خبرهای داغ:
آیت‌الله سبحانی:‌

زمامداران عربستان قاتل کودکان یمنی هستند

یکی از مراجع تقلید گفت:‌ زمامداران عربستان،‌ در اول وقت نماز خود را می‌خوانند اما با این وجود این همه کشتار را در یمن انجام می‌دهند و هزاران کودک یمنی را به قتل می‌رسانند.
کد خبر: ۸۶۹۰۹۲۵
|
۱۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۲
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم،‌ آیت‌الله جعفر سبحانی ظهر امروز در جلسه تفسیر سوره مومنون که در مجمع عالی فقه برگزار شد،‌ با اشاره به آغاز ماه مبارک رمضان اظهار کرد:‌ بهترین کار در ماه رمضان بنا بر حدیث نبوی، ورع از گناه است،‌ یعنی در این ماه گناه نکنیم،‌ اگر در ماه‌های قبل غرق در گناه بودیم،‌ در ماه رمضان دست از گناه برداریم، ترک محرمات از مهم‌ترین وظایف مومنان به خصوص در ماه رمضان است.

این مرجع تقلید شیعیان سوره مومنون را یکی از سوره‌های مکی دانست و افزود:‌ اسامی سوره‌ها،‌ انتخابی است و صحابه و غیرصحابه نام بر روی سوره‌های قرآن گذاشتند، اینگونه نیست که حتماً نام سوره‌های قرآن توسط معصومین(ع) انتخاب شده باشد،‌ البته باید نام سوره‌ها،‌ یک نام مناسب باشد.

این مفسر برجسته قرآن با اشاره به سوره مومنون گفت:‌ در این سوره،‌ تمرکز بر کوبیدن بت پرستی و اعتقاد به معاد است، سوره مومنون یک سوره مکی است و ما برای تشخیص سوره‌های مکی و مدنی از یکدیگر،‌ میزان و معیار داریم،‌ در سوره‌های مکی بیشتر به عقاید اصلی و و سرگذشت انبیاء اشاره شده است، اما در سوره‌های مدنی به احکام پرداخته می‌شود.

وی ادامه داد:‌ در اینجا سوالی مطرح می‌شود که چگونه در سوره مومنون به عنوان یک سوره مکی از نماز و زکات سخن آمده است،‌ در اینجا باید گفت که نماز هم در شهر مکه بوده و دستور به نماز در واقعه معراج در سال 10 هجری به رسول اکرم(ص) داده شد، همچنین زکات هم دارای دو معنی است،‌ اول زکاتی که دارای حد نصاب است و دیگر زکاتی که به معنی صدقه است، در سوره مومنون مراد از زکات به معنی عام است که صدقه را هم در برمی‌گیرد.

آیت‌الله سبحانی با اشاره به ابعاد مختلف نماز اظهار کرد:‌ روح نماز خشوع است،‌ خشوع یعنی اینکه چیزی غیر از خدا،‌ شما را مشغول نکند،‌ مومنان در نماز توجهشان تنها به خداوند است و چیزی جز خداوند آن‌ها را به خود مشغول نمی‌کند،‌ البته کمتر اتفاق می‌افتد که انسان در نماز توجه‌اش فقط به خدا باشد.

این مرجع تقلید شیعیان مرکز خشوع را قلب دانست و افزود:‌ کسی که در نماز مشغول کار دیگری است،‌ خشوع ندارد. نمازی که خشوع دارد، از منکرات جلوگیری می‌کند،‌ اینکه برخی با وجود نماز خواندن گناه انجام می‌دهند،‌ به این دلیل است که نمازشان خشوع ندارد، ابن ابی الحدید در مورد خشوع امام علی(ع‌) می‌گوید که ایشان وسط جنگ،‌ نماز خود را می‌خواندند، در حالی که تیرها از اطراف او عبور می‌کرد،‌ اما امیرالمؤمنین(ع)‌ هیچ تکانی نمی‌خوردند.

آیت‌الله سبحانی با اشاره به زمامداران عربستان اظهار داشت:‌ اگرچه زمامداران این کشور،‌ در اول وقت نماز خود را می‌خوانند،‌ اما با این وجود این همه کشتار را در یمن انجام می‌دهند و هزاران کودک یمنی را به قتل می‌رسانند، وهابی‌ها،‌ نماز می‌خوانند،‌ اما نماز آن‌ها همراه با خشوع نیست.

وی تصریح کرد:‌ بر اثر جنایت‌های آل سعود و جریان وهابیت در یمن و سوریه،‌ تعداد زیادی از مردم این کشورها مجبور به مهاجرت شدند،‌ برخی از آن‌ها حتی در مسیر رسیدن به اروپا در دریا غرق می‌شوند و برخی هم که جان سالم به در می‌برند،‌ با پناه بردن به پاپ مسیحی می‌شوند.

این مرجع تقلید شیعیان جنگ بین مسلمانان را مایه تأسف دانست و افزود:‌ عیب و ننگ است که دو کشور مسلمان با یکدیگر بجنگند و مسلمانان با پناه بردن به پاپ،‌ مسیحی شوند، آیا وقت آن نشده که علمای جهان اسلام،‌ روسای خودشان را نصیحت کنند؟

این مفسر برجسته قرآن با اشاره به کلمه لغو اظهار کرد:‌ در قرآن کلماتی همچون لعب،‌ لهو و لغو را داریم که این سه کلمه با یکدیگر تفاوت دارند؛ لغو آن کار بیهوده‌ای است که نه در دنیا و نه در آخرت اثری ندارد، البته شوخی که موجب شاد شدن دل یک مؤمن می‌شود،‌ لغو نیست.
ارسال نظرات