خبرهای داغ:
با حضور آیت‌الله آملی‌لاریجانی

کتاب «فلسفه علم اصول» در قم رونمایی شد

کتاب «فلسفه علم اصول» به تالیف آیت‌الله صادق آملی‌لاریجانی طی مراسمی با حضور رئیس قوه قضاییه در قم رونمایی شد.
کد خبر: ۸۶۷۹۶۳۲
|
۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۶
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، مراسم رونمایی از کتاب فلسفه علم اصول به تالیف آیت‌الله صادق آملی‌لاریجانی رئیس قوه قضاییه ظهر امروز با حضور جمعی از اساتید سطوح عالی حوزه علمیه قم و شخصیت‌های برجسته کشوری در سالن اجتماعات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد.

در ابتدای این مراسم رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم طی سخنانی با اشاره به اینکه فلسفه علم ناظر بر حوزه دانش است، گفت: این فلسفه دانش درجه دوم بوده که نیازمند پرسش‌های فلسفی است؛ تالیف کتاب فلسفه علم اصول توسط آیت‌الله صادق آملی‌لاریجانی از سال 66 با محوریت کتاب شهید صدر آغاز شده و با مشارکت اساتید برجسته طی دوره‌ای 21 ساله به پایان رسیده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین احمد واعظی خاطرنشان کرد: مدخل و مبانی علم اصول که عالمان اصولی ناچار به بحث در این حوزه‌ها هستند در مجموعه کتاب علم اصول تبیین شده است.

منتخب مردم لرستان در مجلس خبرگان رهبری نیز در این مراسم با تاکید بر اینکه شبهه عدم مشروعیت علم اصول را باید با نگاه به تاریخ این علم پاسخ دهیم، گفت: در عنوان کردن این شبهه نگاه‌های تاریخی وجود داشته است به همین علت باید در راستای رفع این شبهه از نگاه‌های تاریخی به علم اصول استفاده شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مبلغی با اشاره به اینکه علم اصول نقش ابزاری بودن خود را نسبت به فقه به خوبی ایفا نکرده است، اضافه کرد: علم اصول باید خود را در مسیر بازسازی ایفای نقش عالی و جدی نسبت به فقهی که با مشکلات جامعه اسلامی مواجه است، قرار دهد و نقش عالی خود را نسبت به مسائل استنباطی دنبال کند.

در پایان این جلسه رئیس قوه قضاییه به ایراد سخن پرداخت و با اشاره به اینکه هیچ علمی همانند علم اصول به الزام و رابطه آن نپرداخته است، گفت: علم اصول زنده است، اما نسبت به این علم غفلت می‌شود، زیرا با وجود اینکه علما برجسته‌ای در حوزه علم اصول تلاش کرده‌اند، قدر این علم را نمی‌دانیم.

آیت‌الله صادق آملی‌لاریجانی با تاکید بر اینکه آموزه‌ها و مبانی فلسفه علم اصول در قواعد اصلی دیگر علوم دینی تاثیرگذار است، تصریح کرد: علمای محدودی با وجود اشتغال پراکنده در حوزه‌های مختلف علمی، اقدامات شایسته‌ای را در حوزه علم اصول انجام داده‌اند و با این وجود بی‌توجهی به دستاوردهای علم اصول کفران نعمت است.
ارسال نظرات