قائم مقام گروه آینده‌نگری فرهنگستان علوم پزشکی:

فیش‌های نجومی عامل تبعیض و بدبینی کادر سلامت نسبت به پزشکان شده است

قائم مقام گروه آینده‌نگری فرهنگستان علوم پزشکی ضمن بیان اینکه آنچه امروز به عنوان یکی از تبعات طرح تحول سلامت مشاهده می‌شود، وجود فیش‌های نجومی در جامعه پزشکی است،‌گفت:این عامل منجر به تبعیض و بدبینی کادر سلامت نسبت به پزشکان شده است.
کد خبر: ۸۷۲۷۸۱۵
|
۲۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۳

به گزارش سرویس بسیج جامعه پزشکی خبرگزاری بسیج، زهره الهیان، قائم مقام گروه آینده‌نگری فرهنگستان علوم پزشکی ضمن برشمردن مهمترین جنبه آسیب‌های طرح تحول سلامت گفت: یکی از نقایصی که از شروع این طرح به چشم می‌خورد و نادیده گرفته شد در ارتباط با موضوع پیشگیری و آموزش مردم برای ارتقاء سطح سلامت بود.

قائم مقام گروه آینده‌نگری فرهنگستان علوم پزشکی اظهار کرد: در این طرح اعتبارات صرفاً به سمت درمان سوق داده شده و بیشتر از آنکه سلامت محور باشد درمان محور بوده است.

الهیان، ضمن بیان اینکه آنچه امروز به عنوان یکی از تبعات طرح تحول سلامت مشاهده می‌شود، وجود فیش‌های نجومی در جامعه پزشکی است،‌ گفت: این عامل منجر به تبعیض و بدبینی کادر سلامت نسبت به پزشکان شده است.

وی شکاف درآمدی را باعث ایجاد نارضایتی در کادر سلامت دانست و آن را عامل مهمی برای تأثیرگذاری منفی و اختلال در ارائه خدمات سلامت توسط این کادر به مردم و بیماران برشمرد.

قائم گروه آینده‌نگری فرهنگستان علوم پزشکی ادامه داد: یکی دیگر از معایب طرح تحول سلامت بودجه هنگفتی است که برای اجرای این طرح لازم است که قاعدتاً ضمانتی برای تداوم ندارد و ممکن است در مجلس فعلی و دولت‌های آینده با این میزان اعتبار موافقت نشود که در آن زمان چالش جدیدی برای نظام سلامت اتفاق خواهد افتاد.

الهیان، با اشاره به فرصت باقیمانده برای مسئولین وزارت بهداشت تا پایان دولت یازدهم برای برطرف کردن این نقایص به بیان راهکارها پرداخت و الگوی اقتصاد مقاومتی را که مورد تأکید مقام معظم رهبری است بهترین راه حل این معضل بیان کرد.

وی بر لزوم مباحث کارشناسی مفصل توسط صاحب‌نظران حوزه سلامت حول محور تدوین الگوی اقتصاد مقاومتی در حوزه سلامت تأکید و تصریح کرد: بر این اساس اقدام‌هایی در گروه آینده‌نگری فرهنگستان علوم پزشکی وجود دارد که طی آن جلساتی نیز برای بررسی مدل اقتصاد مقاومتی در حوزه سلامت برگزار شده و ادامه دارد.

این عضو بسیج جامعه پزشکی در پایان گفت: اگر بتوانیم در حوزه سلامت و در سالی که به نام اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل نامیده شده به الگوی کارآمدی برسیم قدم مؤثری برای رسیدن به آینده مطلوب در حوزه سلامت برخواهیم داشت و الگویی ارائه خواهیم داد که برای دولت‌های آینده ملاک عمل قرار گرفته و کارآمد باشد.

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار