معرفی 188 واحد تولیدی استان برای دریافت تسهیلات توسعه رونق تولید به بانک‌های عامل
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی خبر داد: 63 درصد از واحدهای صنعتی استان با کمتر از 40 درصد ظرفیت تولیدی خود فعالیت می‌کنند و 23 درصد از واحدهای تولیدی استان نیز تعطیل هستند.
کد خبر: ۸۷۰۵۴۴۹
|
۱۳ تير ۱۳۹۵ - ۲۲:۴۵

به‌گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی، محمدرضا حاجی‌پور رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی، روز گذشته در جمع اصحاب رسانه به سوالات خبرنگاران درباره مشکلات صنایع استان پاسخ داد؛ نشستی که در سالن جلسات این سازمان برگزار شد و گویا جلسه به قدری برای برخی از رسانه‌ها جذاب بود که از حضور دست کم دو خبرنگار به خوبی مشهود بود.

* با توجه به اینکه از چند ماه گذشته طرح عارضه‌یابی واحدهای صنعتی استان را در دستور کار قرار دادید نتیجه حاصله چه شد؟ آیا مطالعه سه هزار واحد در دستور کار قرار گرفت یا با اولویت واحدهای تولیدی با وضعیت بحران؟

طرح عارضه‌یابی که در سال گذشته به منظور شناسایی مشکلات واحدهای تولیدی استان دستور کار قرار گرفت با اولویت‌بندی صورت گرفته واحدهای 10 نفر کارکن به بالا را به شکل مستقیم با مشارکت جهادکشاورزی، شرکت شهرک‌های استان و هماهنگی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استانداری مورد مطالعه قرار گرفت که 63 درصد از واحدهای صنعتی استان با کمتر از 40 درصد ظرفیت تولیدی خود فعال هستند.

11 درصد تعطیل واحدهای تولیدی به شکل موقت و 23 درصد تعطیل دائم هستند که در این بین شهرستان زرندیه دارای بالاترین واحدهای خالی و پس از آن دلیجان به ترتیب بیشترین واحدهای تعطیل را دارا هستند، 31 درصد واحدهای فعال استان نیز دارای ظرفیت کمتر از 20 درصد و 28 درصد واحدها با ظرفیت 20 تا 40 درصد فعالیت داشتند که به واقع 60 درصد واحدهای تولیدی استان زیر 40 درصد و 7.3 واحدهای تولیدی با ظرفیت بین 80 درصد تا صد در صد ظرفیت خود فعالیت ‌می‌کنند.

بیشترین مشکلات که 70 درصد واحدهای رصد شده داشتند تامین منابع مالی را داشتند که تسهیلات و سرمایه در گردش جزو اصلی‌ترین برنامه‌ها بود و پس از آن تحریم‌های بین‌المللی و عدم پرداخت مطالبات از سوی دولت و همچنین عدم ثبات در قیمت مواد اولیه را بود.

*تاکنون چه اقداماتی برای شرکت‌های مادر تخصصی صورت گرفته است؟

مسائل و مشکلاتی که صنایع مادر با آن مواجه هستند نداشتن پروژه‌های متعدد یکی از دلایل آن بود یکی از راهکاریهای صورت گرفته شناسایی علل بروز مشکلات بود که در این راستا مشکلات صنایع مادر از جمله واگن پارس، آذر آب، آونگان، کمباین‌سازی و هپکو در ده روز گذشته در کارگروه ملی مطرح شد چرا که اقداماتی که می‌بایست در استان صورت بگیرد به نتیجه درخور توجهی نرسید با توجه به اینکه حل بسیاری از مشکلات در حوزه کاری استان نبود بنابراین مشکلات این بنگاه‌های بزرگ در کارگروه ملی مطرح و بررسی شده است.

بحث بدهی‌های معوقه واگن پارس، آذر آب، آونگان و هپکو که 18 ماه استمهال از بانک‌ها که به مدت پنج سال تقسیط پیدا کرد همچنین در بحث مشکلات این بنگاه‌ها با تامین اجتماعی و امور مالیاتی اقداماتی درباره بخشودگی جرایم و تقسط بدهی‌ها اولیه و نیز سرمایه در گردش صورت گرفت که هر یک از این اقدامات خاص با توجه به مشکلات مرتبط با بنگاه تولیدی بود که این امر نیازمند تعامل میان دستگاه‌ها و زمان است و امیدواریم تامین سرمایه در گردش بنگاه‌ها نیز از سوی بانک مرکزی محقق شود و در نیمه اول شاهد تحول جدی باشیم.

