خبرهای داغ:
حجت الاسلام والمسلمین مهدوی راد:

نقش زنان بزرگ تاریخ کربلا، برای نسل های جدید بازخوانی شود

استاد حوزه بر لزوم ترسیم دقیق چهره واقعی از حماسه زنان بزرگ تاریخ کربلا تاکید کرد.
کد خبر: ۸۷۶۱۱۵۸
|
۲۲ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۲
نقش زنان بزرگ تاریخ کربلا، برای نسل های جدید بازخوانی شود
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، حجت الاسلام والمسلمین مهدی راد در مراسم عزاداری شام غریبان در دارالقرآن علامه طباطبایی(ره) گفت: حادثه کربلا، حادثه ای چند بعدی است که هر بعدی از آن را بررسی می کنیم، ابعاد مختلف دیگر از آن صادر می شود.

وی افزود: عاشورا، روزی عجیبی است، این روز، روز برخاک افتادن انسان های بزرگی است که هر کدام از این یاران به دنیایی می ارزیدند.

استادحوزه بیان کرد: امروز همه هستی بر امام حسین(ع) و مظلومیت ایشان گریه می کنند؛ روز بسیار سختی است که عالم و آدم بر حضرت می گریند.

وی گفت: امروز، یک سوی حادثه عاشورا تمام می شود؛ بر اساس شمارش مرحوم سماوی، شمار یاران امام حسین(ع) بیش از 100 نفر بودند که در روز عاشورا به شهادت رسیدند.
حجت الاسلام والمسلمین مهدوی راد بیان کرد: نقش زن در حادثه عاشورا نقشی بسیار مهم است که از امروز نقش و جایگاه  حضرت زینب(س) بیشتر نمایان شد.

وی افزود: در روز عاشورا، کوفی چندانی که تبار شیعی باشد  وجودنداشت؛ دستگاه اموی به اجبار مردم را از کوفه به سمت کربلا می بردند که بسیاری از مردم در بین راه حرکت می کردند.

استادحوزه بیان کرد: شبکه هایی مثل وصال که شبه می کنند یک عده شیعه در کربلا امام خویش را کشتند، کاملا اموی هستند که حتی نباید آنها را سنتی و وهابی دانست، زیرا تبار و افکار آنها اموی است.

وی گفت: هر 25 فرمانده سپاه یزید عثمانی بودند؛ کوفه زمان امام حسین(ع) کوفه زمان امام علی(ع) نیست؛ معاویه دو بار شیعیان را از کوفه بیرون کرد و جای آنهارا به اموی ها داد.

حجت الاسلام والمسلمین مهدوی راد بیان کرد: یکی از زنان بزرگ حادثه کربلا، همسر عبدالله ابن عمیر است که پیش از آغاز رسمی درگیری ها در کربلا با رشادت غیرقابل وصفی مبارزه کرد و به شهادت رسید؛ ام وهب که همسر وی بود، در کنار جنازه شوهر رسید و مویه کرد؛ شمر نیز دستور  داد که این زن را نیز به شهادت برسانند.

وی افزود: یکی از زنان بزرگ حادثه کربلا همسر جناب زهیر بود؛ زهیر یکی از یاران شهید امام حسین(ع) گرایش عثمانی داشت، ولی چندان نیز متعصب نبود، ولی با امام(ع) نیز نبود؛ در این بین همسر او «دلهم» وی را به حضور در بین یاران امام تشویق کرد و پس از ملاقات با امام حسین(ع) به حدی تغییر کرد که همه مردم پس از مشاهده او، متوجه شدند که چقدر ایشان عوض شده است و در شب عاشورا به امام عرضه می کند که اگر هزار بار در راه شما بمیرم و زنده شده و بمیرم شما را رها نخواهم کرد.

استادحوزه بیان کرد: یکی از شخصیت های بی نظیر روز عاشورا جناب حر بود که در روز عاشورا تنها امام او عوض شد و با یک تردید امام خود را تغییر داد و از خاک به عرش رسید.

وی گفت: در میان زنان دیگری که در عاشورا نقش آفرین بودند، حضرت رباب است که تعبیرات بسیاری در وصف ایشان بیان شده است؛ در مجلسی که یزید برای مانور قدرت خود تشکیل داد، زنان با شکوه اهل بیت(ع) قیامت به پا کردند؛ حضرت رباب پس از جسارت یزید به سر امام ، کنار تشت آمد و نشست و سر امام را از تشت برداشت و فرمود که تو را فراموش نمی کنم و با اشاراتی که داشتند، یزید را محکوم کردند.

حجت الاسلام والمسلمین مهدوی راد بیان کرد: پس از ماجرای کربلا بسیاری از مردم از نقش امام سجاد(ع) در احیای فرهنگ امامت غافل هستند؛ ایشان یک جریان جدیدی در عرصه امامت ایجاد کردند و شیعیان را حیات دادند، زیرا یزید سعی کرد با فجیع ترین شکل امام را به شهادت برساند تا همه صداهایی که بر ضد خود بود را از بین ببرد.

وی افزود: خطبه حضرت زینب(ع) بیش از یک صفحه ونیم  است چون ایشان می دانستند که آنها اجازه نمی دهند که ایشان سخنان خود را بیان کنند، ولی در همین یک صفحه و نیم نیز به حدی معارف را بیان کردند که دنیا را به شگفت واداشت.

استادحوزه بیان کرد: امویان سعی داشتند که به هر نحو ممکن جبرگرایی را نهادینه کنند و بگویند که خلافت حق آنها بود؛ آنها با هاشمیان تلاقی دو گروه نبودند، بلکه تلاقی دو فکر و مکتب متفاوت بود؛ به همین خاطر این همه تفاوت در نگاه و رفتار بزرگان این دو خاندان بود.

وی گفت: امویان عقده های فراوانی از آل هاشم داشتند که برخی از این عقده ها را نیز سعی کردند که با دروغ پردازی و روایت سازی جبران کنند و در همین راستا بیان کردند که پیامبر بیان کردند که اگر من پیامبر نمی شدم معاویه پیامبر می شد.

حجت الاسلام والمسلمین مهدوی راد بیان کرد: در این بین حضرت زینب باید واژه هایی به کار می بردند که تمام این بافته ها را از بین ببرد؛ یزید در این مجلس سعی کرد که شهادت امام حسین(ع) را مجازات خدا علیه ایشان معرفی کند؛ ولی حضرت زینب به خوبی پاسخ او را دادند و او را تهدید کردند که تاریخ مشخص می کند که شما چه بودید و ما چه بودیم و چه کردیم.

وی افزود: حضرت زینب(س) بیان کردند که ای یزید تو پسر آزاد شده ای و زیربرق شمشیر ایمان آوردید، حال چرا ادعای ایمان می کنید؟ حضرت زینب(س) کانون غیرت بودند و با مطالبی که بیان کردند هجومی حماسی علیه او آوردند و تمام آنچه یزید گفته بود  علیه خود او شد و او را برای همیشه رسوا کرد؛ همانجا که ایشان فرمود که چگونه باید از فرزند جگر خوار انتظار انسان بودن داشت.
ارسال نظرات