خبرهای داغ:
آیت‌الله اعرافی:

مجمعی از جوانان مطالبه‌گر انقلابی قمی ایجاد شود/ هیچ کشوری در دنیا نیست که یک فارغ‌التحصیل از قم نداشته باشد

مدیر حوزه‌های علمیه بر لزوم ایجاد مجمع، دبیرخانه و کارگروه‌های تخصصی و هیأت اندیشه‌ورزی از جوانان خوشفکر و انقلابی قم تاکید کرد.
کد خبر: ۸۷۹۶۴۴۹
|
۰۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۲
مجمعی از جوانان مطالبه‌گر انقلابی قمی ایجاد شود/ هیچ کشوری در دنیا نیست که یک فارغ‌التحصیل از قم نداشته باشد
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، آیت‌الله علیرضا اعرافی در نشست جوانان مطالبه‌گر انقلابی که در مصلای قدس قم برگزار شد، گفت: قم دارای هویت منحصربه فرد است؛ اگر کسی بخواهد قم را تحلیل کند به چند عنصر بر می‌خورد که نخستین شاخص هویت این شهر، ریشه‌دار بودن آن در تاریخ است؛ نکته بعد این بوده که تاریخ قم با اسلام و تشیع گره خورده است.

مدیر حوزه‌های علمیه بیان کرد: جامعه قمی و جوان قمی هنوز جایگاه خود را به خوبی لمس نمی‌کنند؛ فرا استانی بودن و مهاجرپذیری نخبگان برای این شهر بسیار مناسب است؛ ولی تصور این است که هنوز مردم این شهر این مسئله را به خوبی لمس نمی‌کنند و این حس باید در دید مردم مشاهده شود.

امام جمعه قم اضافه کرد: قشر انقلابی باید به شکل جامع در عرصه‌های مختلف حضور یافته و به آسیب‌های کشور از جمله آسیب‌های کلان اجتماعی و فرهنگی برسند؛ واقعیت‌های خاص در قم بسیار مهم است که باید به آن پرداخته شود؛ فاصله نسبی حوزه با بدنه مردم قم از مسائلی است که باید حل شود.

آیت‌الله اعرافی خاطرنشان کرد: حق مردم است که از نزدیک در کنار نهاد روحانیت باشند، مسئله بعدی شامل شاخصه‌ها و مسائل دینی است، شهر قم دارای 450 مسجد است؛ در حالی که این تعداد باید یک‌هزار مسجد باشد، اقامه نماز صبح نیز باید در مساجد قم توسعه یابد.

وی گفت: مسئله بعدی بحث مهاجرت است؛ البته مهاجرت پدیده بدی نیست؛ به شرطی است که کاملاً بررسی شود؛ نخستین مهاجرت به قم، مهاجرت نخبگان است که خوب است؛ ولی نوع دوم مهاجرت را می‌توانیم مهاجرت ناهمگن بنامیم؛ البته همه مردم شریف هستند، ولی این مهاجرت باید سیاست‌گذاری درستی شود.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه افزود: مسائل محیط زیست از مباحثی است که باید در خصوص قم به آن اشاره کرد روحانیون باید در همه این مسائل ورود کنند، زیرا شهرسازی و محیط زیست از جمله ابعاد مختلف زندگی مردم است که باید در خصوص این شهر مقدس نگاه ویژه‌تری به آن داشت؛ قم باید نمونه یک شهر اسلامی باشد در حال حاضر حدود 100 مدرسه حوزوی وجود دارد در این میان تنها چند مدرسه با ساخت مناسبی فعال است، ولی طلاب در فضای نه چندان مناسبی تحصیل می‌کنند، ولی قطعاً اگر یک زلزله نسبی در قم روی دهد اکثر این مدارس خراب می‌شود.

مدیر حوزه‌های علمیه بیان کرد: نظام جامع آموزش‌های مهارتی، کارویژه‌های مدیریت حوزه و ... از جمله فعالیت‌هایی است که حوزه نسبت به آن اقدام کرده است و این پروژه‌ها با آغاز فعالیت قطعاً شهر قم را نیز منتفع خواهد کرد و بسیاری از دغدغه‌های این حوزه حل خواهد شد مسائلی چون زبان، هنر، علوم عقلی و ... بسیار مهم است و قم ظرفیت بالایی در این عرصه دارد.

آیت‌الله اعرافی خاطرنشان کرد: باید هیاتی اندیشه‌ورز از جوانان تشکیل شود که طرح کارگروه‌های تخصصی شورای جوانان را ایجاد کند و قطعاً منظومه‌ای ایجاد کنند که بتواند تمام شئون قم را شامل شود؛ این جمع می‌تواند ترکیبی از جوانان، دانشجویان و طلبه‌ها باشد.

وی گفت: در این بین مجموعه کارگروه‌ها از جمله محیط زیست، شهرسازی، مهاجرت و ... باید تشکیل شود و طرح‌های مختلف مرور شود؛ در این میان باید مجمع عمومی تشکیل شده و دبیرخانه و هیأت اندیشه‌ورز در کنار آن شکل بگیرد؛ در این راستا می‌توان قم نمونه را نیز از دل همین کارگروه‌ها بیرون آورد.
ارسال نظرات