*آیا مصوبه کارگروه ملی تسهیل و رفع موانع تولید درباره حمایت از شرکت واگن‌پارس مبنی بر عدم واردات واگن از روسیه اجرایی شده است؟

در کارگروه ملی ستاد تسهیل و رفع موانع تولید شخص وزیر مطرح کرد که بحث 5 هزار واگن از نوع باری که قرار بود از کشور روسیه وارد شود با رایزنی‌های صورت گرفته بنا شد این قرارداد در حوزه عقد قرارداد با مجموعه شرکت واگن پارس دنبال شود که زمینه اولیه مبنی بر عدم صدور مجوز واردات واگن‌های باری صادر شده و به هیچ عنوان بحث واردات دیگر مطرح نیست.

به غیر از واگن پارس سه مجموعه ساخت واگن در کشور فعال هستند بایستی یا سهمی از تولیدات داشته باشند یا اینکه بنا به تاکیدی وزیر تمام مجموعه تولید کننده واگن‌های باری و مسافری کنسرسیومی با محوریت واگن پارس تشکیل دهند و این شرکت نسبت به عقد قرارداد رسمی اقدام کند و نهایتا تولید واگن‌ها را در زیرمجموعه قراردارد کنسرسیوم توزیع کند.

*چرا نظارت دقیقی بر روی برداشت معادن به ویژه معدن سوالفت سدیم میقان صورت نمی‌گیرد؟

در حوزه معدن قانون معادن صراحتا اعلام کرده که هر مجموعه معدنی که ذخیره معدنی دارد با مجوز سازمان قابلیت برداشت را دارد ولی دغدغه‌ای که ما خود نیز به دنبالش هستیم بحث ارزیابی زیست‌محیطی بهره‌برداری از معادن و حفظ محیط زیست در حوزه معدن است.

در قانون صراحتا اعلام شده که در صورتی که در پروانه بهره‌برداری ذکر حداقل قید شده باشد معدن باید حداقل‌ها را برداشت کند که تا 25 درصد افزایش ظرفیت نیز بلامانع است بیش از این میزان اگر بخواهد برداشتی صورت بگیرد باید نسبت به اصلاح بهره‌برداری اقدام و شرایط را در راستای صدور پروانه بهره‌برداری جدید در این حوزه مهیا سازد.

با توجه به استراتژی بودن این ماده معدنی و بحث صرفه‌جویی ارزی که به همراه دارد سال 90 با توجه به طرح بهره‌برداری جدید معدن از سوی وازرتخانه با برداشت 600 هزار تن موافقت شد و با بررسی‌های صورت گرفته مشخص شد که در بهره‌برداری‌های دور قبل 8 میلیون تن برداشت داشته است.

نظارت در قبل ضعیف‌تر بوده ولی با مدیریت جدید با فعال شدن بخش مانیتورینگ معادن درصدد هستیم که تردد کامیون‌ها و برداشت‌های صورت گرفته را نظارت داشته باشیم، هرگز نباید بحث زیست محیطی و اقتصادی را فدای یکدیگر کرد که می‌بایست بحث فرابخشی را در این زمینه شاهد باشیم.

بحث اشتغال، سرمایه‌گذاری و امنیت سرمایه‌گذاری و سلامت مردم برایمان مهم است ولی این سازمان این آمادگی را دارد که ارزیابی مباحث زیست‌محیطی معدن سولفات میقان را براساس اعتبارات مجموعه پیگیری کنیم تا شاعبه‌های موجود را رفع سازیم؛ حتی از توانمندی شرکت‌های بین‌المللی در بخش ارزیابی مسائل زیست‌محیطی بهره گیریم، صدور مجوز و حتی میزان برداشت از سوی وازرتخانه صورت می‌گیرد.

مباحث زیست‌محیطی این معدن در شورای عالی معادن برای صدور مجدد بهره‌برداری مطرح شده و اگر ایرادی وجود داشته از سوی مسئولین حفظ حفاظت محیط زیست استان بایستی پیگیری می‌شده که در حال حاضر نیز سازمان صنعت در حال پیگیری مباحث مربوطه است تا بتوانیم مسائل زیست محیطی را نیز رعایت کنیم.

