خبرهای داغ:
یک مخترع و نخبه علمی:

تکیه نکردن بر تولیدات داخلی سدی بر سر راه نخبه پروری

یک مخترع، پژوهشگر و نخبه علمی گفت: حمایت نکردن برخی نهادها از نخبگان و تکیه نکردن بر تولیدات داخلی از جمله عواملی هستند که سبب جلوگیری از نخبه‌پروری در بین جوانان شده است.
کد خبر: ۸۷۹۵۵۲۴
|
۰۱ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۸
محمد عذیری مخترع، پژوهشگر و نخبه علمی ظهر امروز در جمع دانشجویان دانشگاه ادیبان گرمسار و اعضای کارگروه علمی پژوهشی این دانشگاه اظهار داشت: معضلاتی وجود دارد که سبب عدم نخبه‌پروری در بین جوانان شده است.

وی افزود: عواملی همچون تربیت نکردن قشر تحصیل‌کرده در راستای تلاش و پژوهش در حوزه علم، حمایت نکردن برخی نهادها از نخبگان، ایجاد نکردن انگیزه و فضای پژوهشی برای جوانان، نداشتن خودباوری و تکیه نکردن بر تولیدات داخلی از جمله عواملی هستند که سبب جلوگیری از نخبه‌پروری در بین جوانان شده است.

این نخبه علمی ادامه داد: این عوامل موجب کناره‌گیری بیشتر جوانان از تحقیق و پژوهش و به‌ویژه فوت انگیزه برای اختراع و سعی برای پیشرفت در راستای علم و پژوهش می‏‌شود.
عذیری با اشاره به برخی منویات مقام معظم رهبری در آخرین دیدار با نخبگان، خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب با اعلام حمایت قاطعانه از جوانان نخبه علمی، اهمیت موضوع نخبه‏‌پروری در کشور و پیشرفت به‌سوی اهداف عالی علمی و دانش‌بنیان را بر همگان آشکار کرد.
وی هدف اصلی تشکیل کارگروه‌های پژوهشی در دانشگاه‏ها را نخبه‌پروری دانست و گفت: اعلام حمایت از جوانان دیگر و راهنمایی و ایجاد انگیزه در بین آن‌ها برای پیوستن به جمع نخبگان و تحقیق و پژوهش از دیگر اهداف تشکیل کارگروه‏های علمی در محیط دانشگاه‌‏هاست.
این نخبه علمی ادامه داد: تحقیقات نشان می‏‌دهد کشورهای اروپایی پیشرفت اقتصادی را با تکیه بر دانش‌بنیان کردن کشور به دست آورده‌اند.

عذیری با بیان سخن رهبر معظم انقلاب که «آیا مغزهایی که می‏توانند موشک بسازند، نمی‏توانند خودرو تولید کنند؟»، افزود: اگر باور ایشان نسبت به جوانان این است، ما نیز باید روحیه خودباوری را در خود تقویت کنیم و با ایمان و امید کامل به ذات مقدس الهی و استعانت از مقام معظم حضرت ولی‌عصر (عج) در راستای تحقق اهداف عالی کشور و حرکت برای نخبه شدن و نخبه‌پروری بکوشیم.
وی همچنین نمونه‏ای از طرح‏ها را برای راه‏اندازی و سیاست‌گذاری تشکیل کارگروه‌های علمی و پژوهشی در دانشگاه‏‌ها ارائه داد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها