استان چهارمحال و بختیاری؛

کلنگ زنی مجتمع تولید آهک در شهرستان کیار

بزرگترین مجتمع تولید آهک صنعتی کشور با سرمایه گذاری مشترک ایرانی و خارجی حدود۱۱۰۰میلیارد تومان و اشتغالزایی ۷۰۰ نفر در شهرستان کیار کلنگ زنی شد.
کد خبر: ۸۷۶۹۳۰۸
|
۰۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۶

به گزارش خبرگزاری بسیج از استان چهارمحال و بختیاری؛ پروژه مجتمع تولید آهک و صنایع وابسته، یکی از پروژه های با اهمیت صنعتی کشور است،‌که امروز مراسم کلنگ زنی آن در شهرستان کیار با حضور مسئولان ارشد استانی برگزار شد.

این پروژه در فاز اول اقدام به احداث کارخانه تولید آهک به ظرفیت 1800 تن تولید روزانه شامل؛ آهک میکرونیزه ، آهک هیدراته و کربنات کلسیم رسوبی یا همان آهک PCC را خواهد نمود ، البته در این مدت زیرساخت های کلی پروژه نیز به انجام خواهد رسید .

کارخانه ای با این ظرفیت تولید در زمره بزرگترین تولید کنندگان دنیا خواهد بود و در کشورهای همجوار و خاور میانه فقط شرکت نوح در کشور ترکیه ظرفیت تولیدی برابر با 650 تن آهک در روز تولید می نماید و یکی دیگر از بزرگترین تولید کنندگان آهک جهان به ظرفیت 850 تن در کشور برزیل می باشد و در مورد تولید بتن سبک یا همان AAC باید اعلام نمائیم واحد تولید این مجتمع از بهترین برند دنیا انتخاب شده و با ظرفیت 2000 متر مکعب تولید روزانه بزرگترین خط تولید در یک کارخانه AAC در دنیا خواهد بود و تا کنون سازنده این خط تولید چنین ماشین آلاتی را با این حجم تولید ، نساخته است .

شرکت نوین اقتصاد پارس در سال 1386 به منظور سرمایه گذاری در کشور و در بخشهای صنعتی – معدنی و تجارت داخلی و خارجی به ثبت رسیده و با توجه به نگرش سهامداران شرکت در خصوص تولید و اشتغال زائی در سال 92 مطالعات اولیه ای با توجه به نیاز کشور به محصولات آهکی ، شیمیائی و ساختمانی را شروع نموده و در نهایت پس از انتخاب این استان در تاریخ 7/3/94 فقط موفق به اخذ مجوز تاسیس احداث کارخانه آهک و صنایع وابسته از سازمان صنعت ، معدن و تجارت شده و در تاریخ 15/7/95 زمین مورد نیاز در اختیار این پروژه قرار گرفته، که بلافاصله کارهای مطالعاتی بر روی زمین آغاز و در حال حاضر پرسنل فنی این مجموعه در سایت مشغول به کار می باشند .

محصولات این کارخانه به سه بخش تقسیم می شوند که عبارتند از :

در بخش آهک؛‌ آهک زنده – آهک هیدراته – آهک میکرونیزه و کربنات کلسیم رسوبی

در بخش صنایع شیمیایی؛ کربنات سدیم سبک و سنگین – کلر و سود سوز آور

و در بخش ساختمانی؛ ملات خشک معمولی و صنعتی - محصولات بتن سبک هوادر اتو کلاو شده یا همان AACمی باشد .

با توجه به گستردگی تولیدات این کارخانه محصولات ما در صنایع بسیاری مورد استفاده قرار می گیرد ، که عمدتا عبارتند از:

صنایع فولاد – سیمان - پتروشیمی - صنایع غذائی – کاغذ سازی – لوله سازی - مصارف بهداشتی – رنگ سازی – چرم – مصارف کشاورزی – قند و شکر – داروئی و در قسمت بتن سبک و ملات خشک در صنعت ساختمان که هم باعث مقاوم شدن ساختمان ها در برابر زلزله می گردد و هم با مصرف این نوع محصول رعایت مبحث 19 مقررات ملی ساختمان که همان مبحث سیوینگ انرژی می باشد انجام می پذیرد .

بازار هدف این پروژه نه تنها مصرف داخلی بوده که می تواند قسمت عمده ای از محصولات خود را به خارج از کشور صادر نماید، که این مسئله باعث ارز آوری زیادی به کشور خواهد شد .

این مجتمع در زمینی به مساحت 61 هکتار احداث می گردد و جمع مبلغ سرمایه گذاری این واحد عظیم صنعتی بالغ بر دوازده هزار میلیارد ریال می باشد ، که 20 درصد آن از منابع داخلی تامین می شود و 80 درصد آن از طریق فاینانس خارجی و به صورت EPCF که همان مهندسی ساخت و تامین مالی می باشد صورت خواهد پذیرفت .

سطح زیر بنای این مجتمع برابر 150 هزار متر مربع خواهد بود .

در ابتدای راه اندازی فاز اول این کارخانه برآورد می گردد حداقل 1000 نفر بطور مستقیم مشغول بکار گردند و مطمئنا به صورت غیر مستقیم نیز افراد بسیاری مشغول بکار خواهند شد، که این امر باعث رونق منطقه و اشتغال زائی در کشور خواهد شد.

بر اساس برآورد این شرکت و در صورت عدم بروز مشکلات این پروژه ظرف مدت 3 سال به بهره برداری خواهد رسید؛‌ هر چند از همین ابتدای شروع بکار پروژه ، تعداد زیادی پرسنل در این واحد صنعتی جهت امور زیر بنائی مشغول بکار خواهند شد.

مدیران شرکت اعلام می کنند: ما خواهیم توانست در خلال این 3 سال بعضی از واحدهای کوچک پروژه را به بهره برداری برسانیم .

ارسال نظرات
آخرین اخبار