خبرهای داغ:

مشهورترین نمایش‌نامه‌های تاریخ ادبیات جهان در قم به روی صحنه رفت

اکران نمایش تئاتر هملت «هملت» از روز بیستم مردادماه در فرهنگسرای جوان قم آغاز شده و تا روز پنجم شهریورماه ادامه دارد.
کد خبر: ۸۷۲۹۲۴۱
|
۲۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۱
مشهورترین نمایش‌نامه‌های تاریخ ادبیات جهان در قم به روی صحنه رفت
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، یکی از مشهورترین آثار نمایش‌نامه‌های تاریخ ادبیات جهان، «هملت» اثر ویلیام شکسپیر نمایش‌نامه نویس و شاعر شهیر بریتانیایی بوده که در سال 1602 میلادی نوشته شده است.

هملت شاهزاده معروف دانمارکی است که پدرش به شکل مرموزانه‌ای به قتل رسیده اما روح شاه بر او نمودار گشته و چگونگی قتل خود توسط برادرش را بازگو می‌کند و از هملت(پسرش) تقاضا می‌کند انتقال این کار ناجوانمردانه را بگیرد و او نیز در صدد انتقام برمی‌آید.

هملت ابتدا اطمینانی به درستی این موضوع نداشته ولی در واقع این نمایش راه را به او نشان می‌دهد و از رازی پنهان آگاهش می‌کند.

تئاتر «هملت» که به همت گروه گاراژ اکران شده، برداشتی آزمایشگاهی از نمایش‌نامه اثر ویلیام شکسپیر است که کارگردانی آن را عین علوی و نویسندگی‌اش را احسان عزتی برعهده دارند.

تمرینات این نمایش از مهرماه سال گذشته آغاز شد و بازیگران و اعضای تیم اجرایی گاراژ تئاتر که تنها گروه آزمایشگاهی کشور هستند، پس از 9 ماه تمرین مستمر و روزانه کارشان را در مردادماه آماده کردند اما همچنان قصد دارند با اکران و اجرای اولیه این نمایش‌نامه، تمرینات‌شان را 6-5 ماه دیگر ادامه داده و آن را توسعه دهند.

در توضیح عزتی نویسنده این کار پیرامون متن و پلات این نمایش آمده است: «در بخشی از متن نمایش‌نامه شکسپیر، هملت در مورد نمایش و لزوم وجود آن می‌گوید: بازیگران برای یک افسانه برای یک سودا، روح خود را چنان در قالب تصورات‌شان در می‌آورند که از تاثیر آن چهره‌های‌شان یکسر رنگ می‌بازد، اشک در چشمان‌شان می‌نشیند، آشفتگی در هیاتشان پدیدار می‌شود، صدایشان در هم می‌شکند و حرکات و سکنات‌شان همه به ریخت پندارشان در می‌آید. و این همه برای هیچ! ... بازیگران نمی‌توانند رازی را پنهان کنند، همه را خواهند گفت».

عین علوی کارگردان این نمایش در خصوص مراحل تولید این نمایش می‌گوید: «هملت» با تلاش هر روزه‌ی تیم بازیگران و عوامل در 9 ماه به مرحله‌ی اول اجرا رسید؛ در این مرحله از مهم‌ترین دغدغه‌های گروه اجرایی نمایش این کار برای تعداد زیادی از علاقه‌مندان به هنر و نمایش در شهر قم است.

وی ادامه می‌دهد: بعد از چندین سال تمرین و اجرا در شهر قم، می‌دانیم که درک نمایشی مردم قم در سطح بسیار قابل قبولی قرار دارد و به همین دلیل اجرا در این شهر و برای همشهریان گروه تئاتر گاراژ، جزو لذت‌بخش‌ترین مراحل تولید یک محصول توسط گاراژ تئاتر است اما به جز یکی، دو سالن، محل دیگری برای ایجاد ارتباط با مخاطب قمی وجود ندارد و این باعث سخت‌تر شدن ارتباط با هنرمندان و هنردوستان قمی است.

حبیب ارمکان، سعید اکبرزاده، مهدی سلیمانی و احسان عزتی بازیگران نمایش «هملت» هستند و ایفای نقش می‌کنند، عین علوی موزیک این نمایش را انجام می‌دهد و مصطفی معراجی(عکاس)، سالار حسینی‌فر(طراح نور) و هانی عبدالمجید و حامد گایینی از دیگر عوامل اجرایی این برنامه هستند.

نمایش جذاب «هملت» همه روزه از ساعت 19 روز بیستم مردادماه در محل پلاتوماه فرهنگسرای جوان قم واقع در انتهای خیابان خاکفرج آغاز به کار کرده و تا پنجم شهریورماه برای عموم مردم اکران می‌شود که همچنین دانشجویان می‌توانند با ارائه کارت دانشجویی، از تخفیف 33 درصدی اجرای آن بهره ببرند.
ارسال نظرات