خبرهای داغ:
دکتر نیکبخت در حوزه مقاومت حضرت زینب(ع) قم؛

آمار طلاق یک هشدار و بحران در حوزه اجتماعی کشور است

یک استاد روانشناس گفت: بخشی از عوامل بروز آسیب‌های اجتماعی از جمله اعتیاد خلأ روانی و عاطفی است که امروز به صورت فراوان دیده می‌شود. آمار طلاق نیز در شهرهای مختلف پیامد این خلأ روانی را به طور واضح نشان می‌دهد که یک هشدار و بحران در حوزه اجتماعی کشور است.
کد خبر: ۸۷۰۲۸۴۷
|
۱۰ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۴

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از قم، دکتر نیکبخت استاد روانشناس و کارشناس آسیبهای اجتماعی در نشست بررسی آسیبهای اجتماعی که به همت پایگاه فتح المبین حوزه مقاومت حضرت زینب(س) ناحیه بسیج امام رضا(ع) برگزار شد، با رد اینکه نا آگاهی موجب اعتیاد نمی‌شود، گفت: امروزه افراد با علم به سمت اعتیاد می‌روند و آسیب‌های اجتماعی اعم از طلاق و اعتیاد در یک زنجیره اتفاق می‌افتد و با توجه به اینکه دلایل مشابهی دارند به نوعی هم‌پوشانی پیدا کرده‌اند.

وی افزود: بخشی از عوامل بروز آسیب‌های اجتماعی از جمله اعتیاد خلأ روانی و عاطفی است که امروز به صورت فراوان دیده می‌شود. آمار طلاق نیز در شهرهای مختلف پیامد این خلأ روانی را به طور واضح نشان می‌دهد که یک هشدار و بحران در حوزه اجتماعی کشور است.


نیکبخت در ادامه تاکید کرد: وقتی آسیب‌های اجتماعی در انواع مختلف بروز می‌کند باید شاهد بروز آسیبهای اجتماعی به عنوان یکی از این پیامدها باشیم لذا اعتیاد و مواد مخدر موضوعی نیست که بتوان تک بعدی به آن نگاه کرد.


وی تصریح کرد: اینکه گاهی عنوان می‌شود نبود اطلاعات منجر به اعتیاد افراد می‌شود، نوعی نگرش خاص به مسئله اعتیاد است و این موضوع نه تنها از اعتیاد جلوگیری نمی‌کند بلکه بعضا به ترویج اعتیاد نیز منجر می‌شود، لذا اولا باید بپذیریم آسیبهای اجتماعی رو به افزایش است چرا که آمارها نشان می‌دهد فضای آسیبهای اجتماعی برای زنان و نوجوانان در حوزه آسیبهای اجتماعی گسترش یافته است که یک تهدید اجتماعی محسوب می‌شود.


وی با اشاره به اینکه بیکاری یکی از مهم‌ترین علل اعتیاد جوانان به شمار می‌رود، اظهار کرد: مباحث قبل از ازدواج، فرار از واقعیت‌های موجود، فرار از مشکلات روحی، روانی و راحت شدن مقطعی، بخشی از عواملی هستند که افراد را به سمت آسیبهای اجتماعی می‌کشاند.

این روانشناس تصریح کرد: مشکلات فراوان زوجین، طلاق‌های عاطفی که هیچ آماری از این نوع طلاق‌ها وجود ندارد و همچنین زد و خوردهای کلامی و ضرب و شتم از جمله عوامل بروز آسیبهای اجتماعی محسوب می‌شوند.

وی گفت: آموزش و پرورش و آموزش عالی درباره شیوه‌های تربیتی، دوستی، ارتباط با افراد، شبکه‌های مجازی و سایر مهارت‌ها باید آموزش‌های لازم را در اختیار جامعه هدف قرار دهند تا اطلاعات نوجوانان افزایش یابد و به جای حفظ محوری پایه نظام آموزشی کشور، به سمت مهارت آموزی سوق یابد.


این روانشناس آغاز آموزش‌های لازم از مهد کودک و پیش‌ دبستانی، برخورد مناسب با افرادی که دچار آسیب اجتماعی شدند و دادن امید به نوجوانان و جوانان را از مهم‌ترین موضوعاتی عنوان کرد که باید مورد توجه مسئولان و برنامه‌ریزان قرار بگیرد و از سوی دیگر رسانه ملی نیز باید بتواند وظیفه خطیر خود را در این زمینه انجام دهد.

ارسال نظرات