي شناسايي شده است كه 718 اثر از اين تعداد در فهرست آثار ملي به ثبت رسيده است.

649 اثر تاريخي استان شامل بنا، محوطه و تپه در فهرست آثار ملي به ثبت رسيده است و دروازه ارگ سمنان، مسجد تاريخانه دامغان، مجموعه تاريخي بسطام، آرامگاه شيخ ابوالحسن خرقاني، مجموعه قصر بهرام گرمسار، بازار آرادان، كاروانسراي دهنمك و .... از جمله آثار تاريخي ثبت شده در فهرست ملي است.

61 اثر معنوي استان شامل مراسم معنوي، صنايع دستي، فنون سنتي و ... نيز در فهرست آثار ملي به ثبت رسيده است.

کنگره‌ تاریخ معماری و شهرسازی ایران که سه دوره به همت مرحوم دکتر باقر آیت‌الله زاده شیرازی از سوی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور در ارگ بم برگزار شد، از رویدادهای ارزشمند فرهنگی کشورمان بعد از انقلاب اسلامی  است که به دلیل محتوای علمی، هنری، فرهنگی و ... در نوع خود کم‌نظیر است.
ارسال نظرات
پر بیننده ها