وضعیت اسفبار صنایع استان مرکزی

قفل بسته صنایع تولیدی استان چشم به کلید تدبیر دولت دارد

زنگ خطر تعطیلی 30 درصد صنایع استان مرکزی در آخرین سال از عمر دولت به گوش دولتمردان رسید و قفل بسته شده بر درب این صنایع به امید آنکه راهکارها تنها به وعده در عمر دولت ختم نشود چشم به تدبیر دولت دارد.
کد خبر: ۸۷۶۴۷۳۵
|
۳۰ مهر ۱۳۹۵ - ۰۷:۳۳

به‌گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛ سال آخر عمر دولت یازدهم رو به پایان است؛ دولتی که در روزهای نخستین عمر خود قول‌های بسیاری به مانند سایر دولت‌ها به مردم داد ولی اینکه در آخر چقدر توانسته به این وعده‌ها عمل کند! مردم باید پاسخگو باشند.

یازدهم بهمن‌ماه سال 94 بود که مسئولین استان میزبان مدیرکل پیگیری سفرهای استانی رئیس جمهوری بودند؛ جلسه‌ای که برای توجیه مسئولین استانی و شهرستانی برای بیان خواسته‌ها و طرح مشکلاتی بود که بتوانند در سفر رئیس جمهور به استان مرکزی به آن وعده عمل بپوشانند.

جلسه‌ای که مرتبا از زبان محمدرضا صالحی دبیر ستاد کاروان تدبیر و امید؛ سفر قریب الوقوع رئیس جمهور به این استان را می‌شنید شنید.

نه ماه از آن جلسه گذشته است و این روزها در حالی استان مرکزی چشم انتظار حضور هیئت دولت است که دیگر رمقی برایش نمانده است.

چهارمین قطب صنعت کشور چند سالی است که صدای دستگاه‌ها و ماشین آلات کارخانجاتش یکی پس از دیگری کمتر و کمتر می‌شود.

استانی با بیش از 2700 واحد صنعتی کوچک و بزرگ و دارای مهم‌ترین صنایع مادر تخصصی همچون ماشین‌سازی، واگن پارس، هپکو و... صنایعی که زمانی حرفی برای گفتن در عرصه داخلی و خارجی داشتند؛ چند سال است که با مشکلات اقتصادی عدیده‌ای دست و پنجه نرم می کنند.

تعطیلی نزدیک به 30 درصد واحدهای تولیدی استان مرکزی

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی گفت: 63 درصد از واحدهای صنعتی این استان با کمتر از 40 درصد ظرفیت تولیدی خود فعال هستند.

وی افزود:1 1 درصد تعطیل واحدهای تولیدی به شکل موقت و 23 درصد تعطیل دائم هستند که در این بین شهرستان زرندیه دارای بالاترین واحدهای خالی و پس از آن دلیجان به ترتیب بیشترین واحدهای تعطیل را دارا هستند، 31 درصد واحدهای فعال استان نیز دارای ظرفیت کمتر از 20 درصد و 28 درصد واحدها با ظرفیت 20 تا 40 درصد فعالیت داشتند که به واقع 60 درصد واحدهای تولیدی استان زیر 40 درصد و 7.3 واحدهای تولیدی با ظرفیت بین 80 درصد تا 100 درصد ظرفیت خود فعالیت ‌می‌کنند.

بیشترین مشکلات که 70 درصد واحدهای رصد شده داشتند تامین منابع مالی بود که تسهیلات و سرمایه در گردش جزو اصلی‌ترین برنامه‌ها بود و پس از آن تحریم‌های بین‌المللی و عدم پرداخت مطالبات از سوی دولت و همچنین عدم ثبات در قیمت مواد اولیه از دیگر مشکلاتی بود که این واحدها با آن دست و پنجه نرم می‌کردند.

روزهای سختی که هر روز پیش روی صنایع این استان قرار دارد بنا بود زودتر از این‌ها رخت بر بندد ولی گویا هیچ مرهمی برای زخم آنان یافت نمی‌شود و دیگر دولتمردان نیز برای درمان این زخم در طول بیش از سه سال راه به جایی نبرده‌اند.