*چه تعداد از واحدهای صنعتی استان در سیستم بهین‌یاب ثبت نام کرده‌اند؟

براساس آمار موجود 820 واحد تولیدی استان در سامانه بهین‌یاب برای دریافت تسیهیلات رونق تولید ثبت نام کرده‌اند که با توجه به شاخص‌های در نظر گرفته شده واحدهای تولیدی به بانک‌های عامل معرفی می‌شوند.

صادرات، اشتغالزایی، بازار واحدهای تولیدی ثبت نام شده در سامانه و بحث منحصر بودن کالاهای تولیدی جزو این شاخص‌ها هستند که در سه مرحله اقدام به پایش واحدهای تولیدی شد، نظر کارشناسان سازمان، پیگیری در کارگروه رونق تولید و در نهایت در کارگروه ستاد تسهیل تسریع و به بانک عامل معرفی می‌شوند.

از مجموع 820 واحد ثبت نام شده در سامانه 402 واحد تولیدی در کمیته‌های کارشناسی مورد بررسی قرار گرفته که 342 واحد در مجموع کارگروه رونق تولید تائید و با هماهنگی‌های صورت گرفته به بانک‌های عامل معرفی شدند که در حقیقت تا به امروز 188 واحد تولیدی استان به بانک‌های عامل برای دریافت تسهیلات توسعه رونق تولید معرفی شدند.

211 میلیارد تومان اعتبار برای واحدهای تولیدی در نظر گرفته شده که از این میزان تسهیلات سهم اولیه برای مجموعه واحدهای تولیدی استان از 16 هزار میلیارد تومان که برای راه‌اندازی 7500 واحد تولیدی تخصیص یافته 450 میلیارد تومان به استان تخصیص یافته که با توجه به میزان درخواست‌های استان به رقمی بیش از این مبلغ دست خواهیم یافت و بنا شد در صورتی که سایر استان‌ها نتوانند در بحث جذب اعتبارات در حوزه استان خود عمل کنند به استان مرکزی این سهم تعلق گیرد که پیش بینی 1500 میلیارد تومانی را در این بخش داریم.

*موارد گشایش‌هایی پس از برجام بر صنعت استان کدامند؟

پس از برجام انعقاد قرار داد با یک شرکت آلمانی، انعقاد قرار داد یک شرکت ترکیه‌ای در مجموعه شهرک صنعتی ایبک‌آباد، همکاری و حضور یک شرکت کره‌ای در ساخت پالایشگاه پلاسمای خون زرندیه، مشارکت و همکاری شرکت آلمانی زیمنس برای راه‌اندازی نیروگاه رود شور از جمله اقدامات صورت گرفته در استان پس از برجام بده است.

با فراهم شدن زمینه شاهد حضور سرمایه‌گذاران خارجی هستیم و امیدواریم با حضور سرمایه‌گذاران خارجی و داخلی و مشارکتی که شکل می‌گیرد بتوان شرایطی را برای ایجاد واحدهای تولیدی جدید و رغبت به خروج از شرایط رکود برای سایر واحدهای تولیدی مهیا سازیم.

*تلاش برخی از سهامداران واحدهای صنعتی استان برای خروج از استان از جمله مجموعه کمباین‌سازی تا چه میزان صحت دارد؟ اگر مسجل شود سازمان برای جلوگیری از این امر چه اقدامی را در دست تدبیر دارد؟

بحث انتقال کمباین‌سازی از سال گذشته مطرح شد جلسات مختلفی نیز با آستان قدس رضوی برگزار شد و در حال حاضر آستان قدس رضوی بحث جابه جایی این واحد تولیدی را مد نظر نداشته و حتی به دنبال سرمایه‌گذاری مجدد در برخی از واحدهای تولیدی دیگر در استان است.

براساس قانون و آنچه در دستورالعمل‌ها و شیوه‌نامه‌های سازمان صنعت و معدن قرار دارد این است که اگر واحد تولیدی بخواهد از استانی به مکانی دیگر منتقل شود هماهنگی لازم بایستی میان سازمان صنعت، معدن و تجارت هر دور استان صورت گیرد و در صورت موافقت می‌توان در استان جدید پروانه صادر شود که تاکنون چنین توافقی صورت نگرفته و به دنبال این نیز نیستیم و حتی مسئولین استان نیز با این مسئله موافق نیستند.

