خبرهای داغ:

بی توجهی موتورسواران به قوانین

موتورسیکلت، عابر پیاده و راهنمایی و رانندگی مثلث یک موضوع اجتماعی هستند که هر روزه به شکل های مختلف در جامعه ظاهر می شوند اما آنچه بیش از هر چیز در سطح جامعه وجود دارد، تجاوز به حریم عابران پیاده از سوی موتورسواران است.
کد خبر: ۸۷۸۱۷۲۲
|
۰۷ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۶
بی توجهی موتورسواران به قوانین
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، راکبان موتورسیکلت ها در واقع، اصلی ترین عنصر در این موضوع اجتماعی هستند که اگر به قوانین احترام بگذارند، شاید این مثلث هرگز شکل نگیرد. مثلثی که چنانچه همه اجزای آن به وظیفه خود به درستی عمل کنند، حداقل کمتر شاهد آسیب دیدگی، تلفات احتمالی و اعمال قانون در این خصوص خواهیم بود. 

استفاده از موتورسیکلت در شلوغی و ترافیک کلان شهرها می تواند منافع زیادی در بر داشته باشد اما به همان میزان وقتی به درستی بکار گرفته نشود، خطرات زیادی را متوجه راکبان و عابران پیاده خواهد کرد. 

یکی از مسائلی که اکنون در جوامع شهری و حتی روستایی جان شهروندان و عابران پیاده را تهدید می کند تردد موتورسیکلت ها در معابر عمومی است که معمولا برخی از آنان چندان به قوانین راهنمایی و رانندگی احترام نمی گذارند. 

برخی از این موتورسواران به رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی چندان مقید و پایبند نیستند و از همین رو جان عابران و به ویژه کودکان و دانش آموزان همواره در خیابان و معابر عمومی با خطر روبرو است. 

شماری از همین راکبان حتی با ورود به پیاده رو خیابان ها، عرصه رفت و آمد را برای عابران تنگ می کنند به گونه ای که عابران ناگزیرند خود را برای دور ماندن از آسیب ها، کنار بکشند. تعدادی هم پا را از این فراتر نهاده و با عبور از چراغ قرمز و حرکت در مسیر عبور ممنوع، خسارات جبران ناپذیری برای عابران پیاده و سایر خودروها به وجود می آورند. 

روزانه تصادفات زیادی به دلیل رعایت نکردن مقررات راهنمایی و رانندگی از سوی راکبان موتورسیکلت ها شاهد هستیم. بر اساس بررسی‌های واحد آمار سازمان پزشکی قانونی کشور، بخش قابل توجهی از تلفات حوادث رانندگی در هر سال، مربوط به موتورسیکلت سواران است به نحوی که مطابق آمارهای موجود در فاصله سال‌های 1385 تا 1389، 30 هزار و 901 نفر موتورسیکلت سوار در حوادث رانندگی جان خود را از دست داده اند که این رقم 25.7 درصد از کل قربانیان حوادث رانندگی را در برمی گیرد. 

این آمارها دور نمای نه چندان مناسب از شیوه رانندگی موتورسواران در جامعه ما را آشکار می سازد. حرکت برخی از راکبان موتورسیکلت ها به طور زیگزاک و نمایشی در خیابان ها، ضمن اینکه ترس و وحشت عابران بویژه کودکان را در پی دارد، می تواند به اتفاقات جبران ناپذیری برای آنها منجر شود. 

تردد موتورسیکلت ها از میان خودروهای درحال توقف نیز از جمله خطراتی است که عابران پیاده را تهدید می کند و گازدادن زیاد و ممتد از جمله مسائلی است که به کرات در شبانه روز در سطح شهر دیده می شود و به عاملی برای سلب آسایش مردم بدل شده است. 

خیلی از تلفات موتورسواران ناشی از رعایت نکردن قوانین و نداشتن تجهیزات و لوازم ایمنی است؛ نداشتن کلاه ایمنی راکبان موتورسیکلت و سرنشینان آنان تلفات ناشی از تردد این وسایل را افزایش داده است. تخلفات موتورسیکلت سواران از جمله عبور از چراغ قرمز، حرکت در خلاف جهت، تردد در پیاده روها، تغییر ناگهانی مسیر، انحراف به چپ، استفاده نکردن ازکلاه ایمنی بوده که در بسیاری از موارد به عامل سلب آسایش و ترافیک شهری منجر شده است. 

