خبرهای داغ:
معاون هماهنگ‌کننده سپاه استان قم:

اتکای صنعت مرغداری به خارج کشور خلاف اقتصاد مقاومتی است / آمادگی بسیج برای ایجاد بازارچه مشاغل خانگی

معاون هماهنگ‌کننده سپاه استان قم گفت: اکنون 85 درصد صنعت مرغداری به خارج وابسته است که در صورت افزایش تحریم‌ها این عرصه مشکل‌ساز می‌شود به همین علت متکی شدن به این صنعت بدون کاهش وابستگی‌های خارجی خلاف اقتصاد مقاومتی است.
کد خبر: ۸۶۹۴۳۵۴
|
۲۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۹
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، رضا فقیهی عصر روز گذشته در سومین جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان قم که در تالار امام جواد(ع) استانداری برگزار شد، با تاکید بر اینکه اجرای ارکان اقتصاد مقاومتی باید مورد توجه مسؤولان قرار گیرد، اظهار کرد: مردم در تحقق این ارکان جایگاه مشخصی دارند و نباید در انجام رسالت‌های خود کوتاهی کنند.

وی با اشاره به سخنان رهبر انقلاب اسلامی در مورد لزوم استقلال اقتصادی نظام اسلامی تصریح کرد: دوری از وابستگی‌های غذایی یکی از اولویت‌های اقتصاد مقاومتی است؛ فعالیت نهادها و سازمان‌ها باید به صورت مستمر اجرایی شدن مراحل مختلف اقتصاد مقاومتی را به دنبال داشته باشد.

معاون هماهنگ‌کننده سپاه امام علی بن ابیطالب(ع) با تاکید بر اینکه بسیج بدون هزینه‌های دولتی اهداف اقتصاد مقاومتی را دنبال می‌کند، اضافه کرد: تامین امنیت غذا و درمان و افزایش کمی و کیفی تولید اقلام مورد نیاز در این عرصه‌ها، مورد توجه بسیج سازندگی قرار گرفته است، اکنون کمک به دولت برای ایجاد کارگاه‌های کوچک خانگی توسط بسیجیان استان‌های مختلف کشور انجام می‌شود.

وی از فعالیت‌های سپاه استان قم در عرصه‌های چهارده‌گانه اقتصاد مقاومتی یاد کرد و گفت: برخی از این عرصه‌های چهارده‌گانه پرورش زنبور عسل، کود ورمی کمپوست، دام سبک و سنگین، کشت گیاهان دارویی، صنایع دستی و احیای باغ‌ها است و برخی از نهادهای اجرایی در راستای اجرایی کردن این عرصه‌ها مشارکت مطلوبی داشته‌اند.

فقیهی با بیان اینکه بیش از 12 هزار نفر از مردم با آموزش‌های چهره به چهره بسیجیان با عرصه‌های چهارده‌گانه اقتصاد مقاومتی آشنا شده‌اند، مطرح کرد: طی سه سال اخیر نزدیک به 90 میلیارد تومان با محوریت بانک مهر اقتصاد و تخفیف 10 درصدی بنیاد تعاون و سازمان بسیج مستضعفین برای واحدهای تولیدی کوچک و متوسط هزینه شده است.

وی حمایت از تولید ملی را یکی از ارکان‌های اصلی اقتصاد مقاومتی برشمرد و ادامه داد: واحدهای کوچک و متوسط در زندگی مردم تاثیرات مستقیم دارد به همین علت مورد توجه مسؤولان سپاه و بسیج قرار گرفته است.

فقیهی یادآور شد: برخی از محوریت‌های اصلی اقتصاد مقاومتی به بدنه دستگاه‌های اجرایی وارد نشده است به همین علت واحدهای تولیدی کوچک و متوسط برای ورود به بازار فروش و گرفتن مجوزهای لازم مشکلاتی داشته‌اند و این امر آسیب‌هایی از جمله بستر فعالیت‌های پنهانی در استان را ایجاد کرده است.

معاون هماهنگ کننده سپاه امام علی بن ابیطالب(ع) اجرای قانون ساماندهی و حمایت دستگاه‌های اجرایی از مشاغل خانگی را خواستار شد و گفت: بر اساس قانون این مشاغل باید از بازارهای محلی شهرداری استفاده کنند و مسؤولان استانی برای آنها تسهیلات ویژه را در نظر داشته باشند.

وی برخورد سلیقه‌ای با ارباب رجوع، پیچیدگی فرآیند صدور مجوز کارگاه‌های کوچک، بخشی‌نگری دستگاه‌های اجرایی در صدور مجوزها، نبود ساماندهی واحدهای تولیدی و تطبیق مناسب دستورالعمل دستگاه‌های اجرایی با صدور مجوزها را از موانع تحقق اهداف ارکان اقتصاد مقاومتی برشمرد و اضافه کرد: بر اساس گزارش وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قم در صدور مجوزهای مشاغل خانگی با 220 مورد مجوز، رتبه بیست و هفتم را به خود اختصاص داده است.

فقیهی ایجاد کارگروه ویژه برای اصلاح دستورالعمل‌ها، شفاف کردن و تسهیل فرآیندهای صدور مجوزها را از مطالبات واحدهای تولیدی کوچک و متوسط دانست و تصریح کرد: نبود تدوین برنامه عملیاتی مناسب در دستگاه‌های مجری به تفکیک مراکز بخش‌ها از دیگر مشکلات استان است که تدوین سیاست‌ها و اولویت‌های اجرایی قابل قبول برای کارشناسان و رده‌های مختلف سازمانی می‌تواند از این مشکلات جلوگیری کند.

وی با تاکید بر اینکه دشمن با تحریم به دنبال ایستادن مردم مقابل نظام اسلامی است، مطرح کرد: اکنون 85 درصد صنعت مرغداری به خارج وابسته است که در صورت افزایش تحریم‌ها این عرصه مشکل‌ساز می‌شود به همین علت متکی شدن به این صنعت بدون کاهش وابستگی‌های خارجی خلاف اقتصاد مقاومتی است.

معاون هماهنگ کننده سپاه استان قم خاطرنشان کرد: مجموعه سپاه و بسیج در صورت موافقت مسؤولان استانی از آمادگی لازم برای ایجاد بازارچه مشاغل خانگی، صدور مجوز و نظارت بر عملکرد این مشاغل برخوردار است.
ارسال نظرات
آخرین اخبار