خبرهای داغ:
استاد حوزه علمیه قم:

اسلام حسینی بر پایه اخلاق‌مداری است/ راه رسیدن به ظهور از مسیر عاشورا می‌گذرد

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه اهل کوفه یک عمر به اسلام اموی عمل کرده بودند و قادر به عمل کردن به مبانی اسلام حسینی نبودند، گفت: اسلام اموی می‌گفت نماز و روزه را داشته باشید، هر کاری هم خواستید انجام دهید، مسلمانی زبانی کافی است.
کد خبر: ۸۷۷۳۰۸۷
|
۱۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۲
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، حجت‌الاسلام علیرضا صادقی واعظ با اشاره به مفهوم کلمه فقیه در زمان گذشته، اظهار کرد: انسانی که دارای قدرت تشخیص باشد و در سخت‌ترین شرایط، وظیفه خود را تشخیص و قادر به تمایز حق و باطل باشد، فقیه است.

وی با اشاره به اینکه امام حسین(ع) در مسیر کوفه و کربلا با افراد زیادی مکاتبه و ملاقات داشتند، افزود: این ملاقات‌ها و مکاتبه‌ها براساس ظرفیت پذیرش و درک افراد طولانی و مختصر بوده است.

صادقی واعظ با بیان اینکه امام حسین(ع) برای هدایت عمربن سعد تلاش زیادی کردند، اظهار کرد: عمربن سعد با وجود اینکه به حقانیت حضرت سیدالشهدا(ع) ایمان داشت، وظیفه خود را تشخیص نداد و دین را به دنیا فروخت.

وی تصریح کرد: افراد بسیاری در تاریخ براساس تشخیص دقیق به درجات والایی رسیدند و برخی افراد نیز به دلیل عدم تشخیص وظیفه سقوط کردند.

وی با بیان اینکه لشکر عمربن سعد در روز عاشورا به دلیل عدم تشخیص نتوانست حق و باطل را تشخیص دهد، ابراز کرد: برخی از لشکریان عمربن سعد خیال می‌کردند با قتل امام حسین(ع) به بهشت می‌روند!

این خطیب حوزه با تاکید بر اینکه راه رسیدن به امام زمان(ع) از مسیر عاشورا می‌گذرد، اظهار کرد: باید عاشورا برای ما سبب عبرت باشد تا موجب یاری امام زمان(عج) شود.

صادقی واعظ یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های یاران امام حسین(ع) را قدرت تشخیص وظیفه عنوان و ابراز کرد: این ویژگی همچنین یکی از شاخصه‌های یاران امام زمان(عج) است؛ آیا با صرف دعا کردن و جمکران رفتن وظیفه ما نسبت به حجت خدا انجام می‌شود؟ 

وی مهم‌ترین ویژگی حکومت امام زمان(عج) را اجرای مبانی دینی عنوان کرد و گفت: حضرت مهدی(عج) احکام دین را به طور کامل اجرایی می‌کنند و بر این اساس باید همواره تمرین دینداری کنیم تا زمانی که حضرت ظهور می‌کنند، در اجرای وظایف خود کوتاهی نکنیم.

این پژوهشگر حوزه با اشاره به اینکه «زبیر» تا پیش از دوران خلافت حضرت علی(ع)، یک عمر در همه شرایط در مسیر ولایتمداری امیرالمؤمنین(ع) گام برداشت، ابراز کرد: «زبیر» در دورانی که امیرالمؤمنین(ع) از حکومت ظاهری به دور بودند، دم از حضرت علی(ع) می‌زد و در شورای 6 نفره نیز به نفع حضرت کنار کشید و در زمان بیعت، نخستین فردی است که دست در دست علی(ع) می‌گذارد اما هنگامی که امیرالمؤمنین(ع) به حکومت رسید مقابل ایشان ایستاد.

این خطیب حوزه افزود: «زبیر» به دینی که برای خود درست کرده بود عمل کرد و وقتی عدالت اسلام علوی را مشاهده کرد نتوانست کنار بیاید و از مسیر ولایت خارج شد.

صادقی واعظ تصریح کرد: در کربلا نیز شمشیر بعضی افرادی که قرار بود در یاری حضرت سیدالشهدا(ع) باشد، به روی حضرت کشیده شد.

وی با بیان اینکه اهل کوفه یک عمر به اسلام اموی عمل کرده بودند و قادر به عمل کردن به مبانی اسلام حسینی نبودند، ابراز کرد: اسلام اموی می‌گفت نماز و روزه را داشته باشید، هرکاری هم خواستید انجام دهید و مسلمانی زبانی کافی است.

این خطیب حوزه افزود: اسلام حسینی اگر تاکید به انجام واجبات می‌کند، بر لزوم کسب حلال، اخلاق مداری، خدا باوری و محبت به مردم هم تاکید می‌کند.

صادقی واعظ تصریح کرد: هنگامی که امام زمان(عج) ظهور می‌کند، بسیاری از افرادی که دعا برای ظهور می‌کردند پشیمان می‌شوند و مقابل حضرت می‌ایستند.

وی بر لزوم آمادگی شخصی و اجتماعی برای زمان ظهور حضرت مهدی(عج) تاکید کرد و گفت: باید به وظایف دینی خود عمل کنیم تا منتظر واقعی باشیم.
ارسال نظرات