خبرهای داغ:
با حضور آیت الله میرباقری؛

جلسه توجیهی طرح نظام فکری در شاهرود برگزار شد

جلسه توجیهی طرح نظام فکری«اندیشه بنیادین شیعی» با حضور آیت الله میرباقری در شاهرود برگزار شد.
کد خبر: ۸۷۲۵۷۱۶
|
۲۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۸
به گزارش خبرگزاری بسیج از شاهرود، جلسه توجیهی طرح نظام فری (اندیشه بنیادین شیعی) با حضور آیت الله میرباقری رئیس فرهنگستان علوم اسلامی در حسینیه حضرت امام خمینی(ره) دفتر امام جمعه شاهرود برگزار شد.

در این نشست آیت الله سید محمد مهدی میرباقری رئیس فرهنگستان علوم اسلامی در سخنانی با اشاره به مسئله اسلام و تمدن غرب و مواجهه این دو فرهنگ با یکدیگر اظهار کرد: امروز اصلی ترین مانع سر راه تمدن دینی تمدن جدید غرب و حجابی که در مقابل حقیقت اسلام ایجاد کرده و مانع تحقق اسلام است می باشد.

وی با اشاره به رویکردهای مختلف در این باره افزود: عده ای غرب گرا هستند و همه چیز را در غرب می بینند و عده ای غرب گزینشی را بیان می کنند که ما باید خوبی هایش را بگیریم و بدی هایش را رها کنیم و عده ای نوعی انزوا را پیشنهاد می دهند و رویکرد چهارم استحاله است که باید فرهنگ غرب را در فرهنگ ناب اسلامی استحاله نماییم.

میرباقری خاطر نشان کرد: تفکر اول همه چیز را در غرب می بینند و این افراد یا سکولار هستند و یا اینکه اصلاً اعتقادی به دین ندارند و دسته دوم نیز که می گویند خوبی ها آن را بگیریم به این توجه نمی کنند که اگر علم و صنعت آنها را بگیریم ناخودآگاه فرهنگ آنها نیز منتقل می شود و دسته سوم که انزوا را پیشنهاد می دهند نیز نمی دانند که در این هاضمه جهانی جذب خواهند شد.

وی با اشاره به رویکرد استحاله گفت: این روز مهمترین روش در مواجهه با تمدن غرب است و ما باید در این مسیر قدم برداریم مثل آنها که تلاش دارند تمدن اسلامی را استحاله و هاضمه تمدن غرب جذب نمایند.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی با اشاره به اهداف انقلاب اسلامی از دیدگاه امام راحل و رهبری انقلاب بیان کرد: امام هدف انقلاب را تحقق انقلاب جهانی حضرت مهدی بیان کرده و مقام معظم رهبری هم در پنج مرحله ای که برای انقلاب بیان می کنند نهایت آن را ایجاد تمدن اسلامی بیان می کنند که ما بر قله های تمدن غرب بایستیم و از آن عبور کنیم.

وی با بیان اینکه امروز موضع گیری نسل جوان ما با غرب شفاف نیست عنوان کرد: باید برای نسل جدید و آینده انقلاب اسلامی شفاف سازی کنیم که تمدن غرب بدنبال استحاله تمدن اسلام در تمدن غرب است و باید ما در مقابل این بایستیم و تلاش کنیم با نظام فکری منسجم و قوی و رفتار و اخلاق تمدن غرب را در تمدن اسلام استحاله نماییم.

میرباقری تاکید کرد: عمق عقیدتی باید برای این نظام فکری ایجاد کنیم و با عزم و نگاه درست اخلاقی در مقیاس انقلاب اسلامی نظامی اعتقادی و رفتاری در تمدن بزرگ اسلامی طراحی و اجرا نماییم و موضع گیری های خود را نسبت به غرب قوی نماییم و اعتقادی با آنها برخورد کنیم تا موفق شویم.

حجت الاسلام و المسلمین عباس امینی امام جمعه شاهرود نیز در این جلسه با تاکید بر انسجام در جهت گیری های فرهنگی در جامعه گفت: نباید جهت گیری های فرهنگی ما جزیره ای باشد و باید کار فرهنگی را زیربنایی دنبال کرد و این طرح در این راستاست و ما استقبال و حمایت می کنیم.

وی افزود: باید از مهدکودک ها و دبستان ها شروع و به دانشگاه برسیم و باید به همه نقاط جامعه به خصوص حواشی شهر دقت نماییم و تمرکز را از مرکز شهر به حاشیه ها ببریم و از پتاسیل آن مناطق استفاده نماییم تا بتوانیم به اثرگذاری فرهنگی مطلوب برسیم.

امینی با بیان اینکه امام جمعه محور وحدت و نمازجمعه قرارگاه فرهنگی است بیان کرد: باید همه با هم تلاش کنیم تا زیربنای فرهنگی را درست کنیم تا روبناها اصلاح شود و با وحدت و انسجام و اتحاد در اجرای برنامه های فرهنگی و اثرگذار به این همه دست خواهیم یافت.

حجت الاسلام علی اکبر معصومی عضو فرهنگستان علوم اسلامی و از مسئولین طرح (اندیشه بنیادین شیعی) نیز در این گردهمایی با اشاره به نسل جوان جامعه و پلشتی های موجود در جامعه اظهار کرد: این پلشتی ها در جامعه اندک هستند و متدینین بیشمار هستند و باید این پتاسیل به میدان بیاید نه اینکه محجور باشد.

وی افزود: نسل جوان ما نسبت به معارف فاصله زیاد دارند و برنامه آموزشی نسبت به معارف نداریم و ضعیف هستیم و نسل جوان از یک آموزش اولیه مسائل دینی محروم است و در این جامعه اسلامی و انقلاب نباید پلشتی ها زیاد باشد.

معصومی تصریح کرد: جامعه ما نیاز به نظام فکری عمیق دارد و باید با تشکل و هدفمند این جریان دنبال شود و کار تشکیلاتی دارای عمق و فعالیت های اعتقادی و اخلاقی و آموزشی اثرگذار خواهد بود.

در این جلسه مقرر شد حلقه های 5 نفره تشکیل و با توجه به خوارک فکری تزریق شده از فرهنگستان در قالب کتاب و سی دی در موضوعات مختلف این نظام فکری مبتنی بر تفکر شیعی شکل گرفته و در جامعه رفته رفته تعمیم یابد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها