خبرهای داغ:
معاون فرهنگی قوه قضائیه:

ناهنجاری بزرگ کشور، قانون گریزی است/ برخی با افتخار از قانون‌گریزی‌های خود یاد می‌کنند/ هزینه قانون گریزی در ایران کم است

معاون فرهنگی قوه قضائیه گفت: ناهنجاری بزرگ کشور، قانون گریزی است، برخی از افراد با افتخار از قانون‌گریزی‌های خود یاد می‌کنند که این کار قبیحی است، حتی برخی افراد، روش قانون ‌گریزی را به دیگران هم یاد می‌دهند، یکی از دلایل قانون گریزی، پیچیده بودن قوانین در کشور است.
کد خبر: ۸۷۹۶۰۳۲
|
۰۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۴
ناهنجاری بزرگ کشور، قانون گریزی است/ برخی با افتخار از قانون‌گریزی‌های خود یاد می‌کنند/ هزینه قانون گریزی در ایران کم است
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین هادی صادقی پیش از ظهر امروز در گردهمایی نقش ائمه جماعات و مبلغین در کاهش ناهنجاری‌های اجتماعی و اجتماعی، در خصوص دلایل بروز ناهنجاری‌های اجتماعی بیان داشت: بروز این ناهنجاری‌ها دلایل مختلفی دارد و روحانیون به صورت مستقیم و غیرمستقیم در برابر ناهنجاری‌های اجتماعی مسؤولیت دارند.

وی ادامه: نمی‌توانیم ما روحانیون نسبت به ناهنجاری‌های اجتماعی بی‌تفاوت باشیم، مسؤولان در قبال ناهنجاری‌ها وظیفه دارند، اما این مسأله از روحانیون سلب مسؤولیت نمی‌کند، در عرصه جامعه بزرگترین ناهنجاری که روی بقیه هم اثر می‌گذارد، قانون گریزی است و این به عنوان یک مسأله ریشه‌دار در کشور محسوب می‌شود.

معاون فرهنگی قوه قضائیه افزود: قانون در همه جا از سوی عقل محترم شناخته می‌شود، به نوعی قانون است که مسیر حرکت را برای انسان‌ها مشخص می‌کند، البته پیش از پیروزی انقلاب اسلامی فرهنگ این بود که برای ضربه زدن به رژیم طاغوتی با قوانین مخالفت می‌شد.

صادقی با اشاره به تأکیدات امام خمینی(ره) در خصوص رعایت قانون اظهار کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی با وجود تأکیدات امام راحل و مقام معظم رهبری فرهنگ قانون‌مداری در کشورمان جا نیفتاد، این در حالی بود که امام خمینی(ره) فرمودند که همه باید در برابر قانون خاضع باشند و مقام معظم رهبری هم بر رعایت قانون تأکید داشتند.

وی ادامه داد: در عرصه نرم‌افزاری در کشور پیشرفت نمی‌کنیم، چون حق کپی رایت رعایت نمی‌شود، افرادی با شکستن قفل‌های نرم‌افزارها، به شرکت‌های نرم‌افزاری ضربه‌های سنگینی می‌زنند که این کار درستی نیست.

معاون فرهنگی قوه قضائیه افزود: ناهنجاری بزرگ کشور، قانون گریزی است، برخی از افراد با افتخار از قانون‌گریزی‌های خود یاد می‌کنند که این کار قبیحی است، حتی برخی افراد، روش قانون ‌گریزی را به دیگران هم یاد می‌دهند، یکی از دلایل قانون گریزی، پیچیده بودن قوانین در کشور است.

صادقی با اشاره به دلایل قانون گریزی در کشور اظهار کرد: این مسأله دلایل زیادی دارد، یکی از دلایل این مسأله منطبق نبودن قوانین با واقعیت‌های امروز است، به عنوان مثال وضعیت خودروها تغییر کرده، اما قوانین راهنمایی و رانندگی عوض نشده است، گاهی هم مردم چون از قوانین اطلاعی ندارد، قانون‌گریزی می‌کنند.

وی ادامه داد: مجریان قانون نباید خودشان قانون را نقض می‌کنند، متأسفانه گاهی مبتلا به این مسأله می‌شویم، زمانی که قانون توسط مجریان آن نقض شود، قانون‌شکنی برای مردم هم عادی خواهد شد، همچنین وجود بروکراسی اداری و مشکلات معیشتی از دلایل دیگر قانون گریزی در کشور است.

* هزینه قانون گریزی در ایران کم است، باید این هزینه را بالا ببریم

معاون فرهنگی قوه قضائیه افزود: هزینه قانون گریزی در ایران کم است، باید این هزینه را بالا ببریم، طی سال‌های اخیر شاهد بودیم که با اصلاح قیمت سوخت، قاچاق در این حوزه به شدت کاهش یافت.

صادقی با اشاره به ضرورت عمل به قانون در کشور گفت: باید در رفتار خودمان انضباط قانونی را نشان دهیم، خود قانون احترام دارد و باید روحانیون در عمل به آن برای جامعه الگو باشند، شهر قم همانطوری که از لحاظ دینی جایگاه اول را در کشور دارد و در انقلاب اسلامی هم پیشرو بوده، باید در انضباط قانونی هم در کشور پیشرو باشد.

وی ادامه داد: روحانیون می‌توانند که به قوه قضائیه کمک کنند، چون آن‌ها با مصادیق عینی در جامعه در ارتباط هستند، باید سعی کنیم که فرهنگ اجتماعی را در جامعه ارتقاء دهیم.

معاون فرهنگی قوه قضائیه افزود: این معاونت سعی کرده که چندین کتاب را برای روحانیون آماده کند، یکی از این کتاب‌ها در خصوص راهکارهای گسترش قانون در جامعه است، کتاب دیگر هم در خصوص بحث صلح و سازش بوده که این مسأله اهمیت زیادی دارد.

صادقی با اشاره به ضرورت آشنایی روحانیون با قوانین قضایی اظهار کرد: روحانیون مورد اعتماد مردم هستند و آن‌ها در دعاوی به روحانیون مراجعه می‌کنند، به همین دلیل روحانیون باید با قوانین قضایی آشنا باشند تا بتوانند به مردم کمک کنند، در این زمینه کتابی برای روحانیون در حال آماده سازی است، گاهی اوقات افراد به دلیل عدم آشنایی با قوانین در گرفتن حق خود در دادگاه‌ها با مشکل مواجه می‌شوند.
ارسال نظرات