خبرهای داغ:
عضوهیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع)؛

مشکلات اقتصاد ایران از خود تحریمی است

استاد اقتصاد گفت: آنچه امروز برای اقتصاد ایران مشکل ایجاد کرده، تحریم های ۲۰ درصدی خارجی نیست، بلکه خود تحریمی جامعه ایران است که مشکلات عدیده را رقم زده است.
کد خبر: ۸۷۵۵۷۸۲
|
۱۱ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۸
مشکلات اقتصاد ایران از خود تحریمی است
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، حجت الله عبدالملکی در همایش دوره آموزشی اقتصاد مقاومتی در مدرسه معصومیه قم اظهارداشت: امروز اجرای اقتصاد مقاومتی که رمز بقا و نجات ایران اسلامی از دست دشمنان می باشد، همانند عملیات کربلای 5 است که باید همت کرد و "یاعلی" گفت تا اجرایی شود.

دبیر شورای اقتصاد  رسانه ملی افزود: امروز همه از دیگران انتظار اجرا و انجام اقتصاد مقاومتی دارند در حالیکه هر کسی باید از خودش شروع کند و نسبت به این مساله احساس وظیفه کند.

نویسنده کتاب « اقتصاد مقاومتی » بیان داشت: امروز جامعه ایرانی شناخت چندانی از اقتصاد مقاومتی و دست آورد هایی که با تحمل سختی ها عاید کشور می شود، ندارد لذا باید مبلغین و طلاب از هر ظرفیتی برای آگاهی بخشی و شفاف کردن مساله اقتصاد مقاومتی و فواید آن برای مردم سخن بگویند.

استاد دانشگاه امام صادق(ع) با اشاره به اینکه داستان تحریم ها، داستانی است که اکثر جامعه با آن آشنا نیستند، گفت: آنچه مردم از تحریم ها می دانند و بر اثر تبلیغ، بیش از آنکه خود تحریم اثر داشته باشد، عملکرد مردم آسیب رسان است.

وی افزود: دشمن زیرکانه و هدفمند تحریم ها را مدیریت کرد و باید بدانیم تحریم های دو نوع خارجی و داخلی است که متاسفانه تحریم خود به خودی کمر اقتصاد کشور را آسیب پذیر کرده است.

عبدالملکی بیان داشت: اثری که تحریم های خارجی بر اقتصاد ایران می گذارد 20 درصد است و این در حالی است که خود تحریمی ها 80 درصد آسیب رسانده است.

عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق(ع) ادامه داد: خود تحریمی ها در قالب 5 حوزه آسیب هایی را بر اقتصاد جامعه تحمیل کرده اند که عبارتند از؛ «تولیدکنندگان داخلی علیه مردم »، «مردم علیه تولیدکنندگان داخلی»، «بانک علیه تولیدکننده »، «دولت علیه تولیدکننده» و « جریان های سیاسی علیه مردم» .

وی به عنوان مثال به خودتحریمی تولیدکنندگان داخلی علیه مردم اشاره کرد و اظهارداشت: در این مدل خود تحریمی تولید کننده مواردی همچون « عرضه کم کیفیت محصولات »، « احتکار محصول »، « گرفتن تسهیلات افزایش سرمایه و هزینه برای غیر از تولید» را که منجر به بروز مشکلات اقتصادی است را رقم می زند.

عبدالملکی گفت: متاسفانه در وضع موجود 30 درصد تولیدکنندگانی که کالای خود را با کیفیت پایین عرضه می‌کنند، می توانند بدون افزایش هزینه کیفیت کالای خود را افزایش دهند و این در حالی است که نه کیفیت را افزایش می دهند و نه قیمت را کاهش می دهند.

وی در بخش دیگری از سخنانش به « تحریم جریان های سیاسی علیه مردم » عنوان کرد و گفت: وقتی جریان های سیاسی برای باقی ماندن بر سر قدرت اقدام به تخریب جریان رقیب و دستآوردهای آن می کنند، به این نیت که جریان رقیب را در نظر مردم ساقط کنند، گاهی خسارت هایی به اقتصاد کشور و معیشت و رفاه مردم می زنند که جبران آن بسیار دشوار است، این نوع اقدام جریان های سیاسی در اصطلاح اقتصاد مقاومتی "تحریم جریان های سیاسی علیه مردم" نامیده می شود.

دبیر شورای اقتصاد رسانه ملی افزود: امروز دشمن توانسته با حربه و نیرنگ خود تحریمی را در کشور اجرایی کند و اگر مردم آگاه و هوشیار باشند می توانند با یک « یاعلی » دیگر باز هم نقشه دشمنان را بر هم بزنند.

وی تصریح کرد: اقتصاد مقاومتی یعنی مذاکره برای رفع تحریم های داخلی، تحریم هایی که 80 درصد مشکلات اقتصادی کشور را رقم زده است ، دولت، مسئولان و برنامه ریزان بجای اینکه چندین سال وقت برای 20 درصد تحریم خارجی بگذارند باید فکری به حال تحریم های داخلی کنند.
ارسال نظرات