اخیرا هم بخشنامه‌ای از سوی معاون اول رئیس جمهور به نهادهای غیر دولتی و بانک‌ها و موسسات مالی صادر کرده‌اند که این دست واحدها با اعتبارات درونی و بدون توجه به اعتبارات دولتی راه‌اندازی شود که این امر نیز در دستور کار قرار گرفته است.

*شرکت صنایع اراک که به دلیل ورشکستگی به بخش خصوصی واگذار شد می‌بایست با رونق شرکت زمینه اشتغال را فراهم سازند ولی متاسفانه تا به امروز محقق نشده است؟

اخیرا در جلسه‌ای که با مدیرعامل مجموعه برگزار شد نسبت به فعالیت مجدد کارخانه تاکید داشتیم و با توجه به بحث فرسوده بودن تجهیزات و ماشین‌آلات و عدم به صرفه بودن تولید شرکت صنایع اراک به دنبال تغییر نوع تولید بودند که بنا شد پیشنهادات خود را به سازمان ارائه کنند و از آنجائیکه در شعاع 30 کیلومتری استان قرار دارد و امکان صدور مجوز برای هر صنعتی در این محدوده میسر نیست باید هماهنگی‌های لازم با محیط زیست صورت گیرد و با موافقت حفاظت محیط زیست استان آمادگی تغییر در نوع تولید را داریم و مجوز را صادر خواهیم کرد.

*دانشگاه و صنعت دو بازوی مکمل در بحث پیشرفت صنایع کشور به شمار می‌روند آیا تعاملاتی با دانشگاه صورت گرفته است یا خیر؟

تفاهم نامه‌ای با دانشگاه صنعتی در حوزه بخش معدن و با دانشگاه اراک در بحث نیاز سنجی و نیازها و درخواست‌های بخش تولید منعقد شد و با دانشگاه آزاد اسلامی نیز در حوزه بحث عارضه‌یابی و مشکلات و نیز در حوزه فرصت‌های مطالعاتی که اساتید دانشگاه‌ها می‌توانند در مجموعه بخش صنعت فعالیت داشته باشند به توافقاتی در این زمینه دست پیدا کرده‌ایم.

متاسفانه شکاف عمیقی میان صنعت و دانشگاه وجود داشته که در تلاش برای رفع این شکاف هستیم تا شاهد رفع موانع بخش تولید توسط دانشگاه‌های استان باشیم.

در بخش شرکت‌های دانش‌بنیان با توجه به رویکردی که در سازمان وجود دارد با شناسایی 36 واحد در استان درصدد هستیم که از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان در این زمینه نیز بهره‌مند شویم تا شرایطی را برای بهره‌گیری از تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی فراهم کنیم.

با توجه به رویکردی که در این بخش وجود دارد صندوق نوآوری شکوفایی 3 هزار میلیارد تومان اعتبار برای شرکت‌های دانش‌بنیان تخصیص داده که متاسفانه سال گذشته از این میزان 1.2 میلیارد تومان به استان مرکزی در این بخش اختصاص یافت.

*با توجه به توانمندی استان در حوزه فرش دست باف چه اقداماتی برای احیا و برندسازی فرش ساروق صورت گرفته است؟

سال گذشته فرش ساروق ثبت جهانی شد مسائل و مشکلاتی زیادی در بخش فرش وجود دارد از جمله تامین مواد اولیه، رنگرزی‌ها، بافت، فروش و بازاریابی؛ در حوزه کشورهای اسلامی فرش دستباف ایران جزو برندهای معتبر جهانی است ولی حضور کشورهای چین، هند و پاکستان مشکلاتی را در این زمینه برای کشور ایجاد کرده بود که سال گذشته سند توسعه فرش دستباف در استان تدوین و در کارگروه برنامه‌ریزی و اشتغال مصوب و در حال پیگیری برای اعتبارات هستیم و خوشبختانه در برنامه ششم توسعه نیز به طور جد این بحث مورد پیگیری است.

نگاه ویژه‌ای به فرش ساروق، سلطان آباد و جیریا هستیم که جزو برندهای مطرح بوده‌اند همچنین در بحث آموزش براساس مصوبات مرکز فرش ایران می‌بایست برای احیاء این صنعت از مربیان مطرح استان استفاده شود و توجه داشته باشیم که نوع بافت در استان با استان‌هایی همچون آذربایجان متفاوت است.

انتهای پیام/

ارسال نظرات