ارائه آموزش های تخصصی به رانندگان موتورسیکلت، اجرای طرح ترافیکی توقیف، اعمال قانون موتورسیکلت سواران متخلف و برخورد جدی با رانندگان پرخطر از جمله موضوعاتی است که باید در بحث ساماندهی وضعیت رانندگی موتورسوران به آن توجه شود. 

استفاده از لوازم ایمنی بویژه کلاه ایمنی، استفاده از چراغ راهنما هنگام تغییر مسیر، احترام به نشانه های چراغ راهنمایی در تقاطع ها و میدان ها و عبور نکردن از چراغ قرمز نکات مهمی است که موتورسواران باید آنها را رعایت کنند. 

گام نخست برای رفع معضلات مرتبط با نحوه تردد موتورسیکلت ها رعایت قوانین است. ساماندهی وضعیت موتورسیکلت ها هر چند سال ها از اجرای طرح آن می گذرد, اما هنوز نتوانسته به طور کامل به رفع این معضل کمک کند. 

شاید اگر به مقررات احترام بگذاریم و احتیاط کنیم خیلی از تصادفات و تلفات رخ ندهد. برای آسیب ندیدن موتورسواران و عابران در معابر عمومی و جاده ها ذکر این موارد زیر ضروری است: 

1- داشتن کلاه ایمنی از تجهیزات و لوازم اساسی برای استفاده از این وسیله نقلیه و یک ضرورت محسوب می شود. براساس آمار ضربه به سر علت مرگ بیش از 60 درصد کشته های تصادفات موتورسیکلت را تشکیل می دهد. 

2- موتورسیکلت یک وسیله نقلیه برای استفاده در داخل شهرها است نباید در جاده ها و خارج از شهرها تردد کند زیرا تلفات آن بسیار سنگین تر از درون شهرها است.
 
3- موتورسیکلت وسیله ای برای حمل بار نیست و همچنین باید از سوار کردن ترک نشین بدون لوازم ایمنی لازم خودداری کرد. 

4- موتورسواران باید لباس های ضخیم بپوشند تا هنگام تصادف کمتر آسیب ببینند. 

5- رعایت قوانین و حرکت با سرعت مطمئن، خودداری از حرکت خلاف جهت در معابر، گذشتن از چراغ قرمز، راندن در پیاده روها، انجام حرکات مارپیچ، تک چرخ زدن و لایی کشیدن از جمله مواردی است که باید موتورسواران به آن توجه کنند. 

6- مصرف نکردن هرگونه خوراکی روی موتور به هنگام حرکت، داشتن تجهیزات سالم ازجمله چراغ ها، ترمز ها و همچنین استفاده نکردن از موتورسیکلت در روزهای بارانی و برفی در خیابان های لغزنده از جمله موضوعاتی است که موتورسواران باید آن را رعایت کنند. 

شاهد یکی از مشکلاتی که سبب گسترش چنین معضلی در جامعه شده فقدان آموزش مناسب و مستمر برای این راکبان است. به نظر می رسد آموزش های کنونی و همچنین برخوردهای قهرآمیز با این افراد هنوز نتوانسته در کاهش تبعات این معضل شهری موثر باشد. 

روزانه خیلی از این موتورسیکلت ها به دلیل رعایت نکردن قوانین، توقیف و به پارکینگ ها منتقل می شوند اما هنوز تبعات این مسائل در جامعه دیده می شود. به نظر می رسد رفع این معضل به یک فرهنگسازی نیازمند است و در این زمینه باید همه ارگان ها و دستگاه ها از جمله صدا و سیما و رسانه ها تلاش کنند. تولید محتوا در قالب برنامه های تلویزیونی و فعال شدن سایر دستگاه های ذیربط برای فرهنگسازی در این زمینه می تواند بخشی از معضلات مرتبط با این موضوع را رفع کند و آموزش کافی به این افراد در هنگام دریافت گواهینامه از ضرورت های دستیابی به محیط امن برای همه است.
یادداشت: علی حبیبی 

ارسال نظرات