صنایع استان که از تحریم‌های شدید اقتصادی رنج بسیاری را بر دوش می کشیدند با نواخته شدن سوت برجام بارقه‌ای از امید در دلشان یافت شد ولی افسوس و صد افسوس که این امید سرابی بیش نبود و هنوز کوله‌ای سنگین از مشکلات به همراه چاشنی بی‌توجهی مسئولین را بر دوش می‌کشند.

نوشدارویی که به کار واحدهای تولیدی استان نیامد

دولت یازدهم برای بیرون کشیدن صنایع استان و دیگر صنایع موجود در سطح کشور که وضعیت مشابه استان را داشتند طرح عارضه یابی واحدهای تولیدی را سال گذشته به منظور شناسایی مشکلات واحدهای تولیدی در دستور سازمان صنعت و معدن استان‌های دارای مشکل قرار داد.

اولویت این طرح نیز با واحدهای 10 نفر کارکن به بالا بود؛ طرحی که در نهایت در ماه‌های نخست امسال به یک جمع بندی و نتیجه در هر استان دست پیدا کرد؛ در روزهای نخست اردیبهشت‌ماه پیگیری پروژه‌های اولویت‌دار اقتصاد مقاومتی در بخش صنعت، معدن و تجارت و همچنین اجرای ابلاغیه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی برای تعیین تکلیف هفت هزار و 500 واحد تولیدی نیمه فعال و غیرفعال با هدف فعال رونق مجدد آن‌ها به معاونت امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت تفویض شد.

مدیران بیش از 1500 واحد تولیدی کوچک و متوسط استان مرکزی با اشتغال کمتر از یکصد نفر، به هزاران امید برای فعال شدن یا افزایش تولید و اشتغال که نیاز به تسهیلات بانکی داشتند با مراجعه به بخش «تسهیلات رونق تولید» در سایت بهین‌یاب درخواست تسهیلات مورد نیاز خود را ثبت کردند.

بیش از 700 واحد پس از بررسی به بانک‌های عامل معرفی شدند ولی در نهایت تنها 102 واحد تولیدی موفق شدند تا گوی سبقت را بربایند و از تسهیلات رونق تولید بهره‌مند شوند.

سوال اینجاست که آیا نظر کارشناسانه درباره 702 واحد تولیدی معرفی شده به بانک ها اشتباه بوده یا واحدهای تولیدی استان مورد بی مهری دولت در بخش تخصیص تسهیلات بیشتر به استان قرار گرفته‌اند یا اینکه بانک ها در این زمینه تمکین نکرده و همکاری لازم را با واحدهای تولیدی نداشته‌اند.

منوچهر توسطی نائب رئیس خانه صنعت،معدن و تجارت کشور با اشاره به تخصیص میزان تسهیلات رونق تولید به صنایع استان مرکزی گفت: از 16 هزار میلیارد تومان تسهیلات رونق تولید که از سوی دولت به واحدهای تولیدی کوچک، متوسط و طرح‌های بالای 60 درصد اختصاص یافته بود تنها مبلغ 450 میلیارد تومان که معادل 3 درصد کل اعتبارات است به واحدهای تولیدی استان اختصاص یافته است.

حال باید دید که دولت یازدهم در آخرین ماه‌های عمر خود می‌تواند گره کوری را که بر مشکلات صنایع و واحدهای تولیدی استان خورده است را بازکند یا اینکه تدبیرش راه به جایی نبرده و در سفر خود به این استان تنها راهکار به شکل وعده‌های عمل نشده در این دولت باقی می ماند.

باید منتظر ماند و دید که هیئت دولت در سفر به استان مرکزی آن هم با تاخیری خارج از حد انتظار برای مردم و مسئولین استان ره توشه‌ای پر را برای استان به ارمغان خواهد آورد یا خیر؟

انتهای پیام/

ارسال نظرات